Biltråden

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

Då har jag pratat med två oberoende av varandra poliser. Båda hävdar att det är bättre att köra utan plåtar än med röda.
Vid kontroll av rödplåtar skrivs det nästan alltid 500 i böter för det är så mycket som kan bli fel.

Båda sa oxå att alla vet att bilen är ny och det tar ett tag innan vitplåtarna kommer, inga böter skrivs ut på det. Spelar ingen roll om det är falang som kör.

Så det får bli plåtlöst. Återkommer om hur det går:)
Nu ska vi beställa bilen

Då har jag pratat med två oberoende av varandra poliser. Båda hävdar att det är bättre att köra utan plåtar än med röda.
Vid kontroll av rödplåtar skrivs det nästan alltid 500 i böter för det är så mycket som kan bli fel.

Båda sa oxå att alla vet att bilen är ny och det tar ett tag innan vitplåtarna kommer, inga böter skrivs ut på det. Spelar ingen roll om det är falang som kör.

Så det får bli plåtlöst. Återkommer om hur det går:)
Nu ska vi beställa bilen
Jag körde min bil utan plåtar tills dom vita kom inga problem alls. Så kör bara utan dom röda.

Jag körde med röda skyltar, men ingen jäkel brydde sig vid polis eller militärkontroller vare sig runt hembyn, korat eller Bangkok;)

Så om man summerar "med eller utan skyltar" så kan jag tycka att, varför bry sig om dessa röda ting?

Det som var mest intressant i ämnet var om det var tvunget att ha dessa, vilket det framkommit inte är. Jag kände mig väldigt förvirrad av all olika info som kom (både här och hemifrån)

För att återgå till bilköpet så väntar vi på "kreditupplysningen". Var hos bilhandlaren igår och sa att vi ville ha bilen. Nu ska formaliteterna ha sin process. Det som tar under 10 sekunder "hemma" verkar ta lite längre tid här

Så om man summerar "med eller utan skyltar" så kan jag tycka att, varför bry sig om dessa röda ting?

Det som var mest intressant i ämnet var om det var tvunget att ha dessa, vilket det framkommit inte är. Jag kände mig väldigt förvirrad av all olika info som kom (både här och hemifrån)

För att återgå till bilköpet så väntar vi på "kreditupplysningen". Var hos bilhandlaren igår och sa att vi ville ha bilen. Nu ska formaliteterna ha sin process. Det som tar under 10 sekunder "hemma" verkar ta lite längre tid här
Du behöver väl ingen kreditprövning om du köper bil kontant i Thailand?????

Biltråd som detta är så bifogar jag en prislista på Volvo i Thailand.
https://www.volvocars.com/en-th/price-list

Om jag inte vore så förbaskat lång så hade jag starkt funderat på en V40 T4.
V60 är nära nog för liten för mig, och XC-90 har jag inte råd att lösa här:(

Hade jag däremot bott i Bkk eller annan plats där jag måste pendla i trång trafik, så vet i fan om det inte hade varit värt det..

När det är långa köer, så sätter man sig där bak o korkar upp en flaska vin:cool:

@Mr.Jo Har du värmepaket i din bil? Ställer frågan för du är en "norrlänning":D
Jag tyckte det var jobbigt att köra bil med mössa och filt i fjol när vi var norrut i januari månad.

@Mr.Jo Har du värmepaket i din bil? Ställer frågan för du är en "norrlänning":D
Jag tyckte det var jobbigt att köra bil med mössa och filt i fjol när vi var norrut i januari månad.
Det har jag inte, det går bra bara det inte regnar. Däremot har jag kupévärmare fast det är lite knepigt med sladden i längden så att säga. :cool:
Jag har aldrig haft filt och mössa på mig här åtminstone samtidigt. Tror faktiskt att det är kallare i Isaan än här om jag undviker åka upp till bergen.

I januari i år blev jag invinkad i en kontroll utanför Chum Phae, röda skyltar icke ifylld bok. Fick sitta vid ett bord under parasoll, visa pass och körkort. Kostade 200b, skulle kostat 400 egentligen. Betalde på plats, numrerat utförligt kvitto samt inskrivning i en fet gammaldags liggare. Allt tog väl en halvtimme då den ensamma falangen och poliserna hade lite kommunikationsproblem:D

I januari i år blev jag invinkad i en kontroll utanför Chum Phae, röda skyltar icke ifylld bok. Fick sitta vid ett bord under parasoll, visa pass och körkort. Kostade 200b, skulle kostat 400 egentligen. Betalde på plats, numrerat utförligt kvitto samt inskrivning i en fet gammaldags liggare. Allt tog väl en halvtimme då den ensamma falangen och poliserna hade lite kommunikationsproblem:D

Inga röda skyltar = slippa fylla i en löjlig bok:p

Då förbereds bilen för leverans:)

Såg i helgen en Pajero och lade märke till den extremt (i mitt tycke) fula antennen ovanför framrutan. Detta hade min fru uppmärksammat tidigare och bett säljaren om att få en "hajfena" istället.
Bra tyckte jag först men nää, en hajfena i pannan på bilen? Det kan väl inte bli snyggt. Får väl måla röda zig zag mönster på den så det blir en tuppkam:D

Inga röda skyltar = slippa fylla i en löjlig bok:p

Och böta misstänker jag ,, därför bad jag nu polarn i Pattis hämta mina MC skyltar samt skicka upp dem till min adress i Isaan , köra ner till Pattis utan skyltar är nog inte så bra ,, misstänker att jag blir stoppad några ggr på vägen , men kanske går det bra , de bytte nummer på min hoj då den skrevs i annan provins ,, de stal mitt fina nummer :), det vet jag , Chonburi 155 , detta säljer de sedan har jag fått veta , (MitJon i ett nötskal )men skiter i det , men sen tog det fyra månader att få fram skyltarna och då vägrar de skicka upp som de lovade , typiskt att lova sen bara neka ,,, men nu löser allt sig ,, Utan skyltar vill jag inte gärna köra .Tur man har några trevliga Bikepolare i Pattis , skickar den med"Long tabien "till Isaan :thumbsup:

Och böta misstänker jag ,, därför bad jag nu polarn i Pattis hämta mina MC skyltar samt skicka upp dem till min adress i Isaan , köra ner till Pattis utan skyltar är nog inte så bra ,, misstänker att jag blir stoppad några ggr på vägen , men kanske går det bra , de bytte nummer på min hoj då den skrevs i annan provins ,, de stal mitt fina nummer :), det vet jag , Chonburi 155 , detta säljer de sedan har jag fått veta , (MitJon i ett nötskal )men skiter i det , men sen tog det fyra månader att få fram skyltarna och då vägrar de skicka upp som de lovade , typiskt att lova sen bara neka ,,, men nu löser allt sig ,, Utan skyltar vill jag inte gärna köra .Tur man har några trevliga Bikepolare i Pattis , skickar den med"Long tabien "till Isaan :thumbsup:

I detta fallet är inte hojen (musslan ;)) ny som i en nyreggad/köpt bil. Det är som jag förstår det en adressändring. Det kan jag inte uttala mig om det går bra att köra utan rödskyltning.

Så fort vi fått bilen så drar jag ner till Bkk o hämtar mitt körkort på ambassaden (utan skyltar, ensam). Lovar att återkomma vad som hände under resans gång. Blev jag stoppad eller ej, fick jag böta när jag blev stoppad.

En sak är säker, det blir att bränna på på motorvägen o kamerorna kan fota bäst fasiken de vill 555.
Har fått 2 böter hemskickade än så länge;)

BTW, tre udda siffror med 2 femmor såg bra ut. Synd att du inte kunde behålla den.

EDIT:
Ska leta efter lottnummer med 155:D

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp