Brandskydd

 

Mickey666

Medlem
Undrar om någon känner till vad som gäller for ex. nodutgångar o.dyl.
Stället där jag bor är dåligt underhållet, det verkar som att de stjäler underhålls avgiften istället for att spendera den på byggnaden och annat underhåll.
Når det blir stromavbrott så är korridorena helt svarta och ingen nodbelysning existerar. Det finns nodutgångs skyltar men dessa har slutat att fungera och vara tända så länge jag har bott här.
Vad jag undrar är om någon känner till om det finns lagar eller regler från någon myndighet man kan kontakta for att få detta åtgärdat?
Ber man dom åtgärda något får man bara svaret att det inte finns några pengar.
Så tänkte ev att man kunde gå direkt till någon mydighet eller brandstation for att få detta åtgärdat.
 
Undrar om någon känner till vad som gäller for ex. nodutgångar o.dyl.
Stället där jag bor är dåligt underhållet, det verkar som att de stjäler underhålls avgiften istället for att spendera den på byggnaden och annat underhåll.
Når det blir stromavbrott så är korridorena helt svarta och ingen nodbelysning existerar. Det finns nodutgångs skyltar men dessa har slutat att fungera och vara tända så länge jag har bott här.
Vad jag undrar är om någon känner till om det finns lagar eller regler från någon myndighet man kan kontakta for att få detta åtgärdat?
Ber man dom åtgärda något får man bara svaret att det inte finns några pengar.
Så tänkte ev att man kunde gå direkt till någon mydighet eller brandstation for att få detta åtgärdat.

Var befinner du dig?
 
Undrar om någon känner till vad som gäller for ex. nodutgångar o.dyl.
Stället där jag bor är dåligt underhållet, det verkar som att de stjäler underhålls avgiften istället for att spendera den på byggnaden och annat underhåll.
Når det blir stromavbrott så är korridorena helt svarta och ingen nodbelysning existerar. Det finns nodutgångs skyltar men dessa har slutat att fungera och vara tända så länge jag har bott här.
Vad jag undrar är om någon känner till om det finns lagar eller regler från någon myndighet man kan kontakta for att få detta åtgärdat?
Ber man dom åtgärda något får man bara svaret att det inte finns några pengar.
Så tänkte ev att man kunde gå direkt till någon mydighet eller brandstation for att få detta åtgärdat.
Föreningen har väl årliga möten?
 
Pattaya,,Här existerar inte någon frrening...
Hade du varit i Sverige så kunde jag hjälpt dig , Har en Certifiering som brandskyddskoordinator genom räddningsverket , men Thailand , Där finns nog inget hugget i sten om sådant , är det byggnader två våningar eller mer så vill jag ha två separata utrymningsvägar , Hiss skall stängas av vid brand per automatik , skall gå till närmaste våning samt öppna för evakuering . Inom fastighetens ytor skall det finnas en brandpost alt släckutrustning var 25 m (om lokalen) Hur bor du , vad för lokaler ??
 
Hade du varit i Sverige så kunde jag hjälpt dig , Har en Certifiering som brandskyddskoordinator genom räddningsverket , men Thailand , Där finns nog inget hugget i sten om sådant , är det byggnader två våningar eller mer så vill jag ha två separata utrymningsvägar , Hiss skall stängas av vid brand per automatik , skall gå till närmaste våning samt öppna för evakuering . Inom fastighetens ytor skall det finnas en brandpost alt släckutrustning var 25 m (om lokalen) Hur bor du , vad för lokaler ??
Vad jag vill är att de åtgärdar belysning vid nodutgångar. De skiter fullständigt i vad man ber dem om, bara no money....
 
Säg samma sak när de vill ha betalt för hyra/underhållsavg eller flytta.
Finns ju många ställen även med låg hyra som håller såna här saker i ordning.

/ SatanG
Givet, många som vägrar betala underhållskostnad och då blir det så här.
 
Givet, många som vägrar betala underhållskostnad och då blir det så här.
Ja så är det , mycket vanligt i Thailand , även inom olika mo-baan där allt efter några år börjar falera , ingen security ,ingen soptömning mm , finns massor av exempel på detta , och som skrevs pga att Thai inte vill betala för service av detta slag. Då är det bättre i Thaibyarna , skulle aldrig accepteras i vår by , rent och snyggt skall det vara på bygatan
 
Ja så är det , mycket vanligt i Thailand , även inom olika mo-baan där allt efter några år börjar falera , ingen security ,ingen soptömning mm , finns massor av exempel på detta , och som skrevs pga att Thai inte vill betala för service av detta slag. Då är det bättre i Thaibyarna , skulle aldrig accepteras i vår by , rent och snyggt skall det vara på bygatan
Thai är ju IQ fiskmås i det avseendet att dom inte begriper att underhåll är en investering.
Blir alltid problem i condos och moobans när det bor många Thai där.
Där jag bodde förut var majoriteten falanger och dom Thai som bodde där ganska välbeställda så där funkade det, men ovanligt och en av anledingarna till att man inte ska köpa i en Village, blir intressant hur det kommer funka i Jonas village om några år, i början brukar det funka..

