båt skuta eller fiskebåt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

in-ka

Forumveteran
är det ngn som äger eller har ägt båt i thailand?
för 30 år sen var jag delägare i en segelskuta och seglade till västindien nu skulle man haft den i bangkokbukten, någon som har erfarenhet av båtägande i thailand?

"krister " sa:
"krister " sa:
"in-ka " sa:
för 30 år sen var jag delägare i en segelskuta och seglade till västindien nu skulle man haft den i bangkokbukten, någon som har erfarenhet av båtägande i thailand?
"in-ka " sa:
Hej . Om du bor i Thailand kan du glömma detta , som utlänning får du endast gå i särskilda leder , samt skall ha Thai Kaptensintyg ,det finns inga så kallade båtkörkort, du får problem med dom flesta Thai på sjön för dom anser att du snor deras arbete .Du kan ordna så din ev fru får papper att föra båten, undrar hur länge den flyter ?

"ombordlevande " sa:
Hej . Om du bor i Thailand kan du glömma detta , som utlänning får du endast gå i särskilda leder , samt skall ha Thai Kaptensintyg ,det finns inga så kallade båtkörkort, du får problem med dom flesta Thai på sjön för dom anser att du snor deras arbete .Du kan ordna så din ev fru får papper att föra båten, undrar hur länge den flyter ?

Snor arbete? inte vad jag läst mig till..segla privat båt i Thailand?

"ombordlevande " sa:
jo jag vet att detta landet inte är ssom sverige,
jag kommer förhoppningsvis att bo 50/50 i thailand och då ca 70km från khonkaen,
jag ska ta mej till ubonrat-dammen nära khonkaen (nu när jag äntligen lyckats skaffa en gammal bil)(ja även thaikörkort)där ska finnas ngt som heter paraya2, det är ju en insjö så då kanske det gäller andra lagar, vem f--n ä det som bestämer om tx "sjöfart" på en insjö?

Har du en sjökaptensexamen eller certifikat styrman IV så gäller det även i Thailand och inte bara i Thailand utan hela världen, Thailand har inget undantag från IMO regler utan det finns ett internationellt regelverk som gäller för alla länder. Men för att få det i Sverige så är det 4 år på universitet som gäller Kalmar eller Cahlmers.. Båten kan du flagga i annat land, som sagt internationella regler som gäller du kan ha bahamas flagg köra i Thailand men kan finnas regler att du inte få gå mellan 2 hamnar i samma land, nationella lagar. Men har du en kaptensexamen kan du köra båt var du vill sen kan det finnas som sagt nationella lagar för arbetsreger och fackavtal men det gäller det land båten är flaggad i då det är landets flaggs laga båten lyder under.

Är det inte yrkesttrafik du tänker på och bara vill ha båt i Thailand för nöjesegling, skall inte vara något problem välj rätt land och skriva båten bara på.
Men vill du därimot köra turisturer i Thailand bland öarna hamnar du inom Thailändsk lag och arbetsrätt då blir det som ombordslevande skrev.

Oavsett förarintyg så lär man inte få behålla båten särskilt länge e vad jag tror.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp