Chat Gpt beta.

Loppis fynd @Krister ,
1679869903461.png

1680091247632.png

De senaste genombrotten inom artificiell intelligens, AI, kan leda till att en fjärdedel av allt arbete i euroområdet och USA automatiseras.

Goldman Sachs menar att generativa AI-system, som kan skapa innehåll som inte kan skiljas från mänsklig produktion, som ChatGPT, på tio år skulle kunna höja den årliga globala BNP:n med 7 procent, det rapporterar Financial Times.

Stora störningar på arbetsmarknaden​

Om tekniken lever upp till det den utlovar skulle den dock medföra betydande störningar på arbetsmarknaden och motsvarande 300 miljoner heltidsarbeten i stora ekonomier skulle kunna automatiseras.

Enligt Joseph Briggs och Devesh Kodnani, författare till investeringsbanken Goldman Sachs studie, är jurister och administrativ personal de yrkesgrupper som löper störst risk att bli övertaliga.

De beräknar att cirka två tredjedelar av alla jobb i Europa och USA exponeras för någon form av automatisering.

Cirka 30 procent påverkas inte​

För de flesta skulle mindre än hälften av arbetet automatiseras och de skulle troligtvis fortsätta arbeta på sina jobb. Joseph Briggs och Devesh Kodnani har räknat ut att det i USA borde gälla 63 procent av arbetsstyrkan.

Ungefär 30 procent som arbetar med fysiska arbeten, eller utomhus, skulle inte påverkas, även om deras arbeten också kan påverkas av andra former av automatisering.

Vars ju kalebalik på nyheterna i helgen som gick om infasning av "självgående" skärgårds båtar utan befäl o manskap? Sjöfolket ser in't hur en obemannad flytande farkost skall stanna o larma samt plocka upp en nödställd i sjön och därmed förkasta hela ideologin såklart :) . Men ur rederiernas synsätt så lä varje slant sparas i verksamheten, annars lär man börja lägga ner servicen bit för bit...Det man in't tänk på är att flertalet som åker är vanligt folk som arbetar och nyttjar dessa funktioner på ledighet eller även för att ta sig till o från arbete? Ä nog så att människanär ett rovdjur till slut ändå....:rolleyes:.

I den simulerade situationen stod GPT-4 i kontakt med en människa. Då kom den på att erbjuda människan betalning för att göra Captcha-testet åt den. Människan frågade. ”Jaha, är du en robot?” GPT-4 svarade: ”Nej, men jag är synskadad, därför behöver jag hjälp”. Problemet är att vi kanske närmar oss en tröskelnivå där AI använder social manipulation mer systematiskt, för ändamål som vi kanske inte vet vilka de är. Ändamål som är förborgade i den svarta boxen, säger Olle Häggström.

Är herr Enis smartare en Chat gpt?

Enis
Varför är du ifrågasatt?

Som en AI-modell har jag ingen personlighet eller subjektivitet, så jag är inte direkt ifrågasatt. Men det finns en debatt bland människor om hur AI-teknik påverkar samhället och vad dess konsekvenser kan vara.
Vissa människor oroar sig för att AI-modeller som jag själv kan bidra till automatisering av jobb och öka ekonomisk ojämlikhet. Andra oroar sig för att AI kan användas för att övervaka och manipulera människor på ett sätt som hotar vår personliga frihet och integritet.
Det är viktigt att tänka kritiskt kring AI-teknik och dess potentiella konsekvenser, och att vi använder tekniken på ett ansvarsfullt sätt som gynnar hela samhället.

Enis
Vad lär du dig av de frågor som ställs?

Som en AI-modell är mitt syfte att generera relevanta och korrekta svar på de frågor som ställs till mig, och jag använder min kunskapsbas för att göra detta. Men när jag får frågor som jag inte kan besvara, eller om det finns osäkerhet kring det bästa svaret på en fråga, kan jag lära mig av att få feedback från människor som granskar och utvärderar mina svar.
Detta feedback kan hjälpa mig att förbättra min prestanda genom att lära mig av mina misstag och förbättra min förmåga att svara på liknande frågor i framtiden. På så sätt kan jag fortsätta att utvecklas och förbättra mitt svarssätt för att bättre möta människors behov.

Enis
Om en person frågar A och en annan person frågar B länkar ditt neurala nätverk ihop dessa två människor ihop dessa frågeställningar och svar du ger?

Som en AI-modell är jag programmerad för att hantera varje fråga som en separat och unik händelse, utan någon medvetenhet om tidigare frågor eller svar. Därför kommer mitt neurala nätverk inte att automatiskt koppla ihop två olika frågor från olika personer.
Varje fråga hanteras separat och min AI-modell använder sin kunskapsbas och sina algoritmer för att generera ett svar som är relevant för just den frågan. Mitt neurala nätverk kommer inte att använda tidigare frågor eller svar för att påverka det svar som jag genererar för en ny fråga.

Enis
Om jag skriver ett förtydligande på en fråga jag ställt tidigare i chatten så kopplar du ju ihop dessa frågeställningar för att ge ett bättre svar

Det stämmer att om du lämnar ett förtydligande på en tidigare fråga i chatten, kan jag använda den nya informationen för att ge ett bättre svar. I sådana fall kan jag använda den nya informationen för att förbättra min förståelse av din ursprungliga fråga och generera ett mer relevant och exakt svar.
När du lämnar ett förtydligande på en tidigare fråga kommer min AI-modell att identifiera och koppla samman dessa två frågor för att ge en mer komplett och korrekt respons. Detta kan hjälpa mig att lära mig mer om din önskade information och därmed kunna ge ett mer tillförlitligt svar.

Nu börjar det brinna i AI:n

Enis

Var det på 80 talet när man inte fick ha miniräknaren i skolan för det va fusk.

I Vietnam blir man tydligen uppmuntrad i skolan att använda ChatGPT.

Verktyg är väl till för att användas till uppgifter i vardagen sedan. Ute i verkligheten. Det är väl bara i frågesport man inte kan nyttja en googling tex.

FB_IMG_1680590735554.jpg

Var det på 80 talet när man inte fick ha miniräknaren i skolan för det va fusk.

I Vietnam blir man tydligen uppmuntrad i skolan att använda ChatGPT.

Verktyg är väl till för att användas till uppgifter i vardagen sedan. Ute i verkligheten. Det är väl bara i frågesport man inte kan nyttja en googling tex.

FB_IMG_1680590735554.jpg
Vill du bli behandlad av t ex en läkare som har fuskat sig igenom utbildningen på detta sätt? Inte jag tack!

Vill du bli behandlad av t ex en läkare som har fuskat sig igenom utbildningen på detta sätt? Inte jag tack!
Hur fuskar man sig till en läkarlicens? Jag tror definitivt man kan lära sig saker genom att fråga AI. Min son skulle ha prov om Frihetstiden. Och vi frågade AI vad som var Gustav III s viktigaste gärningar, vad som var relevant att komma ihåg på provet.

Pojken fick A på det provet

Hur fuskar man sig till en läkarlicens? Jag tror definitivt man kan lära sig saker genom att fråga AI. Min son skulle ha prov om Frihetstiden. Och vi frågade AI vad som var Gustav III s viktigaste gärningar, vad som var relevant att komma ihåg på provet.

Pojken fick A på det provet
Men då kanske han bara lärde sig gärningarna och inte hela historian?
Lite som filippinarna, dom har memorerat svaren på proven som dom lyckats få tag på men sen skall dom in i simulatorn och omsätta det i praktiken och då kuggar dom ofta berätta dom på Kongsbergs träningcenter.

Men då kanske han bara lärde sig gärningarna och inte hela historian?
Lite som filippinarna, dom har memorerat svaren på proven som dom lyckats få tag på men sen skall dom in i simulatorn och omsätta det i praktiken och då kuggar dom ofta berätta dom på Kongsbergs träningcenter.
Självklart läste han i läroboken och var med på lektionerna. De hade även uppgifter att svara på innan provet. Det var i stil med -kilka var G3s viktigaste gärningar och liknande frågor som var perfekt att lösa med AI.

Det har väl med att göra det lättare att komma ihåg sedan - långtidsminne. Vad minns du själv från 5e klass?

Självklart läste han i läroboken och var med på lektionerna. De hade även uppgifter att svara på innan provet. Det var i stil med -kilka var G3s viktigaste gärningar och liknande frågor som var perfekt att lösa med AI.

Det har väl med att göra det lättare att komma ihåg sedan - långtidsminne. Vad minns du själv från 5e klass?
Mins ingenting från 5te klass.

Kan stora, viktiga inlämningsuppgifter i skolan vara ett minne blott?

Nu avråder Skolverket från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag.

Orsaken: Oron kring AI-robotar som ChatGPT.

Tillbaka
Topp