Bevattning av rismark

Förklara gärna varför , men gör det i MC tråden , denna är om bevattning av rismark samt tillhörande ämnen
Trots det så handlade ditt inlägg om fördelarna med att 'bo' i Thailand, såsom billigt att leva, bra klimat, köra hoj året runt. Ser inget om bevattning av ris, vilket du tydligen inte är intresserad av.

Och skulle du hitta MC-forumet så kanske du kan lägga in en länk till den?

Senast ändrad:
Trots det så handlade ditt inlägg om fördelarna med att 'bo' i Thailand, såsom billigt att leva, bra klimat, köra hoj året runt. Ser inget om bevattning av ris, vilket du tydligen inte är intresserad av.

Och skulle du hitta MC-forumet så kanske du kan lägga in en länk till den?
Tror jag struntar i det faktiskt, Om du inte ser mina inlägg om bevattning av isaan risfält i denna tråd så kan jag bara beklaga din oförmåga

Utan att veta vilka förutsättningar det var så är det svårt att svara på. Kanske för mycket vatten eller för lita. Kan vara näringsbrist. ofta måste potatisen blomma först innan den plockas. som någon skrev lite sand inblandad vilket underlättar dräneringen.
Hej

Sötpotatis gillar ju värme och det kanske fungerar bättre?

Mvh isan lover

Utan att veta vilka förutsättningar det var så är det svårt att svara på. Kanske för mycket vatten eller för lita. Kan vara näringsbrist. ofta måste potatisen blomma först innan den plockas. som någon skrev lite sand inblandad vilket underlättar dräneringen.
Brukar väl aldrig bli frukt utan blommning, gäller väl samma med potatis :laugh2:

Detta har jag provat i Sverige med gott resultat.
Vet dock inte hur det funkar i Thailand.

Odla din potatis i en hink (eller balja)
Välj en rejäl hink, helst svart. Skär upp två-tre dräneringshål i botten. Häll i ca 10 cm jord och lägg i en eller två sättpotatisar, beroende på hinkens storlek. Fyll på med mer jord vartefter blasten växer – ända tills du når kanten på hinken - och vattna regelbundet.

Men hålen till dräneringen skar jag en liten bit upp på sidan så att vattnet inte rinner rakt igenom.

Potatis är faktiskt något jag funderat på att testa själv för husbehov, var tog du sättpotäterna , Satte du dem med ögat uppåt ;)
De här blev det groddar på när de låg längst ner i kylskåpet.

20230721_101124.jpg

20230721_103019.jpg

Tillbaka
Topp