Civiliserat

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Tänkte starta en ny tråd, det är ju mycket snack om detta med "civiliserat" hela tiden och thailändare är ociviliserade.

Hur resonerer ni där, vad är civiliserat för er och vad är ociviliserat och vad är det ni tycker hos thailändaren som inte är civiliserat, kan ju bli en intressant tråd med många åsikter!

Insayt

Det här blir ännu en intressant tråd att följa.
Detta med tanke på hur ociviliserat detta forum ibland är.
Både med hjälp av medlemmar och moderatorer.

Nu är det väl samma med civiliserat som med allt annat. Det beräknas på ett medeltal av allt i allmänt.

Enligt mig så kan man från ett annat perspektiv ifrågasätta hela mänskligheten.
Se bara vad vi gör mot varandra och hela planeten vi bor.
Knappast civiliserat.

Samtidigt besitter vi egenskaper som inga andra djur har. Såsom känslor och då främst kärlek och empati.
Detta måste ju va civiliserat.

Så det hela är en åsiktsfråga utan facit.

"Kentbra " sa:
Det här blir ännu en intressant tråd att följa.
Både med hjälp av medlemmar och moderatorer.

Nu är det väl samma med civiliserat som med allt annat. Det beräknas på ett medeltal av allt i allmänt.

Enligt mig så kan man från ett annat perspektiv ifrågasätta hela mänskligheten.
Se bara vad vi gör mot varandra och hela planeten vi bor.
Knappast civiliserat.

Samtidigt besitter vi egenskaper som inga andra djur har. Såsom känslor och då främst kärlek och empati.
Detta måste ju va civiliserat.

Så det hela är en åsiktsfråga utan facit.

haha, ja Kentbra....!!!!

Vi får nog ta åt oss alla antar jag och det skall vi få en känga i röven, bra Kentbra!

Insayt

Finns det något civiliserat land ? Och vad innebär det?

Att man tar väl hand om barn och gammla?

Att ingen skor sig på någon annans bekostnad?

Att man i alla handlingar tänker på miljökonsekvenserna?

Vad mer kan ni komma på?

"ragnela " sa:
Finns det något civiliserat land ? Och vad innebär det?

Att man tar väl hand om barn och gammla?

Att ingen skor sig på någon annans bekostnad?

Att man i alla handlingar tänker på miljökonsekvenserna?

Vad mer kan ni komma på?

Ja, precis, jag själv har svårt att definiera Civiliserat eller inte, det är nog som Kentbra säger en åsiktsfråga utan facit!

Varför jag lyfte denna frågeställning är att ordet "civiliserat och ociviliserat" förekommer ofta i detta forum och då gäller det ju thailändare, så jag undrar då från de som flitigt använder detta ord, vad betyder det för er och vad är det hos thailändare som är så ociviliserat jämfört med oss själva? Det vill jag ha svar på, tänkte kanske att jag kunde lära mig något! ;D

Vad som är civiliserat för en kan ju vara ociviliserat för en annan!

Insayt

"legolas " sa:
a - Är det civiliserat att helt rått tränga sig före i en kö där det står 12st thailändare som väntar på en sak....
b - Är det civiliserat att skrattande stå ihop med vänner och åse hur den trafikdöde ligger där och väntar på polis och ambulans. munterheten är på topp.....
c - Är det civiliserat att låna pengar med berått mod och aldrig ens tycka att det är nödvändigt att betala tillbaka???
d - Är det civiliserat av polisen att stoppa böter i egen ficka????
e - Är det civiliserat att polisen går runt bland fattiga försäljare som har sina stånd på marknaden och kräva in sin andel av kakan?
f - Är det civiliserat att skratta åt sin omvärld och göra sig rolig och tycka att engelska behöver vi inte kunna och falang har inget att lära oss, vi skiter i allt utom Thailand??

Inget av ovanstående kan väl anses civiliserat.
Men samtidigt är inte jag förvånad. Människan är bara ett djur. Och precis grisen och björnen så är vi allätare. Detta innebär att vi äter våra artfränder, om så behövs.
Eller som det heter. Den enes död, är den andres bröd.

Finns en jättepossitiv kille uppe i Surin som bloggar lite av varje.Bra bilder också. Jag brukar börja min morgon med att läsa hans blogg som ger en ganska objektiv bild av vardagslivet på landet utanför Surin i nordöstra Thailand.www.janluthmanbloggspot.se
:) Frank

Det fungerade! Tack. Kan jag också få instruktioner hur man gör för att spara adressen under Favoriter? Tänk på att min IT-begåvning ligger på en mycket låg nivå.

Minsann, det fungerade också. Har jag fått en Lidnersk knäpp och blivit ett IT-snille?

Tack!

Karma till Legolas för bra beskrivning och

Karma till Ragnela för bra förståelse

Mvh mrputte

Ling är fortfarande min arbetsgivare, och jag arbetar i det dolda.
Det finns mycket att göra bakom kulisserna här, även om ni kanske inte alltid ser det som görs för att CM ska rulla friktionsfritt.

Ha det bra alla

Gazton

Sent from my Iphone
using Tapatalk

"legolas " sa:
På tal om trådstartaren själv och ämnet han valt.. Så är då fredag och lördag till ända, och "Ivrige Ivar" är försvunnen ifrån jordens yta..... Han lyckades igen att "salta" och "peppra" forumet under dessa 2 dagar, och det var hejvilt vilda västern stundtals under lördagen.

Nu är det vardagslunken igen, och vi lär väl inte se Ivar igen förränn till fredag då han kommer i full "stridsmunderingen" igen antar jag... ;D ;D ;D

legolas

Åja, jag är här, men som man säger, det finns ju ett liv utanför forumet, jomen det passar väl dig, tycker för det mesta det är vilda västern över dig också ;D

Alla har ju inte förmånen att vara ledig som du alltid är. ;)

ivrige Ivar

Det måste blivit nån vajsing.. Du är INTE blockad. Testa igen / gaz

Sent from my Iphone
using Tapatalk

"legolas " sa:
Gazton, du verkar vara en underlig fan må jag säga..... jag skriver och ansöker om medlemsskap i Dude jag är skitfull-forat, och du återkommer till mig och säger att det är klart.

Jag skall returnera vänligenheten och tacka, och får då meddelande att du blockerat mig, ingá problem, vi gör som vi vill....

jag trycker då för att komma till det fora som jag nu är medlem i, men nekas tillträde, är detta för att jag inte begriper hur man gör, eller jävvlas du??

legolas

Denna kategori är för barnungar skapat för barnungar, förstår inte varför det är en 18 årsgräns, borde vara under 18 år ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp