Appropå vett & etikett! Finns det?!?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hmmmm....!

Det är lika intressant att läsa varje gång sådana här frågor kommer upp på tapeten. Hur ni kämpar med den nya kulturen ni kommit till!

Jag låter som en raspig 78:a varvare som hakat upp sig, det ni kommit till är en tusenårig kultur, väsensskild från vår överrationaliserade kultur.

Jag kan räkna upp hundratals olika Vett&Etikett som thailändarna har, men just den etiketten vi efterlyser här är kanske inte ingår just i deras vett&etikettbok eftersom att bjuda vänner till vänner och släkt ingår i deras kultur lika mycket som det i vår kultur är vett och etikett att lämna den sista kakan i burken för annars är man ju en girig åpen jävvel.

Sen handlar ju inte thailändarnas tillgivenhet för Kungen och Buddha om vett&etikett, utan vördnad och det är ju annat.
Sen också tycker jag inte att det vi pratar om här går under vett och etikett, i Sverige är det vett och etikett du inte äter med händerna istället för gaffel och samt at du inte sörplar och i Indien är det vett och etikett att du äter med högra handen och i thailand är det vett och etikett att inte klappa en vuxen människa på huvudet och i Japan ses det som mycket fint att rapa efter maten, det är vett och etikett det, vilket av dessa är fel och rätt?

Det vi pratar om här är ju seder och bruk, det är sed att bjuder man till fest så bjuder man också in, utan någon särskild deltagarlista.

Här handlar ju det som vanligt, man måste lägga vinn om att försöka att förstå kulturen man kommer till, så enkelt är det bara. Jag får känslan många gånger när jag läser här på forumet och just när det handlar om kulturfrågor, människor, vardagsliv, samhället mm, är ni verkligen speciellt intresserade av att lära den thailändska kulturen, seder och bruk?

Jag tror många gånger att ni egentligen vill leva det svenska livet i thailand, med några få undantag. Jag får känslan av att man " åker inte till thailand, man åker från Sverige" och det är en avsevärd skillnad för hur man sedan är öppen och mottaglig för den nya kulturen man kommer till.

Här vi våra stugor i Sverige sitter vi och kräver att alla som kommer hit lär sig våra seder och bruk samt etiketter mm och detta glömmer vi varje gång något sådant här kommer oss inpå livet som det vi sett här och själva vill vi inte anpassa oss till deras, utan tala om för dem vad som är rätt och fel, klassiska tankegångar. Lite som Rolf är inne på där.

Det är så lätt att det bara blir en ytlig diskussion, där affektion spelar över. Varför skulle thailändarna tycka att våra etiketter och vett är bättre än deras egna, de är ju uppvuxna i sin kultur och man kan ju inte anklaga dem för att de vuxit upp i sin kultur, utan det är ju bara att anpassa sig till det.

Här verkar det ju som om thailändarna är cyniska och beräknande. I thailand är det kultur, sed och etikett att är man bjuden kommer oftast fler, eller bjuder man så välkomnar man också vänner, helt naturligt för en thai. När jag gick och läste Thai här i Malmö på Folkuniversitetet pratade vår lärare Kalaya, ibland om Thailändsk kultur, etikett, seder och bruk.
Hon sa att hon alltid hade mat på spisen i fall någon skulle komma och så är det. Man brukar ju säga att gifter man sig med en thaidam, gifter du dig inte bara med henne utan hela släkten, inklusive vänner och så är det ju och man får vara beredd på att kulturen är sådan, varför skall man kräva att de skall ändra på det och samtidigt tycka att de inte har vett och etikett, helt befängt.

Jag har aldrig upplevt att thailändare är snyltare, tvärtom de är mycket försynta och timida och är oerhört tacksamma över om de får vara med på en tillställning och jag har varit mycket i thailand det vet ni här.

Alltid varhelst jag kommit innanför dörrarna till familjer och många också jag blivit goda vänner med har alltid varit oerhört generösa och jag har aldrig känt att de skulle försöka manipulera eller på andra sätt försöka utnyttja situationen till sin egen fördel för att jag är falang.

Tror kanske här att det är lite pengafråga trots allt, kanske ni inte varit beredda på att ekonomin kanske inte är riktigt anpassad för den thailändska kulturen, ni kanske vill ha pengarna till annat än att spendera dem på mat till släkt och vänner, alltså prioritera annat, visst har jag en viss förståelse för.

Det är alltid viktigt att vara självkritisk i sådana här diskussioner, är jag anpassningsbar och kan jag hantera situationen, har jag den mentala kapacitet för att kunna leva här, eller kanske skulle jag valt Kanada istället.

Mat i alla sådana kulturer är viktig samt de som skall avnjuta och en stor del av ekonomin går just till mat och alla skall smaka så är det. Man brukar ju skoja om just detta att när man får hit thaidamen får man skaffa en extra kyl och det ligger nog lite sanning i det.

Sen tycker jag egentligen vett inte hör ihop med etikett, tycker att det är ett fel använt, man kan vara oerhört etikettbunden men totalt sakna vett.

Mvh Peter :wai:

Väldigt bra skrivit insayt, mycket tänkvärt. Egentligen visste jag det men det är så lätt att bli hemmablind så man glömmer lite att det är skillnad på vett och etikett eller kultur.

Jag kom på nu när jag läste ditt inlägg, en kväll för ett antal år sen när vi kom till Chiang Mai, första kvällen gick vi ut till en Bar dit vi alltid går. Ägaren kom och hälsade oss välkommen tillbaks, drack några öl tillsammans, sen sa ägaren att en kompis i en annan Bar fyller år så vi är några härifrån som ska åka dit med en blomma och äta lite tillsammans, ni kan fälja med. Vi sa Nä, det är klart vi inte kan, bara sådär. Lite tjat från ägaren sen satt vi alla i samma bil, iväg till den andre baren. maten kom fram vi satt och drack och åt och hade det trevligt, sen tillbaks till min kompis Bar för att fortsätta kvällen där. Innan vi följde med till han som fyllde kände vi oss lite dumma, men när vi väl satt där och åt och drack så kändes det som om vi var bjudna, vi kände oss väldigt välkomna.

"Kycklingen " sa:
Väldigt bra skrivit insayt, mycket tänkvärt. Egentligen visste jag det men det är så lätt att bli hemmablind så man glömmer lite att det är skillnad på vett och etikett eller kultur.

Jag kom på nu när jag läste ditt inlägg, en kväll för ett antal år sen när vi kom till Chiang Mai, första kvällen gick vi ut till en Bar dit vi alltid går. Ägaren kom och hälsade oss välkommen tillbaks, drack några öl tillsammans, sen sa ägaren att en kompis i en annan Bar fyller år så vi är några härifrån som ska åka dit med en blomma och äta lite tillsammans, ni kan fälja med. Vi sa Nä, det är klart vi inte kan, bara sådär. Lite tjat från ägaren sen satt vi alla i samma bil, iväg till den andre baren. maten kom fram vi satt och drack och åt och hade det trevligt, sen tillbaks till min kompis Bar för att fortsätta kvällen där. Innan vi följde med till han som fyllde kände vi oss lite dumma, men när vi väl satt där och åt och drack så kändes det som om vi var bjudna, vi kände oss väldigt välkomna.

Ja precis kycklingen, så är det och jag är helt övertygad om att våra gubbar här i forumet inte skulle lägga speciellt mycket kraft på att fundera på om det är vett eller etikett att följa med, utan de hade säkerligen gladeligen passat på att inmudiga god mat och dryck utan att vara bjudna ;)

"insayt " sa:
*lagom mycket text*

Här vi våra stugor i Sverige sitter vi och kräver att alla som kommer hit lär sig våra seder och bruk samt etiketter mm och detta glömmer vi varje gång något sådant här kommer oss inpå livet som det vi sett här och själva vill vi inte anpassa oss till deras, utan tala om för dem vad som är rätt och fel, klassiska tankegångar. Lite som Rolf är inne på där.

*massa text*

Bara för den där delen av inlägget är du värd en karma! :thumbsup:

Jag vill också påpeka en viktig sak som jag glömde, att det är ju så också och det tror jag många inte riktigt förstår att gifter man sig med en från en annan kultur så gifter man sig också men den kulturen, för hon/han är kulturen med vad det innebär av seder och bruk samt etiketter och vett och de är på ingalunda sätt åtskillda.

Detta tror jag inte många riktigt har klart för sig?

Det är nog så mina tankegångar går men du får ner dom på papper. Det är jag inte så bra på, eller för lat.
Man behöver inte fara så långt för att uppleva gästfriheten. Jag bodde nere i Skåne ett par år i min ungdom och åkte ofta till Polen för en kompis var gift med en Polska. Båt eländet kom fram mitt i natten. Vad händer när vi anländer till familjen kl 1 på natten, alla kliver upp mat och vodka på bordet och att fundera på att gå och jobba dan efter var det ingen som ens tänkte på.
Så nog är det olika.
Men som Lego skrev känner man sej utnyttjad då blir det nog svårt att ta kulturen till sej.
Vad jag kan förstå så tyder det på taskig kommunikation nån stans.
Karma kommer insayt

"Rolf " sa:
Det är nog så mina tankegångar går men du får ner dom på papper. Det är jag inte så bra på, eller för lat.
Man behöver inte fara så långt för att uppleva gästfriheten. Jag bodde nere i Skåne ett par år i min ungdom och åkte ofta till Polen för en kompis var gift med en Polska. Båt eländet kom fram mitt i natten. Vad händer när vi anländer till familjen kl 1 på natten, alla kliver upp mat och vodka på bordet och att fundera på att gå och jobba dan efter var det ingen som ens tänkte på.
Så nog är det olika.
Men som Lego skrev känner man sej utnyttjad då blir det nog svårt att ta kulturen till sej.
Vad jag kan förstå så tyder det på taskig kommunikation nån stans.
Karma kommer insayt

Ja, Rolf precis, kulturer man inte förstår leder ofta till misstänkliggörande, att någon bara klampar in i ens hus t ex ser man som oherhört oborstat samt tolkar som ingen vett och etikett här i sverige, men i thailand är det helt naturligt, väldigt vanligt att man uppfattar det så, det vet vi ju från Sverige, finns dagligen bevis för misstolkningar, mellan invandrare och oss svenskar.

Sen får man ju heller aldrig låta enskilda händelser i ens liv stå som mall för en hel kultur som att de inte skulle ha vett och etikett.

Ja det är ju precis som Lego skriver gång på gång, " plötsligt hörs ljud och Alfan är där med skorna mitt i dörrhålet"
Har inte tänkt så noga på det tidigare när jag läst, men är det så man gör så är det väl inget att förvånas över.
Ta nu inte det här personligt Lego, det var bara det som flög in i skallen.

"Rolf " sa:
Ja det är ju precis som Lego skriver gång på gång, " plötsligt hörs ljud och Alfan är där med skorna mitt i dörrhålet"
Har inte tänkt så noga på det tidigare när jag läst, men är det så man gör så är det väl inget att förvånas över.
Ta nu inte det här personligt Lego, det var bara det som flög in i skallen.

Ja, det är så, man måste vara beredd på att sällan eller aldrig få vara ensam, de har ett helt annat umgängesliv än vi. Dotterns hus är mammas och pappas hus, samt broderns, systerns, mannens och mammas hus är dotterns osv.

I thailand har man en mer gemensamhetskänsla och ansvar för varandra som vi i Sverige inte har, här är det sköt dig skälv och skit i andra, det är vett och etikett i Sverige det.

Till och med barn ses som allas barn även grannarnas barn är dina barn och vise versa. Alla värnar lika mycket om andras barn som deras egna och så är det i den kulturen och skall man t ex ta ifrån dem en så fin sed som att alla barn är allas barn och kalla det att man har inget vett eller etikett, sköt dina egna och skit i andras som i sverige, det är vett och etikett det.

I Thailand skiljer man inte i lika hög grad på ditt och mitt som vi gör i Sverige, utan det finns ett visst kollektivt tänkande, framförallt ute på landsbygden, sen börjar väl sådana seder och bruk tunnas ut ju närmare den urbaniserade delen av landet man kommer. Det är ju likadant här, man har mer gemensamt tänkade på landsbygden i Sverige än i städerna osv, men i Thailand är det än mer tydligt.

Vi hade väl nåt åt det hållet i det gamla bondesamhället där vi värnade om varandra på ett annat sätt. Men nu har ingen tid att tänka på nån annan än sej själv lite grovt sagt

"legolas " sa:
Va fan,, varför skall jag komma hit och lägga mig fullständigt platt fall för. jag är en människa, jag är en individ, och det tycks du glömma Insayt i detta fall. jag tänker aldrig i mitt liv detronisera mig själv ned till ett jävvla neutrum, aldrig!!! Jag hoppas att jag inte gör dig arg bara nu!!

Nej Legolas det skall du inte och det handlar inte om det att man skall utplåna sig själv, absolut inte men mycket handlar om att ta reda på "varför", varför gör ni så, varför, alltså söka svar på kulturens kärna. Nej Legolas, jag kan aldrig bli upprörd eller arg på någon som kan argumentera för det han/hon står för, så det behöver du inte vara rädd för.

God argumentation med nyanser samt substans, är aldrig fel utan det är sådant man lär sig av, just sådana här diskussioner för oss ju framåt och jag vet, det är inte lätt. Under 90-talets första hälft spenderade jag 6 månader om året i Thailand, jag till och med arbetade i Thailand som statist i såpoperor, så jag har också fått inblick i den thailändska kulturen med både baksidor och framsidor.

Det som gör mig förskräckt och vad mitt första inlägg handlade om är de första fyra fem inläggen och starten på denna tråd, där man bara med korta meningar hoppar på starten i denna tråd, fullständigt onyanserat och utan substans, ett slags drev utan att tänka efter, sådant gör mig förfärad helt enkelt.

"legolas " sa:
Att man inte skiljer lika mycket på mitt och ditt kan väl närmast hänföras till hur mycket man INTE har egentligen. jag ber dig Insayt titta på de thai som HAR någonting,de är minsann INTE lika pigga på att dela med sig, som de fattiga är. Vi hade exakt detsamma bland våra fattiga för länge sedan och så är det runt om i världen, inget nytt. Nä thai är inte så himla olika oss andra egentligen.... Inte när det kommer till kritan. Vi har bara olika vägar att nå målet....

Här var ju inte tanken direkt materiella avsikter, kanske jag inte nyanserade det fullt ut där, utan den Buddhistiska själen om jag uttrycker mig så är ju trots sin individualiserade tro en slags omvänd kollektivism i hänseende att du kan inget äga eftersom du inget kan ta med dig, så alla äger och samtidigt ingenting ???.

En thailändare har ju inte samma värderingsgrunder så som vi har om det materiella och om inte det materiella har ett värde varför då slåss om det. Alltså här hamnar ju verkligheten i konflikt med sig själv och det är svårt för oss att förstå detta och de har lika svårt att förstå oss. Men thailändare gillar ju också materialism, men skulle utan att blinka gå vidare i livet om de förlorade det som om inget hade hänt och där blir det ju konstiga scenarior ibland mellan oss och dem.

Legoloas du är alltid en god diskussionspart och inte kan man bli arg på sådant :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp