De fem sinnena, vem har bast utvecklade?

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Tankte jag skulle slanga in en ny trad och denna gang om de beromda fem sinnena syn, hörsel, känsel, lukt, och smak och som fastslogs av Aristoteles.

Det ar ju sa nar man reser och nar man som jag annu en gang sitter i Thailand och funderar. Jag ar ju en tankande manniska som filosoferar over mycket i min omgivning och reflekterar over saker och ting, bade pa gott och ont antagligen.

Att tanka for mycket, skapar antagligen inte sa mycket resultat i praktiken, men det maste val antagligen finnas det ocksa, precis som att det maste finnas en viss art i djurlivet, for att andra skall utvecklas och overleva, tar man bort myran t ex, sa finns dar antagligen att antal djur som skulle do ut osv.

Att det poppar upp sadana har saker, beror ju till stor del att man sitter i grytan i Thailand och sinnestamningen infinner sig pa ett annat satt och omgivning plus impulserna gor sig pamind.

En sak som jag komm att tanka pa idag, nar jag tog en kall singa ute pa altanen ar detta med thailandarnas formaga att se och h**a allt, dar har vi tva sinnen som ar utmarkande for thai.

Ni kan var lika saker pa som amen i kyrkan att aven om ni inte ser en endaste sjal i narheten, finns dar alltid ogon som haller koll pa er samt oron som hela tiden lyssnar, det finns fa saker som vi falanger kan gora utan att thai vet vad vi gor, var vi ar och nar vi kommit och nar vi gatt.

En thia ser allt och hor allt som vi manga ganger inte alls registerar eller uppfattar och vad beror det pa. Beror det pa att en Thai har mer utvecklade sinnen an vi I Sverige t ex eller vad beror det pa?

Vi I Sverige behover sallan tanka pa var vardag, vart sammhalle ar inrattat sa att vi blir omhandertagna dygnet runt, vara skyddsnat ser till att vi blir det och genom det sa har vara sinnen retarderats eftersom vi behover dem inte I lika stor utstrackning mer en att h**a, men anda inte h**a, se men anda inte behova se.

En thai daremot lever I ett samhalle som saknar mycket av denna sociala trygghet , vi daremot har alltid blivit itutat oss att staten tar hand om oss fran BB till Fonus.

En Thai tvungas till att ha utvecklade sinnen for sin overlevnad, det kan betyde 5 bath mindre den dagen om inte horsel samt syn ar val utvecklade, kanske det ar fel att saga att de har mer utvecklade sinen an vi, utan kanske mer riktigt att saga att de ar aktiva.
Thai ar ju oppurtonister, de maste vara flexibla och fanga tillfallet aven om tillfallet ar aldrig sa litet.
Varfar jag kom att tanka pa detta ar for att igar satt jag och Linda pa verandan och jag tog en kall Singha och vi smapratade lite och helt plotsligt sager hon.

En Katoy (l*dyboy) dar borta och da pratar vi om en 150 som det ar till receptionen och utfarten fran dar vi bor och det finns en vag till hoger om oss med bilar och motorcyklar och ljudnivan ar ju inte direkt storande men anda.

Jag fragade henne hur fan kan du h**a det att det ar en Katoy 150 mters avstand, jag hor det pa rosten sager. Jag har overhuvudtaget inte ens registerat denna person, an mindre hort manniska saga nagot.

Efeter detta fick jag stoffet till denna trad, hennes sinnen ar beskaffade pa helt annat satt an mina sinnen, hon ar van vid att alltid ha sina sinnen pa aktiv niva.

Vad tror ni om detta?

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
En sak som jag komm att tanka pa idag, nar jag tog en kall singa ute pa altanen ar detta med thailandarnas formaga att till seende och horsel allt, dar har vi tva sinnen som ar utmarkande for thai.

Blev ju fel dar, Seende och Horsel skall det ju vara ;D

"legolas " sa:
Peter, du är nu inne på områden som falanger når till när de bor härnere. Vi har ju inte så där himla mycket att göra som hemma i Sverige, så vi jobbar nog med en del sinnen vi också som inte vi har haft användning på länge, och kanske inte heller behöver ha hemma i Sverige.

Visst har man funderat på thai och deras likhet och olikhet med oss. Jag har tänkt på deras minne många gånger. jag har funderat i termer som att thai som är relativt "nya" i den värld som vi lever i, alltså med maskiner och hjälpmedel o.dyl. De kommer ju ifrån, och bifinner sig som du säger fortfarande till stora delar i en äldre värld. En värld som vi falanger lämnade bakom oss för bra länge sedan.

och en värld där man kommunicerar med varandra via prat, berättelser om allehanda ting. man kommunicerar via sammanträffanden och besök. Och man "kommer ihåg" vad som timat och skett genom att berätta för varandra poå ett helt annat sätt än vad vi är vana vid.

Jag tror att man tränar sitt minne på ett helt annat sätt än vad vi gör. För vad gör vi... a) Vi skriver upp det på olika sätt, på en lapp i fickan, i datorn, i almanackan och på vita tavlan i köket. Gör vi det inte, så glömmer vi precis allting, vet knappt ens vad vi heter längre, för tiden går så enormt fort för oss i falangland.

Thai tränar och tränar utan att ens tänka på det, man berättar berättelser för varandra, och om varandra och sättet att berätta är bra mycket mer kultiverat än vad vi är vana vid. Detta berättande har thai förfinat alltsedan människans äldsta gryning, och vi har nog tappat berättandet i många stycken.

Böckerna tog ju över där berättandet tog slut, och sedan tog ju datorn över ifrån böckerna. Och nu är vi för lata att ens kolla i datorn, vi skiter i det för vi vet att det alltid finns någon annan som tar reda på det åt oss.

Så om minnet är ett sinne, så har thai ett bra mycket bättre och mer utvecklat minne än gemene falang..... Är jag övertygad om i alla fall!!!

hahaha, ja Lego jag far ge dig kredit att du kunde ta in budskapet i min trad, med alla de konstiga stavfel, men jag sitter med laptopen har och har windows pa Thai och ingen svensk stavningskontroll och inga prickar over ao och varje gang man skall skriva i denna medelandefaltet sa hoppar den upp och ner hela tiden nar man skrivit en 20-30 rader ??? ??? :o, Phuu

"insayt " sa:
hahaha, ja Lego jag far ge dig kredit att du kunde ta in budskapet i min trad, med alla de konstiga stavfel, men jag sitter med laptopen har och har windows pa Thai och ingen svensk stavningskontroll och inga prickar over ao och varje gang man skall skriva i denna medelandefaltet sa hoppar den upp och ner hela tiden nar man skrivit en 20-30 rader ??? ??? :o , Phuu

Peter ett tips Tryck tangent Alt plus siffror enligt nedan så får du åäö.
Alt 134 =å
Alt 132 = ä
Alt 148 = ö

/Anubaan

Kan nog vara som antyds här att Thai har lite bättre syn och hörsel.
Men ett sinne som måste vara sämre är luktsinnet. Som det stinker om både
matlagning och avfall som ligger överallt så måste luktsinnet vara underutvecklat ;D

/Anubaan

Man tackar och bockar.
Kan inte låta bli att berätta följande sanna historia.
Förra gången vi kom hem från Thailand så hade frugan tagit med torkad
bläckfisk (bplaa mèuk). Jag påpekade att tullen kanske skulle klassa det som ett biologiskt vapen, men det gick bra!
Men väl hemma så skulle denna enligt min fru otroligt goda maträtt tillagas.
Då inträffar följande:
Hunden går in i köket sniffar frustar, svansen mellan benen och full fart ut i trädgården.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Man tackar och bockar.
Kan inte låta bli att berätta följande sanna historia.
Förra gången vi kom hem från Thailand så hade frugan tagit med torkad
bläckfisk (bplaa mèuk). Jag påpekade att tullen kanske skulle klassa det som ett biologiskt vapen, men det gick bra!
Men väl hemma så skulle denna enligt min fru otroligt goda maträtt tillagas.
Då inträffar följande:
Hunden går in i köket sniffar frustar, svansen mellan benen och full fart ut i trädgården.

/Anubaan

Hahaha, det var en klarsynt (eller klarluktad) hund. Frugan har velat ta hem den vämjeliga stanken, men det har jag stoppat. Det stinker ju för dj---ligt! :o

"legolas " sa:
Jösses killar, och speciellt du Berralund som verkar vara en så infertilt snäll kille. T.om. jag som VÅGAR säga ifrån hemma, skulle aldrig komma på tanken att "förbjuda" en annan människa att äta den mat de är uppväxta med....

Fan gifter ni Er med dem, så gifter ni Er väl med stanken också. Kan ju dock förstå om ni vidtager mått för att isolera äckellukten och kanske ber Er fru att hålla till i någon speciell del av huset, men förbjuda nä.......

Å vad det känns skönt att gnida in detta hos Er nu, ni trodde allt ni var säkra hemma i Sverige va???? ;D ;D ;D ... Nä.. ni skall lida som jag lider, annars är det fasen inte rättvist.....

Fram med Somtam Bophala i mängder, och den rötna fisken Bhalaa, hahahaha!!!

Lego, jag tillåter det mesta, även den rötna fisken. Vi köpte tre kg sill häromdagen, den ligger redan i ett stort krus för att gosa till sig och få den omisskännliga odören. Men jag är noga med att det måste vara absolut tätt. Men skulle en påse med den torkade bläckfisken råka gå sönder så förpestar den ju allt som finns i det baggageutrymmet. Och man kan ju bli ersättningsskyldig!

Det köps också stjälkar och dylikt i thaiaffären, så du hade känt dig som hemma i Chaitaphum om du hade kommit hit och luktat på dekokterna. ;)

Berralund. Har du hört talas om anaeroba bakterier. Monty Python gänget har en gammal film om detta.

"derPanzerHerring " sa:
Berralund. Har du hört talas om anaeroba bakterier. Monty Python gänget har en gammal film om detta.

Nej, det hade jag inte. Men nu vet jag tack vare Wikipedia. Det förklarar ju stanken. Skall kolla på YouTube efter Monty Python sketchen.

"anubaan " sa:
Alt 134 =å
Alt 132 = ä
Alt 148 = ö

/Anubaan
Ett annat tips är:
klicka på start knappen längst ner till vänster om du har ikonerna den vägen vilket är vanligast
sen kontrollpanelen och sedan datum, tid, språk och nationella inställningar
lägg till ytterligare språk: svenska och då skall du få åäö på de platser där dessa tangenter sitter för dessa tecken.
Du får ta hjälp av någon i Thailand om du int kan lista ut det själv.

sen

"anubaan " sa:
Alt 134 =å
Alt 132 = ä
Alt 148 = ö

/Anubaan

Tack bade anubaan och PATCHAREE, jo jag har svenska tangentbordet aktiverat men det funkar inte, och ALT plus siffrorna funkar inte heller, sen ar det jobbigt att sitta och halla pa med detta nar man skriver mycket, en mening ar val ok. Jag aker snart hem, sa ni far ge er till tals, men tack an en gang!

Jag har ju ett engelskt tangentbord, med thai ocksa, sa det blir ju som det blir :o

Tycker att det ar mest jobbigt att detta meddelandefaltet hoppar upp och ner hela tiden nar man skrivit en 20-30 rader, javligt irriterande, vet inte om det ar nagon pluggis som fattas i denna IE som ar pa Thai har kort alla uppdateringar fran Windows Update.

Ja mai pen rai ;D

"ledarn " sa:
Va fanken gubbar.....

Är det den där torkade bläckfisken som du kan köpa när den hänger på ett "klädsträck" ?
Den som man värmer upp över en grill och manglar..

Den är ju helt underbart god.. Luktar som tusan visst....

Men den smakar ju helt underbart.... Lite seg, men man får riva sönder den och doppa i lite chilisås...

Håller med dig - Hur kan något som luktar så illa smaka hyfsat gott? Men det var ju stanken det gällde.... ;)

"legolas " sa:
Peter,, så är det min tur att hjälpa dig gamle man ur ditt elände. Ja det är knöligt när meddelandefältet hoppar, och man inte kan se vad man skriver längre.

Men skriv det du vill i WORD, och klistra in den texten när du är klar, in i meddelandefältet,
SIMSALABIM så är allt klart.

Kom nu inte å säg att du visste detta,,, du hade inte en susning ;D ;D ;D

hahah...ja tack skall du ha Lego, men jag maste gore dig besviken, Word anvander jag ofta just till detta. Men som jag sa, jag orkar inte halla pa med denna ThaiWindows och andra sprak hit och dit, ar ju svart att lasa alla dessa thatexter pa menyer mm, sa det far vara som det ar nu.

Och jag har thailandsk Word och den gor om alla i:n till stora I, for den tror att jag hela tiden will skriva I ;D ;D Jag har ju utbildat i data sa jag har inga problem med den biten, att arbeta i datorn, men med detta ThaiWindows far det vara som det ar, kommer ju snart hem nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp