Arbete för faranger

Jo jag vet och har också läst om att faranger inte kan äga mark men som sagt jag käftar inte emot med en som bott större delen av livet i Thailand,
Jag skriver vad lagen säger.
Jag tror inte han har en utskriven chanotte på varje markbit i hans namn.
Många faranger även här på forumet skriver jag har.
Jag har med 15 rai chanotte inlåst i kassaskåpet men händer nåt så är dom frugans i slutändan och jag kan inte göra laglig anspråk på dom.

I början för ca 4-5 år sen när vi löste ut all mark som släkt belånat, så var kravet att jag håller chanotterna.
Var lite käft i början men jag har en tendens till att klicka på alla cylindrar när dom kommer med vad skall man säga småhot och krav.
Så inte ett ord om det nu på 4 år.
Jag har sagt att svågern behöver inte vara orolig, vill han flytta upp och bo där om svärföräldrarna dör så kan han göra det och bruka odlingsmarken.
Men äger hus och all mark gör vi, frugans namn och jag förvarar chanotten och vårat arv till våra barn.

Nu används odlingsmarken av en som hyr och hyran är att del av % riset går till svärföräldrarna, med det är dom så gott som självförsörjande, fick ge 2000 baht under sonkhran men annars ingen utgift den vägen.

Finns i Phetchabun switzerland farm, äger stor del av marken i området, han säger sig nog äga men på pappret om det skulle gå till domstol nej, han kan ha 49% ägande i företag men utländskt ägande är inte tillåtet i så stor markdel så antagligen via frugan eller via korruption och han kan förlora allt.
Inte ens utlänning med företag har lov att äga så stor mark, lagen är tydlig där.

Har man tillräckligt med stålar så kan man göra mycket i Thailand.

Har man tillräckligt med stålar så kan man göra mycket i Thailand.
Det kan man, men blir det problem typ att företaget gjort något som ses som fel kan allt förloras snabbt.
Har vart på tapeten nu dom sista 3 månaderna att man skall ändra på ägarskapslagen.
Men än så länge följs den av storbolag med men dom har nog sina 51%.
Men som sagt stora inhemska krafter är på att ändra den lagen men än sålänge en grundlag och storföretagen riskerar inte att förlora det dom byggt upp.
Dock lite kluven till lagändring och anser Thai skall äga.
Artikel i dag hotellförbundet är oroliga då dom ser stora intressenter från Kina som vill köpa upp hotellindusrin i Pattaya nu under pandemin och dom vill ha hjälp av regeringen för att stoppa det.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp