Chaufförer förbjuds transportera passagerare i Saleng på Krabi.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Krabis taxichaufförer protesterar mot beslutet att förbjuda transport av passagerare i Saleng, över 100 chaufförer lämnade över ett protestbrev till Krabis Guvernör Lt Col ML Kittibodee Prawit, där dom säger att dom blir arbetslösa och utan inkomst om dom stoppas ifrån att transportera turister.

KRABI
Krabi ‘Saleng’ taxi drivers protest to be allowed to carry passengers
Published
September 7, 2018
By Kritsada Mueanhawong

DSC14-1.jpg

More than 100 Krabi Saleng-taxi (motorbike sidecar) drivers are protesting about the new law that does not allow Saleng-taxis to be used to carry tourist passengers.

More than 100 of Krabi Saleng-taxi drivers, led by Somkiet Sainui, the head of Ao Nang Saleng-taxi driver Association, massed at the Krabi Provincial City Hall yesterday. A letter of protest was passed on to the Krabi Governor Lt Col ML Kittibodee Prawit.
Khun Somkiet says, “We came here because we have been working as Saleng-taxi drivers for over a decade. Most of us are Krabi local people. We understand that the Saleng is an ‘illegal vehicle’ to use for taxi services but we have to do it to earn money for our daily lives.”
“We want the government to assist us to make our occupation legal. We want to do the right thing but if Saleng-taxis are not allowed to carry passengers, we don’t have any other job.”
“Tourists like to use the Saleng-taxi. There has been no bad accidents happening with our Saleng-taxis.”
Officials say the Saleng taxi is not allowed to be used for passengers since December 16 last year follow the Transportation Department’s new laws saying the Saleng is just a modified motorbike and therefore not suitable to carry passengers.

Krabi ‘Saleng’ taxi drivers protest to be allowed to carry passengers

Mvh isan lover

Och vad vill du med denna post IL????????

Hej

Ren info, ser det som en nyhet, Krabi är ju en välbesökt turistort och många av turisterna har nog använt sig av dessa chaufförers tjänster, själv tycker jag synd om både chaufförerna som blir utan jobb och får svårt att försörja sina familjer, men jag tror även att många turister och Thailändare kommer att sakna den service som dom tillhandahöll.

Mvh isan lover

Om det är mycket olyckor med dom, så kanske det är en stor säkerhetsrisk med att forsla feta tjocka turister och falangboende där nere, dessa fordon välter väl då och då kanske av vit övervikt...5555555,.

Om det är mycket olyckor med dom, så kanske det är en stor säkerhetsrisk med att forsla feta tjocka turister och falangboende där nere, dessa fordon välter väl då och då kanske av vit övervikt...5555555,.

Hej

Själv känner jag inte till olycksstatistiken på Krabi och hur dessa Salengs ligger till där, men förarna själva uppger ju att olyckor är ovanliga, men dom är ju part i målet.

Ser man till egna erfarenheter av Saleng och hur olyckorna fördelas i vår del av Thailand så tycker jag absolut inte att dom trehjuliga fordonen sticker ut, snarare tvärtom eftersom olycksstatistiken domineras till 80% av vanliga tvåhjuliga moppar och mc.

Själv kan jag även tänka mig att det även kan finnas ekonomiska skäl till ett förbud, att åka Saleng som passagerare är ju normalt billigt, man kan ta sig fram nästan överallt och många turister väljer säkert just en Saleng även om andra dyrare alternativ finns.

Mvh isan lover

Hej

Själv åker jag gärna Saleng eller andra specialbyggda fordon när vi är ute på rundresa i Thailand, tycker att det är både prisvärt, lite roligare, det fläktar skönt, dom kör sakta och man kan se sig omkring lite på en ny plats, bli lite guidad och få tips om olika saker, har bara bra erfarenheter av detta och det gäller allt ifrån cykeltaxi, mc taxi, Saleng och alla andra typer av ombyggda fordon som finns på olika platser runt om i landet.

Mvh isan lover

Och vad vill du med denna post IL????????

Han vill visa att det finns sunt förnuft och intelligens bland de styrande i Krabi!

Att tillåta persontransport med ett fordon som inte går att besiktiga är hur dumt som helst!
Man skulle kunna bygga dessa så de blir mycket säkrare genom att sätta broms på sidvagnshjulet, jag har kört en sådan som endast var lätt lastad och den ville vrida sej runt sin egen axel vid inbromsning!

Tillbaka
Topp