Åska och Strömavbrott

• Trådstartare Trådstartare Rolf
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Ni som har eller har haft trassel men strömtillförseln och eller åska, med utslagna datorer och Tv app. varför inte skaffa en UPS, det finns ju att köpa både i Thai och Sve.
Den ser till att du har X antal minuter på dej att spara ditt arbete vid strömavbrott plus att den även innehåller ett transientskydd som tar bort strömspikar vid åsknedslag. Vet att det finns en svart burk i Thai som heter Nano och funkar bra.

"Rolf " sa:
Ni som har eller har haft trassel men strömtillförseln och eller åska, med utslagna datorer och Tv app. varför inte skaffa en UPS, det finns ju att köpa både i Thai och Sve.
Den ser till att du har X antal minuter på dej att spara ditt arbete vid strömavbrott plus att den även innehåller ett transientskydd som tar bort strömspikar vid åsknedslag. Vet att det finns en svart burk i Thai som heter Nano och funkar bra.

UPS är jättebra både för att hinna spara det man håller på med och för att ta bort strömspikar, men en UPS är inte underhållsfri. Det finns ett antal batterier som behöver hållas ett öga på. Så kosta gärna på er en UPS som visar batteriernas tillstånd.

Ja en UPS skulle vara bra. TV'n, kylskåp och övrig elektronik i Thailand skiter jag i, men datorn vil man ju ha kvar.
Nu har vi inte haft någon elektronik som har gått sönder under dessa 8 år som jag har kännt frugan. Men dagens elektronik kanske är känsligare än gammal sådan.

Hur är det med laddning av laptop och vanliga "toppar och dalar" i elnätet. Klarar datorn av stora svängningar?

"andrejsdenruskige " sa:
Hur är det med laddning av laptop och vanliga "toppar och dalar" i elnätet. Klarar datorn av stora svängningar?

En AC Adapter till laptop är ganska okänsliga och klarar av vanliga (thai) svängningar i spänningen.
Stationära datorer kan vara mera känsliga men tål också en del svängningar.

"andrejsdenruskige " sa:
Fint, då blir det några extra öl för slanten man har sparat.
Jo det är sant som P-O säger, men jag anser att man ska skydda all sin elektronik i mesta möjliga mån. Skulle det hända nåt så är en UPS trots allt billigare än de apparater som kan paja.
Sen har du ju möjlighet att spara arbete som du håller på med, i stället för att få börja om.

"Rolf " sa:
Jo det är sant som P-O säger, men jag anser att man ska skydda all sin elektronik i mesta möjliga mån. Skulle det hända nåt så är en UPS trots allt billigare än de apparater som kan paja.
Sen har du ju möjlighet att spara arbete som du håller på med, i stället för att få börja om.

Skall kanske precisera, det är endast de "vanliga" svängningarna en AC adapter klarar av. Åska kan paja hela datorn om man inte har en j...a tur.

Går arbetet förlorat så kan man ju dränka sorgerna i några extra öl. Då har man ju både pengar och orsak till att dricka några extra öl.

Kanske man skaffar sig en UPS, kanske inte. Den dagen den sorgen.

Edit:Ett inlägg kom imellan.
Det är just för spänningstopparnas skull jag skulle behöva en UPS. Är det åska så kan jag köra med batteri på laptop'en

Då finns det ju enklare transietskydd utan batteribackup, som inte kostar nåt nästan,
så att du kan köpa en platta bärs :D

Har det kommit så mycket bättre grejer?
(Utöver mobilt Internet alltså. Kör man med det och batteri, så finns det inte mycket kabel för åskan att komma längs :)

Då jag kollade för några år sedan (5?) fanns det
/en billig engångs, som kan klara mindre smällar,
/och en dyr (15 000) som ändå INTE säkert klarade de större smällarna...

Själv behöver jag bara en som plockar bort spikarna. Åskar det så finns ju som sagt batteri i datorn och telefon så kör man tethering.

"andrejsdenruskige " sa:
Själv behöver jag bara en som plockar bort spikarna. Åskar det så finns ju som sagt batteri i datorn och telefon så kör man tethering.
Jo det finns en mängd olika sorter. Den som jag har själv hemma heter APC SURGEARREST 8 ÅSKSKYDD TELE KOAXIAL ETHERNET
Komplett transientskydd för avancerade datorer och elektronisk utrustning.
Kostar 400-500. Finns billigare i samma serie.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp