Britt dödades av elgräsklippare.

Fungerar jordfelsbrytare överallt på enfassystem (tvåledare) utan skyddsjord som är tyvärr det vanliga i Thailand..?

Ja jordfelsbrytare fungerar utan skyddsjord. Den mäter mellan fas och nolla och när skillnaden överstiger 30mA så bryter den. Även om du inte har skyddsjord kan strömmen ta en annan väg.
Nu är jag inte med riktigt. Du lär väl få en ström över 30mA så fort du använder någon som helst förbrukare på den fasen eftersom den är kopplad mellan fas och nolla? Rimligen kan väl inte en jordfelsbrytare fungera om det inte finns någon skyddsjord? Jordfelsbrytare skall väl mäta om det finns någon ström mellan en fas och skyddsjorden och då klippa anslutningen till fas? Själva poängen med en skyddsjord är väl att ge strömmen en enklare väg att ta om det t.ex. blir en kortslutning mellan en fas och chassit på en förbrukade så att den inte tar vägen via din kropp och till jord? Visserligen är jag inte elektriker och dessutom på fyllan så jag kanske har missat något väsentligt?

Ja, du har missat något väsentligt.
En "jordfelsbrytare" funkar exakt som Matt82 beskriver. Men jag tycker också att den har en missvisande benämning.
En korrektare benämning borde nog vara "skillnadsströmövervakare" eller något sådant.
Om man googlar kan man säkert hitta en pedagogiskt bra beskrivning av funktionen.

"Jordfelsbrytare skall väl mäta om det finns någon ström mellan en fas och skyddsjorden och då klippa anslutningen till fas? "

Nej. En jordfelsbrytare, även om namnet är missvisande, mäter strömmen mellan fas och nolla.

Man kan väl enkelt förlklara som så att den mäter att strömmen inte tar någon annan väg , dvs skillnaden mellan fas och nolla får inte diffa mer än 30mamp

Jordfelsbrytare är inte så dumt...

Är det en sån här Ni menar...?

Jordfelsbrytare 002.JPG

Tillbaka
Topp