Oavsett vad man investetar i här nere så tenderar det att dyka upp problem som man inte kunde tänka sig, vår logik funkar inte här. Jäklar vilka grejer man ibland får höra av bar/restaurang ägare.
 
Thai är ju IQ fiskmås i det avseendet att dom inte begriper att underhåll är en investering.
Blir alltid problem i condos och moobans när det bor många Thai där.
Där jag bodde förut var majoriteten falanger och dom Thai som bodde där ganska välbeställda så där funkade det, men ovanligt och en av anledingarna till att man inte ska köpa i en Village, blir intressant hur det kommer funka i Jonas village om några år, i början brukar det funka..
Funkar alltid i början , sen efter två tre år så sitter man i en sunkig MoBaan med ett hus som är värt hälften av vad man gav :(
 
Thai är ju IQ fiskmås i det avseendet att dom inte begriper att underhåll är en investering.
Blir alltid problem i condos och moobans när det bor många Thai där.
Där jag bodde förut var majoriteten falanger och dom Thai som bodde där ganska välbeställda så där funkade det, men ovanligt och en av anledingarna till att man inte ska köpa i en Village, blir intressant hur det kommer funka i Jonas village om några år, i början brukar det funka..

Oavsett vad man investetar i här nere så tenderar det att dyka upp problem som man inte kunde tänka sig, vår logik funkar inte här. Jäklar vilka grejer man ibland får höra av bar/restaurang ägare.

Håller med om att det ofta kan bli problem med vissa som tror att även dyra hus är en engångskostnad och underhåll är något onödigt. Ofta beror det också på kass manager/styrelse.
Hos oss funkar det bra, tror det var något enstaka hus av 180 som inte slantar upp den. Det trycks upp dekaler som sätts upp jämte varje hus brevlåda när årsavgiften är betald så alla kan se om någon viker undan. Även en lista i klubbhuset sätts upp på de ägare som inte betalar, hjälper inte alltid naturligtvis men bra med en "shame"-lista.

/ SatanG
 
Thai är ju IQ fiskmås i det avseendet att dom inte begriper att underhåll är en investering.
Blir alltid problem i condos och moobans när det bor många Thai där.
Där jag bodde förut var majoriteten falanger och dom Thai som bodde där ganska välbeställda så där funkade det, men ovanligt och en av anledingarna till att man inte ska köpa i en Village, blir intressant hur det kommer funka i Jonas village om några år, i början brukar det funka..

Oavsett vad man investetar i här nere så tenderar det att dyka upp problem som man inte kunde tänka sig, vår logik funkar inte här. Jäklar vilka grejer man ibland får höra av bar/restaurang ägare.
Jag har bott i Thaivillage med många år på nacken där allt funkar kanon och sköts PMC 4 och även sett många där det falerat helt.
Verkar mer ha att göra med klientelet och kostnad av hus.
Men vi får se, har dock aldrig vart med om någon village där sophämtningen slutat fungera men det händer säkert om man hyr i 10.000 baht månaden villages.
Vi får se jag har ju bara sett hur dom andra av detta bolagets villages skötts i efterhand och köpt hus i en village där jag vart och kollat in alla dom byggt, även den första som börjar få närmare 20 år på nacken.
Jag har inte bara tagit en village på mofo, ett företag som jag följt i par år som byggt men visst allt kan hända.
Vi får se, har ju flera village runt soi korpai där alla vakter är borttagna men rent och fint är det.

I sista farangvillagen ville några faranger gjuta igen poolen för dom ville inte betala för nåt inte dom använde.

Jag kommer inte sitta här och lipa ifall några vakter försvinner, jag lär ta hand om mitt eget hus.

Värre hade det varit om skötseln i condon inte hade skötts det hade varit förödande, huset har jag det i planen att skötseln kommer minska.
 
Ja så är det , mycket vanligt i Thailand , även inom olika mo-baan där allt efter några år börjar falera , ingen security ,ingen soptömning mm , finns massor av exempel på detta , och som skrevs pga att Thai inte vill betala för service av detta slag. Då är det bättre i Thaibyarna , skulle aldrig accepteras i vår by , rent och snyggt skall det vara på bygatan
Vi får se efter du bott par månader i byn hur det låter då 55555555.
 
 
 
Tillbaka
Topp