Champions League

Broder Tuk Tuk

Forumveteran
Är det några fler än jag som innerligt tröttnat på Champions League i fotboll?

År efter år är det samma lag som går till semifinaler och final.

Dom penningstinna lagen blir allt rikare och andra lag med sämre ekonomi är mer eller mindre chanslösa.

Finns inte plats för överraskningar längre när plånboken avgör allt.

Krasst kan man väl säga att Uefa och Fifa har dödat fotbollen genom sina sinnesjuka vinstpengar som enbart gör dom rika rikare och mindre klubbar tappar sina talanger.

En gång för länge sedan fanns det plats även för mindre klubbar att skrälla och det gjorde att fotbollen var spännande eftersom man ofta hejade på dom mindre klubbarna.
Numera resignerar man mest inför hela spektaklet och biljettpriserna i länder som England, Spanien och Italien är ju helt sjuka. Tusen kronor kostar det numera att gå på fotboll i London och det är den billigaste biljetten. Spelare säljs och köps för miljarder kronor medan Uefa och Fifa blir allt rikare och mer korrumperat.

En gång i tiden var fotbollen en arbetarklassport där uttrötade arbetare kunde koppla av på helgen för en billig penning och glömma slitet för ett tag i alla fall.
Numera dominerar kavajerna och slipsarna på fotbollsarenorna och tyvärr kan man skönja en liknande utveckling även i Sverige. Sponsorplatserna på hockey och fotbollsarenorna ökar rekordartat och idag kostar det 400 kr att se en SHL match vilket blir 1600 kr för en familj enbart på en hockeymatch.

Jag har lyckats få tag i en biljett till Spanien-Italien i fotbolls EM till sommaren för "billiga" 600 kr kategori 3 biljett. Kategori 2 kostar 1500 kr och kategori 1 kostar 3000 kr.

Däremot betalar jag INTE 400 kr för att ex se Färjestad spela hockey.

BTT

Dom penningstinna lagen blir allt rikare och andra lag med sämre ekonomi är mer eller mindre chanslösa.

Krasst kan man väl säga att Uefa och Fifa har dödat fotbollen genom sina sinnesjuka vinstpengar som enbart gör dom rika rikare och mindre klubbar tappar sina talanger.

En gång för länge sedan fanns det plats även för mindre klubbar att skrälla och det gjorde att fotbollen var spännande eftersom man ofta hejade på dom mindre klubbarna.
Numera resignerar man mest inför hela spektaklet och biljettpriserna i länder som England, Spanien och Italien är ju helt sjuka. Tusen kronor kostar det numera att gå på fotboll i London och det är den billigaste biljetten. Spelare säljs och köps för miljarder kronor medan Uefa och Fifa blir allt rikare och mer korrumperat.

En gång i tiden var fotbollen en arbetarklassport där uttrötade arbetare kunde koppla av på helgen för en billig penning och glömma slitet för ett tag i alla fall.
Numera dominerar kavajerna och slipsarna på fotbollsarenorna och tyvärr kan man skönja en liknande utveckling även i Sverige. Sponsorplatserna på hockey och fotbollsarenorna ökar rekordartat och idag kostar det 400 kr att se en SHL match vilket blir 1600 kr för en familj enbart på en hockeymatch.

Jag har lyckats få tag i en biljett till Spanien-Italien i fotbolls EM till sommaren för "billiga" 600 kr kategori 3 biljett. Kategori 2 kostar 1500 kr och kategori 1 kostar 3000 kr.

BTT
Ja.
Det hade räckt med 16 lag, ettan och tvåan från England Tyskland Frankrike Italien och Spanien, sen kunde ettorna från resterande länders ligor kvalspela om de sex återstående platserna.

Förövrigt har jag tröttnat rätt så mycket på fotboll med allt filmande och fuskande, är det uppenbart att de fuskar så stäng av spelaren 5 matcher och återupprepas det stäng av i 10 matcher.

Ja.
Det hade räckt med 16 lag, ettan och tvåan från England Tyskland Frankrike Italien och Spanien, sen kunde ettorna från resterande länders ligor kvalspela om de sex återstående platserna.

Förövrigt har jag tröttnat rätt så mycket på fotboll med allt filmande och fuskande, är det uppenbart att de fuskar så stäng av spelaren 5 matcher och återupprepas det stäng av i 10 matcher.
Det var bättre förr som på Gunnar Nordahls tid som vi smågrabbar sa när jag var ung.

Det var bättre förr som på Gunnar Nordahls tid som vi smågrabbar sa när jag var ung.

Bättre fotboll var det inte men allt kretsade inte kring pengar och även dom små klubbarna med bra ungdomsverksamhet kunde konkurrera vilket är omöjligt idag.
Plus att klubbkänslan var starkare.
Idag är fotbollspelare enbart ute efter att tjäna pengar och spelar där man tjänar bäst oavsett klubb.
Zlatan är ju ett utmärkt exempel på detta.
Allt hans l om att han älskar rosengård och att hjärtat alltid finns i Malmö. Numera är han väl medlem i Hammarby och Malmö besöker han väl aldrig.

BTT

Ja.

Har för mig att det var 16 lag på 90 talet när det hela startade men efter det har ju UEFA blivit alltmer pengafixerat och korrumperat så bättre med så många lag som möjligt för att tjäna pengar.

Ett annat ex är den här tokiga nations league turneringen. Helt meningslös turnering.

BTT

BTT

Jag håller med om att CL blivit närmast helt ointressant då minst 14 av de 16 lagen i åttondelsfinalen varit där minst 4 av de 5 senaste åren.

Även om jag föraktar både UEFA och FIFA av hela mitt hjärta är det dock inte så enkelt som att lägga hela skulden på dem. EU's fria rörlighet och den globala ekonomin i allmänhet gör det närmast omöjligt att begränsa storklubbarnas makt och tycker faktiskt att UEFA lyckats ganska bra med utbildningsbidrag etc. Största problemet nu är väl när Saudi och andra skurkstater använder sina petrodollar till att göra även enbenta vänsterbackar i engelska tredjeligan till mångmiljonärer.

Vrida klockan tillbaka har aldrig fungerat, oavsett ekonomi, politik eller sport, men om vanliga sportintresserade vill få en mer rättvis fotboll igen så finns det bara ett sätt, och det är både enkelt och svårt. Vi måste alla, gemensamt, sluta se på, och läsa om, CL etc. Utan tittare och läsare så är sponsorerna, även sportwashing-diktaturerna, borta inom ett år. Låter enkelt men givetvis ofantligt svårt.

Hej

Håller med om att utvecklingen där pengar styr allt inom fotbollen är tråkig, men älskar man fotboll så följer man den ändå, men ingen spelare är väl egentligen värd miljarder.

Mvh isan lover

Inget av lagen.

Spanien, Argentina eller Frankrike är mitt tips.

BTT
18 nasjoner har kvalifisert seg til VM 2026 . Norge har vunne 11 kamper og har 3 kamper i gjen

P1170223.webp

P1170225.webp

P1170228.webp

P1170230.webp

Tillbaka
Topp