Rätt och fel Durian förbjuds på bussarna i Bangkok

 
Durian har klassificerats som en allmän olägenhet av Bangkok Mass Transit Authority och från och med idag får passagerare inte längre bära den skarpt luktande frukten på bussarna meddelade transitmyndigheten på onsdagen.
Det finns en annan frukt som påminner utseendemässigt om durian (lite mindre taggar) vilken jag tycker luktar mer än durian. Kommer inte på namnet trots att vi har några träd själva, men jag tror att du vet vilken frukt det handlar om (stora saker upp till 10 kg). Den luktar bara när den är 'oskalad'.
 
Det finns en annan frukt som påminner utseendemässigt om durian (lite mindre taggar) vilken jag tycker luktar mer än durian. Kommer inte på namnet trots att vi har några träd själva, men jag tror att du vet vilken frukt det handlar om (stora saker upp till 10 kg). Den luktar bara när den är 'oskalad'.
Jackfruit doftar durian och är världens största frukt.
Upp till 30-40kg
 
Det märkliga är att den bara luktar innan man klyver dem och plockar ut det ätbara.
Ja skalet doftar, men även moget fruktkött doftar en mild lukt likt durian.

FB_IMG_1674196961127.jpg
 
Jag har varit i Chumpon mitt i ett berglandskap av durian i en grossist men inte känt av någon odör. Säkert ätit det men kommer inte ihåg. Hade kommit ihåg om det smakade illa. Försökte med surströmning en gång och det kommer jag ihåg, alldrig mer.
 
Jag har varit i Chumpon mitt i ett berglandskap av durian i en grossist men inte känt av någon odör. Säkert ätit det men kommer inte ihåg. Hade kommit ihåg om det smakade illa. Försökte med surströmning en gång och det kommer jag ihåg, alldrig mer.
Hade du provat durian så hade du aldrig glömt smaken,, det påminner om jäst rutten vanilj,, har smakat kloakfrukt två gånger första och sista gången
 
Ja skalet doftar, men även moget fruktkött doftar en mild lukt likt durian.

FB_IMG_1674196961127.jpg
Det där ser mer ut som en stor mango än en jackfruit,,, Jag hade ett träd i chayjaphum som gav tre frukter på c:a 30 - 40 kg/ styck exets syster högg ner trädet när vi var i sve av ren avund och elakhet. Den maran kommer att få fan själv att fly när hon kommer ner till den platsen som är varmare denna sommaren
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp