Betale sin kone.

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 8711
  • Start datum Start datum

Det finns förslag på att föra in mer pengar till inkomstpension med någon ytterligare procent av lönen.

Sverige har ett väl utbyggt belöningssystem åt dom som haft små livsinkomster.

Många länder i Europa har nu högre inkomstpension än Sverige men det är som regel egenfinansiering via inkomster och avgifter.

Ett pensionssystem kan inte ha högre utbetalningar än intäkterna.

Tjäna mer under livet är enda vägen eller acceptera lägre pension och erhålla bidrag.
Hej

Men kan ett utvecklat I-land som Sverige ha ett pensionssystem som leder till att antalet fattigpensionärer ökar år för år, är mat, hyra och anat billigare för en kvinna som har jobbat havtid p.g.a att hon har tagit hand om hem, familj och barn?

Jag tror personligen inte att det kommer att räcka med någon lite justering på någon procent för att komma tillrätta med bristerna i det pensionssystem vi nu har, det är ju inte heller det dom partier som är kritiska mot det nuvarande systemet föreslår.

Mvh isan lover

Hej

Du kanske aldrig har tänkt på att kvinnor ofta tar ett större ansvar för hem, familj och barn m.m, detta straffas dom sen för av det nya pensionssystemet, antalet fattigpensionärer ökar stadigt i Sverige och t.o.m EU nivå uppmärksammas detta numera, situationen är naturligtvis ohållbar och alltfler partier i Riksdagen vill nu riva upp alternativt reformera det Pensionssystem vi nu har.

Mvh isan lover
Glädjer mig att du har en klar insikt i detta Isan Lover :thumbsup:

Det finns förslag på att föra in mer pengar till inkomstpension med någon ytterligare procent av lönen.

Sverige har ett väl utbyggt belöningssystem åt dom som haft små livsinkomster.

Många länder i Europa har nu högre inkomstpension än Sverige men det är som regel egenfinansiering via inkomster och avgifter.

Ett pensionssystem kan inte ha högre utbetalningar än intäkterna.

Tjäna mer under livet är enda vägen eller acceptera lägre pension och erhålla bidrag.
Det plockas ur stålar till de som aldrig satt in en spänn. Varifrån kommer dessa slantar ? Jag vet vad jag har betalat in genom åren, går att gå tillbaka och kontrollera. Och inte har jag den summan inarbetad på mitt pensionkonto. Glöm det, det fattas en mille drygt. Undrar vilka de godhjärtade politikerna skänkt dessa slantar till. Upp till var och en att fundera över. Detta går att stöta och blöta i evigheter, sanningen är väl den att man har trixat och fixat med dessa slantar så ingen riktigt längre har koll. Inte ens du Kurant, så ger inget att fortsätta denna diskussion

Den skrönan har du spridit många gånger.
46 år med vita inkomster ger en bra pension.
Pensionssystemet är inte urholkat.
Främst är en fantastisk värdeökning på börserna.

Livsinkomst ger resultat, inte att jobba halvtid eller svart.
Vad får man i allmän pension efter 46 år då? Exkl tjänstepension..
Max är väl under 20k brutto.

Det har gått upp. Tippar 22k i snitt.

Men den påverkas också när man börjar ta ut den.
Skjut upp uttag av allmänpension till efter 70år och den kan bli+25k.

Antal år man jobbar har ingen betydelse, bara livsinkomst och premier.

Den som aldrig jobbat får också pension +14k.

Hej

Men kan ett utvecklat I-land som Sverige ha ett pensionssystem som leder till att antalet fattigpensionärer ökar år för år, är mat, hyra och anat billigare för en kvinna som har jobbat havtid p.g.a att hon har tagit hand om hem, familj och barn?

Jag tror personligen inte att det kommer att räcka med någon lite justering på någon procent för att komma tillrätta med bristerna i det pensionssystem vi nu har, det är ju inte heller det dom partier som är kritiska mot det nuvarande systemet föreslår.

Mvh isan lover
Att antalet fattigpensionärer ökar är resultatet av en stor invandring där många inte hinner tjäna ihop till en egen pension.

Tur staten försörjer dessa via generösa bidrag.

Skjuta upp pensionen är hål i huvudet! Ta ut skiten så fort det bara går.

Vill du fortsätta jobba, gör det, men lämna inte pengarna i systemet. Du kommer inte "ikapp" och blir "vinnare" förrän vid 78års ålder.

Skjuta upp pensionen är hål i huvudet! Ta ut skiten så fort det bara går.

Vill du fortsätta jobba, gör det, men lämna inte pengarna i systemet. Du kommer inte "ikapp" och blir "vinnare" förrän vid 78års ålder.
Många gör det, jobbar några år extra. Andra tar ut allt på kort tid och blir bittra redan vid 67-68 när det mesta är bränt och borta för evigt.

Har en studiekompis som tog ut allmänpension vid 61 och alla tjänstepensioner på fem år.
Levde hårt i Spanien men nu är nedbruten och fattig.

Många gör det, jobbar några år extra. Andra tar ut allt på kort tid och blir bittra redan vid 67-68 när det mesta är bränt och borta för evigt.

Har en studiekompis som tog ut allmänpension vid 61 och alla tjänstepensioner på fem år.
Levde hårt i Spanien men nu är nedbruten och fattig.
Betydligt bättre att ha levt och blivit bränd än att jobba för att få mer och när man väl är slut som människa och inte längre orkar göra något, ja, då sitter man där med skattkistan.

Hellre leva hårt och dö fattig än jobba hårt och dö rik.

14k för den som aldrig jobbat?
Garantipension är väl 8750 typ?

14k för den som aldrig jobbat?
Garantipension är väl 8750 typ?
ÄFS heter detta

Betydligt bättre att ha levt och blivit bränd än att jobba för att få mer och när man väl är slut som människa och inte längre orkar göra något, ja, då sitter man där med skattkistan.

Hellre leva hårt och dö fattig än jobba hårt och dö rik.
Tänk om man visste svaret, pigg och vital vid 90 utan pengar eller dö rik i förtid av skrumplever och pengarna går till arvsvinst åt övriga pensionärer.

Tänk om man visste svaret, pigg och vital vid 90 utan pengar eller dö rik i förtid av skrumplever och pengarna går till arvsvinst åt övriga pensionärer.

Dreams on... vital vid 90... Ja, visst finns det unikum. Medelålder på män i Sverige är drygt 80år.

Hur många känner du som är över 80 å i så bra form att de kan leka upp alla sina pengar?

Visst känner jag några över 80 i bra form. Men inte fan bränner de sina pengar... orken finns helt enkelt inte.

Dreams on... vital vid 90... Ja, visst finns det unikum. Medelålder på män i Sverige är drygt 80år.

Hur många känner du som är över 80 å i så bra form att de kan leka upp alla sina pengar?

Visst känner jag några över 80 i bra form. Men inte fan bränner de sina pengar... orken finns helt enkelt inte.
Jag känner några +90 som är väldigt vitala och aktiva.
En spelar faktiskt jazz och uppträder på klubbar och bor i varmt klimat på vintern.

Fast dom är inte så många.

Vet nog fler i min årgång som aldrig hann leva till 60.

Då är det ju inte 14k i pension som du skrev. Personligen kommer jag att få 11.200 brutto enligt min pension.se i allmän pension.
Pension blev fel, men man har rätt att bli försörjd med olika bidrag upp till 14.882..

Så du kan få lite påfyllning ur socialförsäkring.

Tillbaka
Topp