Antibiotikaanvändande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har fått en känsla av att man äter Antibiotika i olika former mer eller mindre som godis i Thailand. Vid minsta lilla "fis på tvären" så skall man käka detta, och gärna i förebyggande syfte också. Jag har själv blivit tvungen att stoppa frugan några gånger när hon skulle äta penicillin vid en vanlig banal förkylning.

Detta är ju som vi alla vet av ondo och skapar multiresistenta bakteriestammar. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Mata thai med sockerpiller för de tror att det går att bota allt på en dag med piller
snuva dag 1 = läkarbesök med piller
dag 2 = läkarbesök med piller
dag 3 = läkarbesök med piller
Dag 4 = frisk (duktig läkare)

En vänn tog hit sin fru, när hon anlände visade hon stolt upp, thai superpiller sa hon,
2 burkar gånger 100. Vi läste på burken, samma som albyl med flera men hon ville inte tro på vad vi sa.
Många thai går till läkare för ingen ting, lite lustigt.
"ledarn " sa:
Hos familjen missbrukas "bara" Paracetamol.....
Inte penicillin vad jag sett...
Lite som svenska armen förr, skoskav -ta 2 albyl
;D ;D ;D

Om det gäller förkylningar (eller andra virusinfektioner) så är det dessutom verkningslöst med antibiotika. Den missuppfattningen finns hos väldigt många. Hade den diskussionen bara häromdagen med några vänner som trodde att förkylning orsakas av bakterier, och påstod t.o.m att (svensk) läkare skrivit ut penicillin mot förkylning!

Den läkare som skriver ut penicillin mot förkylning borde förlora sin läkarlegitimation. Intressant att se att många fler har samma erfarenheter som jag.

Och Paracetamol - det käkas nästan som godis. Jag har försökt förklara att det kan orsaka leverskador, men man talar för döva öron. >:(

"ledarn " sa:
LÄRARE !!!!! Dom kan dra...... Sicka pundhuven det finns....

Hela kåren har ju fått jobbet som lärare i arv...... !!
(Pappa eller Mamma är lärare så då blir barnen det ocskå)
Dessutom i samma lilla by därifrån dom kommer så ingen kan ifrågasätta dom !!

Hela gänget på dotterns byskola satt ju bara i skuggan och spelade kort hela dagarna.
Ibland orkade dom spela lite boule som omväxling...

Nu blev jag lite upprörd när jag tänkte på pundhuvudena !!!! >:( >:(

Vad konstigt!

Min frus förälder är båda lärare, men ingen av barnen har blivit lärare.
Frugan ville gärne börja jobba som lärare för något år sedan men fick inte för att hon inte hade tillräcklig utbildning...
Byn dom bor i är inte stor heller...

Så det du påstår om lärare och deras barn stämmer nog inte alls...

//Peo

Ledarn:

Tycker nog det enda du bevisar är att några lärare i din by inte är särskilt bra, men att dra alla lärare över samma kam är ganska förmätet av dig!

Du tror dig kanska vara bättre än alla andra med??

//Peo

"legolas " sa:
Hmmmm PEO, läget??
;D ;D ;D ;D

Jodå, läget är bra!

Tycker inte man kan dra alla över en kam bara...
Lika lite som man kan kategorisk uttala sig om huruvida en ö är bra eller inte utan personlig erfarenhet.. :o

//Peo

Ursäkta, men har vi inte hamnat lite :offtopic: nu, jag fick för mig att tråden handlar om antibiotika och inte lärarkompetens och öar. 8)

En liten hypotes.. helt utan att ha några som helst belägg. Mutor är ju inte helt okänt i Thailand.
Precis som det förekommit i Sverige att läkare erbjudits förtäckta mutor, kan det vara så att läkare i Thailand "uppmuntras" av läkemedelsbolagen att förskriva just deras mediciner oavsett det behövs eller ej?

Fast vissa läkare är kanske så pigga på att skriva ut piller att läkemedelsbolagen inte anser sig behöva ge dem några extra tillskott. ;)

Sen blir det som kjell.t skriver, att åkomman löser sig helt av sig själv och läkaren får credit för sin fantastiska behandling...

Det har du säkerligen rätt i. Och det är antagligen likadant överallt. Jag känner ingen läkare, men det skulle förvåna mig om läkare här i Sverige inte blir bjudna på flotta middagar etc av läkemedelsbolagen inom Skatteverkets regler. Har ingen aning om det verkligen är så, men varför inte? ???

Goder afton,

För ett antal år sedan arbetade jag i Indonesien. Under denna period så träffade jag två europeiska forskare som hade kommit till landet för att studera utveckling av antibiotika-resistens, som enligt dom var utbrett i en del asiatiska områden/länder. Enligt dessa två personer så var det vanligt att läkare hade provision på de läkemedel som de skrev ut. Detta bidrog givetvis till en alldeles vansinnig användning av läkemedel (inte bara antibiotika) för allehanda sjukdomar.

Vidare så menade forskarna att en av orsakerna också var att det i vissa områden producerades kopior av en del andra registrerade läkemedel. Om man till exempel tar ett specifikt antibiotikum så skall detta innehålla en viss mängd verksam substans. I en del av de kopierade läkemedlen så var denna mängd av verksam substans lägre än i original-versionen. Detta medförde att människor ibland inte vart helt friska av den kur dom dom hade fått utskrivet och ibland vart tvungen att äta en helt ny kur alternativt byta till en annan form av antibiotika.

Det finns säkert en hel uppsjö av forskning bakom detta, men dessa två orsaker bidrog tydligen en hel del. Vidare så verkar det förekomma en grav över-användning av antibiotika i många områden i Asien, dessutom mot vissa sjukdomstillstånd där antibiotka är helt verkningslöst.

På sjukhuset där jag arbetar så är läkarna restriktiva med användandet av antibiotika. Vidare så förklaras det alltid för patienten hur viktigt det är att dom verkligen avslutar den kur dom har fått utskrivet.

/K

"Per Olav " sa:
Ledarn:

Tycker nog det enda du bevisar är att några lärare i din by inte är särskilt bra, men att dra alla lärare över samma kam är ganska förmätet av dig!

Du tror dig kanska vara bättre än alla andra med??

//Peo

Ledsen men ja håller me Ledaren här dom flesta lärarna i thailand e skit även i våran by o inne i Wapi Pathum ta dessa engelka lärare ja gick fram o pratade me våran engelska lärare o hon bara tittade på mig ja frågade henne om hon va dum i huvudet som försökte lära ut engelska fast hon inte fattade ett knyst piss förbannad så drog ja till rektorn o fråga va de va för inkompetenta lärare på skolan har gjort samma sak i byn kan säga att lärarna i byn gillar inte mig alls men de skiter ja i

Så ja måste säga att dom lärare jag träffat e kassa gäller även i matte mm det enda dom e bra på e o lära ut den förbannade nationalsången o me den kan man ju få vilket jobb man vill sen ;D

"glimten66 " sa:
Ledsen men ja håller me Ledaren här dom flesta lärarna i thailand e skit även i våran by o inne i Wapi Pathum ta dessa engelka lärare ja gick fram o pratade me våran engelska lärare o hon bara tittade på mig ja frågade henne om hon va dum i huvudet som försökte lära ut engelska fast hon inte fattade ett knyst piss [¤#@@¤%] så drog ja till rektorn o fråga va de va för inkompetenta lärare på skolan har gjort samma sak i byn kan säga att lärarna i byn gillar inte mig alls men de skiter ja i

Så ja måste säga att dom lärare jag träffat e kassa gäller även i matte mm det enda dom e bra på e o lära ut den [¤#@@¤%]e nationalsången o me den kan man ju få vilket jobb man vill sen ;D

Nu får JAG väl skäll för att gå off topic igen men....

Jag håller med om att de flesta lärarna i Thailand inte ger något gott intryck men därifrån till att ALLA lärare är pundhuvuden och sitter under ett träd i skuggan hela sitt yrkesaktiva liv tycker jag är å smutskasta en hel yrkeskår, och för mig ännu viktigare, smutskasta min svärförälder.

Jag förstår ju varför lärarna är såpass dåliga som dom är. Det beror ju på att dom själva får en undermålig utbildning och inte har kunnskap att lära ut till barnen. Men det krävs dock utbildning för att bli lärare, det är ingen jobb man får i arv av sina förälder som ledarn påstod i sitt inlägg.

Det vore intressant om någon kan visa till en enda lärare som fått sitt jobb i arv, för det tror jag inte existerar alls!

//Peo

Och dom hade fått ett väl tilltaget avgångsverderlag som dom kunde leva gott på i Thailand i alla sina dagar. ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp