Datatråden.

Ja du får köpa OEM licenser löst. Du som använder dem som ansvarar att dom används rätt.

Självklart kan du återanvända din OEM licens om t.ex. moderkortet går sönder.

Själv anser jag att Microsoft har en väl krånglig licensmodell. Oracle är rätt duktiga dom också på att krångla till licenserna har jag hört.
Iaf vad gäller Solaris som numera huserar hos Oracle är den enkel (gratis) så länge man inte använder den i företagsverksamhet.
Förr satt en begränsning på hur många socket man har, men den delen tror jag de tagit bort.
Men efter Oracle tog över har jag inte stadigt kört Solaris, som mest kört en live DVD, så jag vet inte närmare hur de numera löst företagslicenserna.
Jag vet att support, det måste man köpa supportkontrakt för. Men det ser jag som normalt för de flesta.

Ja man kan ju byta till nyare klient!
Men som jag skrev så ANVÄNDER jag fortfarande Windows mail 2011.
I Windows 10 ingår väl deras senaste version av Windows Mail? Jag har precis för mig jag avinstallerade den när jag köpte min senaste dator.
Jag använder aldrig den. Som privat är det gMail som gäller och på jobbet har det alltid varit Outlook p.g.a. kopplingen till MS Exchange. Även på mobilen har jag då kört Outlook.
I övrigt håller jag med om Thundbird som en bra klient, speciellt då med IMAP

I Windows 10 ingår väl deras senaste version av Windows Mail? Jag har precis för mig jag avinstallerade den när jag köpte min senaste dator.
Jag använder aldrig den. Som privat är det gMail som gäller och på jobbet har det alltid varit Outlook p.g.a. kopplingen till MS Exchange. Även på mobilen har jag då kört Outlook.
I övrigt håller jag med om Thundbird som en bra klient, speciellt då med IMAP
Kan jag flytta lindroos.svetsservice@telia.com till ny klient?

Aha, ja din emailadress kan du flytta till vilken klient du vill. Den är inte knuten till klienten utan till en användare med mailbox på Telia server.
Du behöver bara ha koll på vilken utgående och inkommande emailserver du har. Det brukar framgå i pappren från telia, alternativt beskrivs på Telia hemsida. Du behöver förutom namn på servrar, namn och lösen för ditt konto.

Aha, ja din emailadress kan du flytta till vilken klient du vill. Den är inte knuten till klienten utan till en användare med mailbox på Telia server.
Du behöver bara ha koll på vilken utgående och inkommande emailserver du har. Det brukar framgå i pappren från telia, alternativt beskrivs på Telia hemsida. Du behöver förutom namn på servrar, namn och lösen för ditt konto.
Bra, det jag har koll på Pop 3 osv!

Men här finns också lite att tänka på. Hur är det med dina gamla email?
Om du t.ex. använt en sk POP3 server för att hämta email och inte klickat i rutan för att spara en kopia på servern, kommer din email att lagras lokalt på din dator.
De emailen kommer inte att komma över till en ny klient i sådant fall.
Därav jag i min tidigare post sade att speciellt med IMAP är Thunderbird bra, med IMAP istället för POP3 ligger din email kvar på servern och du får då tillgång till dina email vilken klient du än använder.
Gissningsvis har du använt dig av POP3 då det brukar vara den vanligaste de hänvisade till i sina leveranspapper för din internettjänst.

Edit: Då jag själv inte använder Windows Mail är jag osäker på om och hur en eventuell uppgradering går till i den.

Om era windows datorer har svårt uppdatera tiden, kan det bero på att den standard tidsserver de använder är överbelastad då alla windows i hela världen är som standard bara mot en. Eller egentligen skall den adressen skala till en som ligger närmare, men iaf min loggbok är stadigt fylld med varningar att den inte kan nås. Det var lika även i Sverige, så jag bytte också där. SPA har jag för mig jag använde.

Bättre använda en annan som gärna är lokal för landet.
Här i Thailand använder jag: ntp.ku.ac.th
Men det finns flera. Jag tog i princip första tidsserver jag hittade i Thailand när jag googlade.

Senast ändrad:
Köpa ny äkta Win10 licens är väl det enklaste, finns för några hundralappar både OEM eller Retail.
Bra att Googla på Win10 licenser, jag har köpt från Teck & Meck, du får bara licensen från dem och laddar hem programvaran direkt från Microsoft.
Det går enkelt att bara skriva in en ny licens på en tidigare installerad Win10 om den klagar på att den är fake licens.

Om era windows datorer har svårt uppdatera tiden, kan det bero på att den standard tidsserver de använder är överbelastad då alla windows i hela världen är som standard bara mot en. Eller egentligen skall den adressen skala till en som ligger närmare, men iaf min loggbok är stadigt fylld med varningar att den inte kan nås. Det var lika även i Sverige, så jag bytte också där. SPA har jag för mig jag använde.

Bättre använda en annan som gärna är lokal för landet.
Här i Thailand använder jag: ntp.ku.ac.th
Men det finns flera. Jag tog i princip första tidsserver jag hittade i Thailand när jag googlade.

Här är svenska tidsserveralternativ

Och använd IMAP som @PeterSfa nämnde i ett annat inlägg. IMAP innebär enkelt förklarat att dina email ligger kvar hos Telia i ditt fall och email klienten blir endast en skugga. Går datorn sönder eller du byter så behöver du inte fundera på att flytta dom. Du kan fortsatt logga in på Telias webmail och läsa din epost. Sorry för blandning utav namn på epost men blir så :)

Och använd IMAP som @PeterSfa nämnde i ett annat inlägg. IMAP innebär enkelt förklarat att dina email ligger kvar hos Telia i ditt fall och email klienten blir endast en skugga. Går datorn sönder eller du byter så behöver du inte fundera på att flytta dom. Du kan fortsatt logga in på Telias webmail och läsa din epost. Sorry för blandning utav namn på epost men blir så :)

Ah såg nu att @PeterSfa redan beskrivit IMAP och POP3. POP3 är inte vanligt längre. Användes på den tiden man hade uppringt Internet. Modemet ringde upp, man fick en koppling till Internet och email klienten kunde POPpa mailservern och tanka ned nya email. Då kunde man läsa sina mail nedkopplad. Klienter med IMAP lagrar en lokal kopia med mail och synkar i uppkopplat läge.

Tillbaka
Topp