Att hamna i helvetet

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Det finns nog sådana ställen lite varstans. I Non Thai utanför Khorat finns en filial till helvetet. På fotona ser man hur det går för slaktare och för män som bedrar sina fruar.

[/img]
 
Att hamna i " Helvetet "

:D Usch ja Dennis! Verkar inte vara nå´t ställe att önska sig till.
I " Pii Paid " Hamnar alla som har begått allvarliga synder under sitt liv.
Äckliga spöken med långa armar och ben.En sots motsvarighet till vårat
helvete.

Bevare mig väl för att hamna där. Fina bilder.

Hälsningar Nisse
 
Plenissalen

När jag satt i kammaren eller plenissalen som den också kallas slog det mig att det här varma stället som tråden handlar om nog finns lite varstans mitt ibland oss här på jorden. I plenissalen sitter man inte jämte sina partikamrater, istället placeras ledamöterna med hänsyn till den valkrets som de representerar. En moderat kan därför mycket väl sitta brevid en socialdemokrat. Jag tycker det var fina bilder pojkar men snudd på barnovänligt.
 
Jag har varit där...
Inte i helvetet alltså men vid detta vackra tempel.
Det ligger på vägen mellan Chiang Rai och Chiang Mai.
Vi funderade vad som menades med armarna som ser ut att komma upp ur marken och vi tänkte nog inte att det skulle föreställa att man försökte ta sig upp ur helvetet.
Vår tanke var nog lite så att armarna kom ifrån de fattiga i världen som också vill vara med och få en del av kakan...
Det vore intressant att få höra mer om detta tempel.
marianne
 
Hej!

Jag har också varit där, på väg med bil från Chiang Mai till Chiang Kong, för att sedan åka longtail över Mekong till Laos (aaaahhh, vilken resa!).
Templet heter Wat Rongkun och ligger nära Chiang Rai.
Templet är under uppförande och betalas av en oerhört känd (och rik) thailändsk konstnär.
Jag hittar inga farang websidor som beskriver templet i detalj, men här är en länk till en thailändsk websida:
http://www.moohin.com/033/033m022.shtml
I länken finns bilder på templet och beskrivande text om konsnären, samt bilder på hans konst.
Konsnären heter อ.เฉลิมชัย โฆษิตพิพัฒน์, vilket borde bli något i stil med Chalumchai Kositpipat med svensk stavning.
Här är en länk på engelska som beskriver denna konstnär:
http://www.rama9art.org/chalermchai/
Och jodå, armarna och ansiktena som reser sig från underjorden, symboliserar det lidande som man utsätts för i helvetet (eller rättare sagt buddismens motsvarighet), där man hamnar, likt i kristendomen, om man inte gör goda gärningar under sin livstid.
Utan att veckla in mig för mycket i buddismen, så beror det lite på vilken typ av buddism man bekänner sig till om man tror på detta helvete eller inte.

/MacArthur
 
Kapom ÖB Ling!

Vill inte framstå som någon besserwisser, men eftersom jag varit vid detta tempel och min fru är väldigt förtjust i Kositpitpats konst (jag är dock lite skeptisk), visste jag en del om detta tempel.
Jag har även en massa bilder därifrån, men på alla bilder förekommer endera jag, eller min fru, eller båda, och i allmänna forum så vill åtminstone jag vara lite anonym. Därmed kunde jag inte bidra med några bilder.

Jag kan för övrigt också rekommendera ett besök vid detta tempel. Om något år då hela komplexet är (mer) färdigt, kommer det garanterat att vara storslaget, och säkert bli en stor turistattraktion.

/MacArthur
 
Här är några gamla värmeskadade bilder från ett litet besök i helvetet. ;D
Templet ligger i Supanburi (จังหวัดสุพรรณบุรี) och dit brukar jag verkligen rekommendera att folk ska dra. :nod:

Shaowpanyaa
 
Hej Shaowpanyaa

Kan du inte berätta vart du har tagit korten och i vilket samband du har tagit dem.
Bilderna var riktigt otäcka men det är väl meningen när det ska gälla helvetet.
marianne
 
Hej Shaowpanyaa!

Fina bilder, om än något groteska!

Inte för att det gör något, men om du, och alla andra som läser detta, vill ta bort den gula tonen från inscannade åldrade bilder så är det enkelt.
Jag tog den senast postade av dina bilder Shaowpanyaa och fixade till den i ett bildbehandlingsprogram, och vips så är den gula tonen borta (se nedan). Jag använde Adobe Photoshop eftersom jag har en (laglig) licens på det från jobbet. Man behöver egentligen inte kunna ett smack om programmet, man bara öppnar bilden, klickar på auto nivåer, auto kontrast och auto färg, sparar bilden och så är det färdigt.
Photoshop finns i en lite-version som kallas Photoshop Elements, som inte är så dyr att köpa.
Men, och här kommer det positiva, man behöver inte köpa något program för att kunna göra detta. Det finns massor av gratis eller nästan gratis (shareware) program som kan fixa till bilder.
Jag tänker inte göra någon lång lista över program som kan förbättra bilder, utan nöjer mig med att tipsa om ett helt gratis (open source) program som kallas Gimp. Det kan i stort sett göra allt som Photoshop kan göra, påminner mycket om Photoshop, men är som sagt helt gratis. Programmet finns för både Mac (OSX) och PC (Windows 98/ME/NT4/2000/XP).

Här är länken till programmet:
http://www.gimp.org/

/MacArthur
 
[OFF TOPIC]

He he he!
Det var faktiskt medvetet vad gäller Unix.
Tänkte att det finns väl inte så många av våra medlemmar som sitter med Unix-burkar hemma.
Tänkte inte på att Linux faller under Unix, och att det därmed finns risk att några av våra medlemmar (galningar! ;) ) omfattas av den utelämnade infon om Gimp.

Gimp är suveränt med tanke på att det är gratis och kan nästan allt som Photoshop kan. Photoshop CS2 kostar 9000:- i svensk version (Photoshop Elements kostar ca. 950:).

/MacArthur
 
MacArthur skrev...Hej Shaowpanyaa!

Fina bilder, om än något groteska!

Inte för att det gör något, men om du, och alla andra som läser detta, vill ta bort den gula tonen från inscannade åldrade bilder så är det enkelt.
Jag tog den senast postade av dina bilder Shaowpanyaa och fixade till den i ett bildbehandlingsprogram, och vips så är den gula tonen borta (se nedan).
Tack för tipset om hur man föryngrar sina föråldrade bilder,Gen D.MacArthur. :wai:
Jag ska prova det programmet och se om det går att få tillbaka den gamla vackera Thailändska himlen i blått som dom klättrar upp mot på bild nr ett och två,som numer ligger på trådens äldre sida där ingen varit och tittat ännu.(sida ett) ::)
Det är dock möjligt att en gul svavelosande helvetes-himmel passar bättre på dom helvetesbilderna,än den Thailändska blå. ;D
Vad tror du...försöker symboliken där visa att dom klättrar upp och ut ur helvetet eller uppåt mot himlen. ???

Är det bättre att ha himla roligt i helvetet eller helvetes tråkigt i himlen? 8)
Det bästa är nog i.a.f. att ta det säkra före det osäkra och stanna kvar här på jorden ett tag till medan man fixar till balansen på karmakontot. :nod: ;D

[move]Shaowpanyaa:wai:[/move]
 
"Shaowpanyaa " sa:
Tack för tipset om hur man föryngrar sina föråldrade bilder,Gen D.MacArthur. :wai:
Jag ska prova det programmet och se om det går att få tillbaka den gamla vackera Thailändska himlen i blått som dom klättrar upp mot på bild nr ett och två,som numer ligger på trådens äldre sida där ingen varit och tittat ännu.(sida ett) ::)
Det är dock möjligt att en gul svavelosande helvetes-himmel passar bättre på dom helvetesbilderna,än den Thailändska blå. ;D
Vad tror du...försöker symboliken där visa att dom klättrar upp och ut ur helvetet eller uppåt mot himlen. ???

Är det bättre att ha himla roligt i helvetet eller helvetes tråkigt i himlen? 8)
Det bästa är nog i.a.f. att ta det säkra före det osäkra och stanna kvar här på jorden ett tag till medan man fixar till balansen på karmakontot. :nod: ;D

[move]Shaowpanyaa:wai:[/move]

Hej Shaowpanyaa!

He he he!

Du lyckas att vara både filosofisk och rolig i samma inlägg. ;D

Jag undrar också lite över symboliken i bilderna. Det är ju lätt att se på det med ett "kristet" filter för ögonen, för även om man inte är religiös så har man ju fostrats i en kultur med kristna värderingar.
Jag tror att det blir lite fel om man ser på det thailändska helvetet med "kristna" ögon.
Jag menar, de "renläriga" buddisterna, t.ex. den högt aktade Buddhasa Bhikkhu, förnekar existensen av något helvete och menar att det inte ingår i buddismen, utan är ett utslag av animism och andetro.
Kul bilder i alla fall! Om man inte visste bättre så skulle man kunna tro att det hela var ett skämt (min fru kommer att straffa mig om hon ser den kommentaren)!

Jodå, det går faktiskt att få tillbaka den blå thailändska himlen, om man nu inte föredrar den svavelosande gula himlen! :D
Jag gjorde ett försök med Gimp och en av dina mest gulnade bilder. Den var lite svårare att fixa än den förra, utan att ge sig in i de mer avancerade redigeringsfunktionerna. Jag vidhåller dock efter detta försök att man kan göra allt i Gimp som man kan göra i Photoshop, men man får leta lite mer efter funktionerna. Autonivåer, autokontrast och autofärg ligger inte samlade på samma sätt som i Photoshop. Man får leta lite mer i undermenyerna, men de finns där.
Bifogar den redigerade bilden (den går att göra ännu bättre med de mer avancerade redigeringsfunktionerna).

Dags att balansera karmakontot lite genom att gå och lägga sig och läsa lite thai!
För det måste väl ändå vara så att det ger pluspoäng vid nästa reinkarnation om man kan prata thai? ???

Ratrisawat!

/MacArthur
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp