Bali

kurant

Forumveteran
Bali har förändrats.
Nu är trafiken besvärlig och stora problem med sophantering.
Naturen och stränderna lockar stora mängder turister från hela världen.

Bali är annorlunda än övriga Indonesien där islam dominerar men på Bali är det hindu, buddism och kristendom.
Ingen brist på alkohol eller griskött.

Åkte upp till 1200m nivån till en stor sjö.
Danau Beratan och de populära templen.

Tyvärr var vädret inte det bästa.

20260115_145640.webp
20260115_145543.webp
20260115_145333.webp
20260115_145352.webp
20260115_144800.webp
20260115_150639.webp
20260115_150204.webp
20260115_150037.webp
20260115_145812.webp
20260115_145301.webp

Visa bilaga 20260115_150404.webp

Du låter inte så imponerad av Bali direkt
Faktiskt är det mycket sämre än 2014 när jag var där senast.
Trafiken är hemsk numera, långsam, avgaser och motorcyklar som använder trottoarer.
Skräpigare, indier som inte kan uppföra sig i mängder och trängsel.
Men visst har jag blivit bortskämd med finare stränder utan jetski i Filippinerna som påverkar.
Naturen är fantastisk men inte beacherna i turisttäta områden.
Bali är en turistfälla.

Vietnam är min favorit men massturismen ökar lavinartat så det är inte heller som förr.

Hej

Själv upplevde jag trafiken på Bali som besvärande redan i mitten av 90-talet, speciellt i och runt Denpasar, detta är ju 30 årsedan så jag kan förstå att det nu måste vara ännu mer kaotiskt.

Mvh isan lover

Jag var på Bali runt år 2000 och då var det inte alls lika illa på stränderna och i trafiken. Vi bodde strax utanför Kuta och det var väldigt lite skräp på stranden då. Det jobbigaste var försäljarna som gick runt och störde.

Annars var det vackert, särskilt när man åkte upp till Kintamani vid Batur-vulkanen. Där var dock försäljarna riktigt jobbiga, som en flock tjattrande apor.

Jag var på Bali runt år 2000 och då var det inte alls lika illa på stränderna och i trafiken. Vi bodde strax utanför Kuta och det var väldigt lite skräp på stranden då. Det jobbigaste var försäljarna som gick runt och störde.

Annars var det vackert, särskilt när man åkte upp till Kintamani vid Batur-vulkanen. Där var dock försäljarna riktigt jobbiga, som en flock tjattrande apor.
Hej

Vad det gäller stränderna så var dom rena och städades varje dag även på 90-talet.

Dom jobbiga försäljarna som t.o.m gick in på restaurangernas uteserveringar och störde folk som åt och drack upplevde nog alla som en plåga.

Mvh isan lover

Antalet fordon är har fördubblats sedan dess.
Man har uppgraderat några vägar till bra standard men det räcker inte.

Bali är endast 5 780 km² med en befolkning på snart 5 miljoner.
Mer än hälften av arealen är obeboelig av berg.
Placera halva Sveriges befolkning på Gotland är en jämförelse.

Sen är byggregler lite annorlunda.
Hotell är begränsade till 5 våningar eller 15m.
Bostadshus max två våningar.
Då är det svårt att förtäta för folk att bo.

Tillbaka
Topp