Att köpa Condo i Thailand

Det stod ovan om att man dör kan ens svenska barn ärva. Jag läste om detta för några år sedan och det är ganska så komplicerat. Det stämmer att barnen kan ärva men dom kan inte få lagfart om dom inte själva för in pengar i landet! Dödsboet måste alltså skatta av condot och skicka pengarna till Sverige varefter barnen får skicka ner dom till Thailand igen.
Man bör kanske i förebyggande syfte göra ett aktivt arvsskifte att skriva över på barnen innan döden.

Bygger på att de bortskämda slynglarna vill ha skiten iof.....

Du äger condon precis som en bostadsrätt i Sverige, dina barn ärver den.
Skillnad om du köper tex hus på leasing, ingen arvsrätt och huset går troligtvist tillbaks till markägaren.

51% av condona måste va i Thainamn, så när du köper kolla så du köper på foreign.

Köper du i din frus namn missar du stor del av framtida kundkrets då en condo på Thai kvoten inte kan säljas till utländskt kontrakt.

Dersom man leaser eiendommen for 30 år og fører opp sine arvinger som "medeiere" så vil leasingkontrakten fremdeles være gyldig for sine arvinger når man dør. Men jeg tror at de aller fleste som leaser eiendommen for 30 år ikke kjenner til den muligheten.

Skulle vilja ha en condo med havsutsikt, bättre än hus och gräsmatta som måste skötas.

20220116_105706.jpg

Dersom man leaser eiendommen for 30 år og fører opp sine arvinger som "medeiere" så vil leasingkontrakten fremdeles være gyldig for sine arvinger når man dør. Men jeg tror at de aller fleste som leaser eiendommen for 30 år ikke kjenner til den muligheten.
Verkar du ha fel...

The heirs of the lessee are under Thai law not automatically entitled to succession of lease rights when the lessee/ tenant dies. Lease in Thailand is governed by the chapter 'rent of property' which is placed in the rubric CONTRACTS of the Civil and Commercial Code. Lease is in the first place a contract and personal right of the lessee and not a real asset. This means, as confirmed by the Supreme Court of Thailand, that the agreement is terminated upon death of the lessee because the lessee (tenant) as the contract party is the essence of a lease agreement. If he dies the lease is terminated (e.g. Scj. 1108/ 1994).

Verkar du ha fel...

The heirs of the lessee are under Thai law not automatically entitled to succession of lease rights when the lessee/ tenant dies. Lease in Thailand is governed by the chapter 'rent of property' which is placed in the rubric CONTRACTS of the Civil and Commercial Code. Lease is in the first place a contract and personal right of the lessee and not a real asset. This means, as confirmed by the Supreme Court of Thailand, that the agreement is terminated upon death of the lessee because the lessee (tenant) as the contract party is the essence of a lease agreement. If he dies the lease is terminated (e.g. Scj. 1108/ 1994).
Om det er arvinger eller ikke spiller ingen rolle. Det kan være flere personer som leaser eiendommen sammen og på så vis “omgå” problemet for i hvertfall 30 år. Og som linken din sier så kan kontrakten ikke arves. En misforståelse mange utlendinger gjør.

Vill man köpa större condo i Thailand får man oftast kolla på lite äldre, byggdes rymligare förr.
Dagdrömmer lite, kolla får man det är gratis ;)

Vill man köpa större condo i Thailand får man oftast kolla på lite äldre, byggdes rymligare förr.
Mellan Cha Am och Hua Hin fanns det många väldigt stora condos som var osålda innan pandemin.

Garanterat köpläge om thai äger hälften.
Där har det misslyckats rejält i flera byggnader.
Står tomma fortfarande.

Ja var ju trevliga lägenheter speciellt den senare den för 5,2mille. Bra storlek också. Får se i framtiden kanske man köper sig en lägenhet också. Huset är ju frugans men lägenheten kan ju bli min till 100%

Ja var ju trevliga lägenheter speciellt den senare den för 5,2mille. Bra storlek också. Får se i framtiden kanske man köper sig en lägenhet också. Huset är ju frugans men lägenheten kan ju bli min till 100%
Ja är ju så vi har det, lgnhtn min, huset frugans.
Men vill ha större.
Dock får du svårt hitta lgnht i den storleken till det priset som utlänning kan äga, dom var ju på thaikvoten.

OK, så länge du inte tror att ett köp av en bostad i Pattaya är en säker investering som kommer att ge en bra avkastning när helst du vill sälja den så.
Nä jag är lite mer erfaren än så. Samma som med huset vi har köpt. Min inställning från början. Går vi skilda vägar jag och frugan så räknar jag inte med huset i Thailand. En lägenhet som jag själv äger till 100% har jag större chans att få tillbaka något på även om jag går med förlust totalt sett.

Den ene var köpt genom företag, ett sätt att komma förbi thaikvoten men inget jag skulle göra.
Bara någon månad sen det uttalades från regeringen att det skall bli hårdare koll efter sådana som har ej aktiva företag bara för att få köpa bostad.
Är det lätt att kontrollera "kvoten" för en byggnad?

OK, så länge du inte tror att ett köp av en bostad i Pattaya är en säker investering som kommer att ge en bra avkastning när helst du vill sälja den så.
Köpte man lgnht för svenska intjänade kronor för 10 år sen så har man gjort ca 30% vinst bara i växelkurs om man får sålt för samma pris och skickar tillbaks pengarna till Sverige.
Har man haft en bostad under tiden.

Är det lätt att kontrollera "kvoten" för en byggnad?
Det har ju dom som byggt koll på, vid färdigställandet är 51% av condona dedikerade till Thai och dessa står i lägre pris.
Det är det strikta regler på och lika strängt som att farang får inte äga mark för hus.
Dom kan dock dom som har condominiumet använda till uthyrning, där jag har condo hyr ju även producenterna ut.

Tillbaka
Topp