Arbete i Norrbotten eller Skåne eller någon annanstans

 
Finns många lastbilsföretag i området Landskrona/Helsingborg/Åstorp och det byggs och expanderas väldigt mycket inom lager och transportsidan där just nu

Finns också en Facebook-grupp för chaufförsjobb som är aktiv

Lediga chaufförsjobb / chaufförer sökes
Jag är medveten om att det expanderar väldigt mycket i den regionen, men det är också många sökande till tjänsterna. Jag är med i 7 chaufförsgrupper på Facebook, både svenska och norska. Följer upp varje dag kring jobb.
 
Finns Klemo Åkeri i Kiruna som har sida på Facebook, har en polare som jobbar där och är väldigt nöjd. Jag har inget direktnummer men går nog lätt att hitta. Han har även boende till chaffisar som ej har eget i Kiruna, för det är ett riktigt stort problem att hitta just nu.
Sök även på Kauppis Entreprenad,även dom finns på Facebook.
Sedan kan du kolla med Rautio från Vittangi,alla dom här behöver nog chaffisar och dom kör mot gruvorna.
Och får du jobb här uppe så ska jag lära dig fiska sik,och köra skojteer:)
Tack så hjärtligt!
 
555 annonser med 1 327 jobb
Lastbilsförare


(man behöver inte krångla till det bara för att man kan )

Det finns jobb, men dessa är ofta centrerade till till exempelvis Stockholm. De allra flesta jobb är faktiskt sådana som inte syns på Platsbanken. Men det måste finnas en rimlig möjlighet att få bostad. Arbetsgivare i "sör-landet" har inget intresse i att anskaffa bostäder, för de får ändå någon som bor i närheten. Arbetsgivare, allmänheten och kommunerna uppe i norr är väldigt väl medvetna om bostadssituationen. Finns inga bostäder, så kommer det ingen som vill jobba. Vad gäller gruvindustrin är det essentiellt att få personer med rätt kompetens, eftersom varje medarbetare är en kugge i hjulet för att kunna generera hög ekonomisk vinst. Därför är arbetsgivarna väldigt måna om att locka upp personal till till exempel Norrbotten och väldigt väl medvetna om att en del av ansvaret för att locka faktiskt ligger på dem.

Att få bostad i övriga landet kan också vara en konst. I universitetsstaden Örebro, hörde jag för ett par år sedan, är väntetiden i snitt 6 år för att få en bostad. Jag står i bostadskö i ett antal städer, så jag vet hur klurigt det kan vara. En vän till mig hade stått 17 år i bostadskö i Stockholm. Han fick en 2:a på 75 m2 i Rågsved. Rågsved är definitivt inte en av de mest populära ställena att bo på.
 
Min Thailändska son tog jag över till Sverige, Norrbotten 2014, som 17-åring. Smart och flitig värre än en myra. Han jobbar, efter svenskt gymnasium, hos en av de största åkerierna i Sverige. Skickade mig lönerapporten i januari. 44 000 kr efter skatt!!

Jag sa som THAI utlänning, blir det svårt mot svenskarna till välbetalt jobb. Men ...........de är bekväma och lika stora idioter som thailändarna

Så ta körkort
Börja praktisera på budfirmorna och skapa dig ett NAMN
Ta körkort tung trafik samtidigt
Då har kanske du kan FÅ välbetalt och roligt chaufförsjobb i större firma med bra chefer och intelligenta kompisar


......... efter 3 fruktansvärda jobbiga år som chaufför hos budfirmor,,,,,,,
.........så FICK han det
.........och efter 6 år i Sverige kunde han äntligen besöka Thailand 2023 i december

Kämpa på men jag vet inte vad en Agnostiker är?
 
Min Thailändska son tog jag över till Sverige, Norrbotten 2014, som 17-åring. Smart och flitig värre än en myra. Han jobbar, efter svenskt gymnasium, hos en av de största åkerierna i Sverige. Skickade mig lönerapporten i januari. 44 000 kr efter skatt!!

Jag sa som THAI utlänning, blir det svårt mot svenskarna till välbetalt jobb. Men ...........de är bekväma och lika stora idioter som thailändarna

Så ta körkort
Börja praktisera på budfirmorna och skapa dig ett NAMN
Ta körkort tung trafik samtidigt
Då har kanske du kan FÅ välbetalt och roligt chaufförsjobb i större firma med bra chefer och intelligenta kompisar


......... efter 3 fruktansvärda jobbiga år som chaufför hos budfirmor,,,,,,,
.........så FICK han det
.........och efter 6 år i Sverige kunde han äntligen besöka Thailand 2023 i december

Kämpa på men jag vet inte vad en Agnostiker är?
Må tro vad jag kämpat på. Hela livet, ska jag nog vara ärlig att säga, men bara jobbat som chaufför sedan 2019 (betalade körkortet själv). Ce tog jag först förra våren, efter evinnerligt tjatande på AF då det har varit mycket svårt för mig att få jobb. Jag har aldrig glidit på någon räkmacka någonstans i livet. Har i mångt och mycket varit för snäll mot arbetsgivaren och ställt upp i alla väder, även då jag legat i 40°c feber.

Mitt önskemål är enkelt: jag vill bara ha ett jobb. Helst ett jobb där jag inte behöver kuska runt på flera firmor för att eventuellt få ihop något som kallas för lön. Helst ska de också kunna utnyttja min kompetens rätt, dvs där jag får använda mitt CE-kort. Jag kan också tänka mig att köra bergstruck eller dumper. Jag är alltid på arbetet innan det börjar och ibland skriver jag inte upp den övertid jag eventuellt skulle ha haft. Jag är bra på att samarbeta, men kan också ta egna beslut. Framförallt är jag inte en dieselnörd som ska ta schyssta instagrambilder av blingblingbilar. Jag jobbar, helt enkelt.
 
Må tro vad jag kämpat på. Hela livet, ska jag nog vara ärlig att säga, men bara jobbat som chaufför sedan 2019 (betalade körkortet själv). Ce tog jag först förra våren, efter evinnerligt tjatande på AF då det har varit mycket svårt för mig att få jobb. Jag har aldrig glidit på någon räkmacka någonstans i livet. Har i mångt och mycket varit för snäll mot arbetsgivaren och ställt upp i alla väder, även då jag legat i 40°c feber.

Mitt önskemål är enkelt: jag vill bara ha ett jobb. Helst ett jobb där jag inte behöver kuska runt på flera firmor för att eventuellt få ihop något som kallas för lön. Helst ska de också kunna utnyttja min kompetens rätt, dvs där jag får använda mitt CE-kort. Jag kan också tänka mig att köra bergstruck eller dumper. Jag är alltid på arbetet innan det börjar och ibland skriver jag inte upp den övertid jag eventuellt skulle ha haft. Jag är bra på att samarbeta, men kan också ta egna beslut. Framförallt är jag inte en dieselnörd som ska ta schyssta instagrambilder av blingblingbilar. Jag jobbar, helt enkelt.
Då är frågan vad man gör för att livet blir så krångligt, för arbete och utbildningsmöjlighet har du ju precis som oss andra.
Har polare med liknande problem men där är det ju pga person men enligt dom systemet.
 
Då är frågan vad man gör för att livet blir så krångligt, för arbete och utbildningsmöjlighet har du ju precis som oss andra.
Har polare med liknande problem men där är det ju pga person men enligt dom systemet.
Jag har aldrig skylt på systemet. Vi alla gör våra livsval, som inte alltid faller ut i god jord. Det är så många parametrar som ska stämma. Kan handla om tidpunkt. Det kan handla om kontakter. Det kan handla om geografisk (mal)placering (därför jag söker mig till Norrbotten).
Det kan givetvis också handla om vad arbetsgivaren tycker och tänker. Jag vet en fd chef till mig som gärna anställde sjuksköterskor till chefstjänster, eftersom hon själv var sjuksköterska. Hon var väldigt öppen om det när jag pratade förtroligt med henne (jag sökte inte chefstjänst, ska sägas).

Det som är skillnaden mellan dina kompisar och mig, är att jag inte har gett upp. Jag bara försöker hitta nya vägar att få jobb. Kan inte berget komma till Goliat, så får Goliat komma till berget. It is as simple as that.
 
Jag gör så gott jag kan. Mer kan jag inte göra. Jag är definitivt inte lat och jag klagar definitivt inte. Jag bara ställer en rak och icke-filosofisk fråga.

Om du inte har några förslag på arbetsgivare, vilket jag frågade om först i denna tråd, föreslår jag att du lämnar denna tråd utan ytterligare kommentarer. Dina kommentarer hjälper inte mig att få ett jobb och det skapar inget mervärde heller. Du kan beklaga dig i andra trådar, om du har behov av det, men den här tråden är inte ämnad för cyniska och kategoriska uttalanden. Du får ha dina åsikter i fred, men för guds skull, skaffa lite impulskontroll. Tänk efter först innan du skriver. Jag ska inte behöva skriva och säga att det du skrev är direkt olämpligt. Det borde du faktiskt förstå själv.

Har du åsikter om min text här, ta det i pm eller ännu bättre i Line. Du och jag kan ha video samtal, så ska jag berätta ett och annat för dig.
 
Jag har aldrig skylt på systemet. Vi alla gör våra livsval, som inte alltid faller ut i god jord. Det är så många parametrar som ska stämma. Kan handla om tidpunkt. Det kan handla om kontakter. Det kan handla om geografisk (mal)placering (därför jag söker mig till Norrbotten).
Det kan givetvis också handla om vad arbetsgivaren tycker och tänker. Jag vet en fd chef till mig som gärna anställde sjuksköterskor till chefstjänster, eftersom hon själv var sjuksköterska. Hon var väldigt öppen om det när jag pratade förtroligt med henne (jag sökte inte chefstjänst, ska sägas).

Det som är skillnaden mellan dina kompisar och mig, är att jag inte har gett upp. Jag bara försöker hitta nya vägar att få jobb. Kan inte berget komma till Goliat, så får Goliat komma till berget. It is as simple as that.

Ja, man bör nog ha lite tur och tajming.
För egen del har jag sluppit arbetslöshet och annat tråkigt.
Med en undermålig utbildning så har det väl kanske krävts en del extra insats för att delvis behålla jobbet och dessutom ”klättra” mot både ett behagligare och bättre betalt jobb.
Med lite sunt förnuft och flexibilitet så har det gått relativt bra.
Nu är det inte alla branscher det finns sådana möjligheter eller positioner, men man kan alltid jobba sig uppåt på ett eller annat sätt.

Det viktiga är att man åtminstone har jobb och kan planera sin ekonomi.
 
Det är ofta det som är fördelen med att tidigt skaffa sig kontakter i livet. Jag har ju bytt bana ett par gånger i livet, dels p g a arbetslöshet efter nära nog 6 års universitetsstudier och när jag frontade den berömda väggen inom vård och omsorg.

Lastbilsyrket är som klippt och skuret för mig. Frihet under ansvar. Jag gör det jag ska och ibland lite mer än så. Men... Det är så förbenat svårt att få in en fot någonstans, även hur flexibel man än försöker göra sig. Om de väl fattar tycke för en, så blir man ändå bara erbjuden jobb under högsäsong, vilket för lastbilschaufförer är kring Black Friday fram till jul.

Hur många skulle vara beredd att flytta dit jobben finns? Jag är.

Så om det är någon som har en mer direkt kontakt till företag som jobbar inom åkeribranschen, tar jag tacksamt emot det via pm. Ej Göteborg eller Stor-Stockholm p g a extremt svårt att få lägenhet i städerna med omnejd.

Som sagt: jag bangar inte för Norrbotten heller. Kanske lär jag mig att fiska sik och köra snöskoter på kuppen?
Men frihet att köra lastbil? Du har ditt tidkort som måste följas till punkt och pricka, kör du för länge så kan du få jätteböter och en prick på ditt
körkort!! Du har en lastbil som går max 90 km så du kan inte gasa på om det behövs! Frihet, nja!
 
 
 
Tillbaka
Topp