Bo på båt

Sth411

Medlem
Jag är ju seglare och har tidigare planerad för långsegling. Men nu är jag förtjust i Thailand och har börjat planera för att leva där efter pensionen. Jag vågar inte segla dit då man måste igenom piratvatten då. Men att köpa en båt i Thailand och ha den som bostad kunna jag tänka mig. Någon som vet om det finns ett "blocket" i Thailand som typ är på engelska då jag inte kan språket.
Skulle det vara nåt problem att äga en båt där och bo på den? Man kan väl hyra en båtplats... Jag tänker ingen ny lyxbåt, jag klarar mig med någon sorts pråm [emoji4]

Jag har kollat en del på detta och om du vill ha båtplats där det finns en vettig skärgård så kostar det en hel del. Sen finns det en massa regler här som du måste följa, googla så hittar du.
Men som sagt båtplats kan bli ganska dyrt.
Jag vet en snubbe här som importerar båtar från USA och tydligen är det inte så höga tullavgifter, inte alls som på bilar mm.
Att köpa en beg båt här kostar annars något mer än i Sverige.

Vet inte hur det är nu, men jag känner till en som provade detta för mer än tio år sen och det innebar stora bekymmer då myndigheterna krävde att båten regelbundet skulle ut ur Thailand och få någon stämpel i ett annat land.
Dom gav upp efter något år då dom kände sig förföljda och tvingades att betala rätt höga mutor regelbundet till lokala polisen.

Dom flesta reggar sin båt i Malaisa tror jag det är för det är dyrt i TH Många har owerstay o då blir det problem får stanna bara en viss tid i Th tror det är 1år

Tillbaka
Topp