Banking

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
God afton,

Jag undrar om det är någon här som har ett aktivt sparande i en thailändsk bank? Jag har själv ett sparande i Government Savings Bank samt i Siam Commercial Bank. I skrivande stund så får jag 3.6 procent i ränta, vilket jag tycker är relativt bra. Det som jag funderar över är om det finns några egentliga risker med att placera pengar i Thailand, med tanke på valutakurs eller rådande politiskt läge etc.

Sedan så undrar jag hur mycket det är möjligt att ta ut inne på en thailändsk bank. Har letat runt på nätet men inte hittat någon relevant och uppdaterad information. Så, om det är någon här på forumet som själv gjort ett större uttag (mer än 100.000 Baht) på någon av de etablerade bankerna så får ni gärna dela med er av er erfarenhet.

Vänligen,

/K

Jag själv skulle inte ha för mycket på en bank i Thailand (som jag kan förlora) pga sa lite på skoj till tjejen om vi vinner på lotto så skickar vi ner 5 mil till dit konto nej nej sa han, sedan vad hon mena med det vet jag inte.

Liten varning, om pengar försvinner från konto i thailand (även bankanstälda snor) så står inte banken för förlusten, den är din. Ingenting är som vi är vana vid från sverige, där banken är ansvarig även om kort skimmas om du inte varit oaktsam.
Större summor bör nog delas på olika banker.

Att ta ut större summer är inget problem i thailand, tog ut 250 000 thb till handpeng på mitt hus.
Säljaren skrek då jag skulle betala, 250 000 i en plastkasse, de ville inte ha dessa men jag std på, rena pengar. De kallade in fler från kontoret för att åka till banken pga rånrisk.
Jag blev uppmanad att komma med en bankväxel nästa gång, ingen vill ha stora summor kontant.
Vid köp av nya bilen i januari tog vi bankväxel och det gick som smort. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Hej Birger

"Birger LKPG " sa:
Jag själv skulle inte ha för mycket på en bank i Thailand (som jag kan förlora) pga sa lite på skoj till tjejen om vi vinner på lotto så skickar vi ner 5 mil till dit konto nej nej sa han, sedan vad hon mena med det vet jag inte.

Tycker faktiskt att din han ser ut som en tjej..... ;)

Legolas:

Jag har samma uppfattning som dig vad gäller bankerna i Thailand. Tidigare förekom det säkerligen att de anställda på bankerna stal pengar från kunderna men jag har svårt att tänka mig att detta förekommer i någon större utsträckning nuförtiden.

Jag menar, det finns ju ett antal större banker i Thailand, hur skulle det se ut om de anställda kunde ta ut pengar från kundernas konton och att banken sedan inte hade något ansvar för detta.

Nåja, jag har i varje fall valt att dela upp mitt sparande på två olika banker. Mest för att helt enkelt inte ha alla sparpengar på ett och samma ställe i det tillfälle att något skulle gå åt skogen.

Tackar för svaren så här långt!

/K

Jag har inget förtroende för thailändska banker.För två år sedan blev jag av med 20 000 bath.Alla skyllde på alla.Tydligen går pengarna man skickar från svensk bank till thailändsk bank via Bangkok.Dom påstod att något hänt där och jag fick aldrig någon rätsida på problemet. 8)

Ja sådant är ju väldigt förargligt. Jag skickar ner en slant då och då till underhåll av huset och hjälp till svärfars bil. Detta har alltid fungerat felfritt (Kasikorn Bank).

"Berralund " sa:
Ja sådant är ju väldigt förargligt. Jag skickar ner en slant då och då till underhåll av huset och hjälp till svärfars bil. Detta har alltid fungerat felfritt (Kasikorn Bank).

Samma här aldrig några problem me Kasikorn

"gunnarg " sa:
Jag har inget förtroende för thailändska banker.För två år sedan blev jag av med 20 000 bath.Alla skyllde på alla.Tydligen går pengarna man skickar från svensk bank till thailändsk bank via Bangkok.Dom påstod att något hänt där och jag fick aldrig någon rätsida på problemet. 8)

Har hänt mig med 40 000 bath till mitt konto i kasikorn kom ej fram. Jag bråkade inte i thailand, bara ringde nordea sen sände jag in reklamation och fick mina pengar åter i sverige.
Har ingen aning hur de löste det men vi har garantier i sverige.

"kjell.t " sa:
Har hänt mig med 40 000 bath till mitt konto i kasikorn kom ej fram. Jag bråkade inte i thailand, bara ringde nordea sen sände jag in reklamation och fick mina pengar åter i sverige.
Har ingen aning hur de löste det men vi har garantier i sverige.

Förde över pengar till ett fel kontonummer i Kasikorn, men dessa skickades tillbaka. Det togs förstås ut avgifter för att föra över pengar i båda riktningar, men det är ju en droppe i havet. Så jag har i alla fall förtroende för Kasikorn.

"ledarn " sa:
Bankgaranti/insättningsgaranti är ord dom inte har hört i Thailand..
(Kanske inte finns att översätta ens ?)

Då är det nog smart att dela upp dom surt förvärvade stålarna man har...

Det finns faktiskt en pågående legalisering som reglerar de flesta bankernas skyldigheter när det gäller bankgaranti. DPA (Bank Deposit Agency) bildades i mitten av 2008 och fungerar som ett skydd mot alla som har pengar i de anslutna bankerna.

Denna garanti kommer att dock att fasas ut och kommer från och med augusti i år bara att gälla belopp upp till en miljon Baht. Från vad jag har förstått så gäller denna garanti för en miljon Baht/person/bank.

Dvs. en person borde kunna ha sina tillgångar fördelade på flera banker, ej överstigande en miljon Baht i den enskilda banken, och då vara relativt säker på att inte förlora sina tillgångar vid ev. konkurs eller liknande.

Kasikorn är ansluten till DPA. Just idag fick jag inte tillgång till DPA:s hemsida men om man klickar på länken nedan så finns det lite info om bankgarantier i Thailand.

http://www.iadi.org/profiles/Thailand_D ... July09.pdf

Vänligen,

/K

Goder afton,

Roligt att informationen var uppskattad!

Observera dock att thailändska banker har en bit kvar för att kunna mäta sig med våra svenska bankers säkerhet. Den som har en större summa pengar undanstoppad gör nog klokt i att ha den på en bank i Sverige.

Följande länk är till Global Finance som listar de 50 säkraste bankerna i världen. Tyskland, Kanada och Sverige hamnar högt upp på listan samtidigt som Thailand inte ens finns med. De thailändska bankerna Krung Thai och Siam Commercial Bank finns dock med på listan över de banker som år 2010 växte starkast.

Nu har jag personligen inte någon större hög med pengar undanstoppad i Thailand men det känns ju bra att veta att pengarna är relativt säkra.

http://www.gfmag.com/tools/best-banks/1 ... z1sEsPku51

Vänligen,

/K

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp