Det godaste sticka Rice

Hej

Vet någon hur man kokar klibbigt ris som är otroligt gott i riskokare? Sånt man får i restauranger? Vilken ridsport ska man ha? Har lyckats någon gång men sen gjort det olika konsistenser på gång till gång

Hej

Vet någon hur man kokar klibbigt ris som är otroligt gott i riskokare? Sånt man får i restauranger? Vilken ridsport ska man ha? Har lyckats någon gång men sen gjort det olika konsistenser på gång till gång

Vet jag inte vad du menar? I rubriken skriver du sticky rice, det kokar man inte utan blötlägger glutinous rice och sen ångkokar.

Men i inlägget skriver du riskokare, menar du att du vill att riset skall vara klibbigt, ja bra kvalité på jasminris och normalt tar man 1 kopp ris och 2 koppar vatten men jag vill ha det lite klibbigt och tar 1 kopp ris och 2 1/2 vatten!

För att det skall bli klibbigt brukar jag inte skölja det för mycket heller, vill bevara lite av rismjölet! Köp inte jasminris på ICA eller liknande eller billiga sorter utan i någon thaiaffär eller liknande.

Jag brukar köpa denna, kanonfint jasminris:
20170520_195035.jpg

Många blötlägger sitt ris i några timmar upp till över natten, men jag vet inte riktigt hur det påverkar klibbigheten.
Ska det vara mjukt som grötris och utan spänst så kanske det är rätt metod.

Annars kan ju basmati riset som mest används i det indiska köket vara ett alternativ till det thailändska "hom mali” riset.

Vet att en del asiater tillsätter lite socker i riskokaren.

Är nog bara att prova sig fram ;)

Många blötlägger sitt ris i några timmar upp till över natten, men jag vet inte riktigt hur det påverkar klibbigheten.

Annars kan ju basmati riset som mest används i det indiska köket vara ett alternativ till det thailändska "hom mali” riset.

Basmati har ju inte den egenskapen för att bli klibbigt ris och har ju en smak som jag inte tycker passar Thaimat men samtidigt är det världens bästa ris och då skall det vara Pakistanskt basmati!

Om man blötlägger behöver man mindre vatten!

Basmati har ju inte den egenskapen för att bli klibbigt ris och har ju en smak som jag inte tycker passar Thaimat men samtidigt är det världens bästa ris och då skall det vara Pakistanskt basmati!
Själv tycker jag att basmati är godare men det blir nästan bara thai hom mali då jag får det gratis i överflöd i Thailand.
Så mycket jag får ge bort och även tar med hem till Sverige om jag har plats över.
Det ris vi åt på Sri Lanka var rätt klibbigt och troligt av Basmati typ.

Själv tycker jag att basmati är godare men det blir nästan bara thai hom mali då jag får det gratis i överflöd i Thailand.
Så mycket jag får ge bort och även tar med hem till Sverige om jag har plats över.

Kan tänka det, riset på låglandet i Indien och Sri Lanka är inte lika bra som det nordliga basmatiriset i Pakistan som växer på hög höjd.

Låglandsriset är vitt menad det pakistanska är mer gråvitt, bättre kvalité och mycket längre korn. Har ju rest en hel del i Indien och då i södra Indien mycket och där är riset som du säger mer klibbigt eller grötigt och kan tänka att Sri Lanka har ungefär samma ris.

Var ju på väg till Sri Lanka 2004 och var i Chennai då den stora tsunamin slog till, hade ju tänkt åka till Galle som drabbades så svårt, ja någon ville annorlunda och tack vare att jag befann mig i storstan Chennai klarade jag mig men synen som mötte mig i stora delar av stan nära havet och utanför var förödande.

Kan tänka det, riset på låglandet i Indien och Sri Lanka är inte lika bra som det nordliga basmatiriset i Pakistan som växer på hög höjd.

Låglandsriset är vitt menad det pakistanska är mer gråvitt, bättre kvalité och mycket längre korn. Har ju rest en hel del i Indien och då i södra Indien mycket och där är riset som du säger mer klibbigt eller grötigt och kan tänka att Sri Lanka har ungefär samma ris.
En bra sammanfattning som stämmer väl med mina upplevelser.
Sen är det väl nästan bara de bästa rissorterna som går på export till Europa som det pakistanska och det jasminris som numera rankas som världens främsta, det från Vietnam.

Mycket av det ris vi köper i Sverige är dessutom förbehandlat för att bli klibbfriare.

En bra sammanfattning som stämmer väl med mina upplevelser.
Sen är det väl nästan bara de bästa rissorterna som går på export till Europa som det pakistanska och det jasminris som numera rankas som världens främsta, det från Vietnam.

Mycket av det ris vi köper i Sverige är dessutom förbehandlat för att bli klibbfriare.

Precis, så är det, men samtidigt kan man få tag på bra kvalité som inte gått genom olika händer, har några här i Malmö arabbutiker som har bra kvalité, jamin kan vara svårare att hitta bra kvalité och visst är de säkert förbehandlade!

Värsta man kan köpa är ju de här billighetsmärkena som en del butiker har, City Gross har ju lågprismärke och jag köpte en gång basmati, vilken skit.

Var ju på väg till Sri Lanka 2004 och var i Chennai då den stora tsunamin slog till, hade ju tänkt åka till Galle som drabbades så svårt, ja någon ville annorlunda och tack vare att jag befann mig i storstan Chennai klarade jag mig men synen som mötte mig i stora delar av stan nära havet och utanför var förödande.
Ja Sri Lanka drabbades mycket hårt av tsunamin och märkligt nog mest på den västra sidan från Galle och norrut förbi Colombo.
Nära Hikkaduwa sveptes ett helt tåg med vagnar bort av vågen och det är den värsta tågolyckan någonsin i världen i antalet döda, flera tusen dog.
Norr om Colombo sögs hela sandstranden bort på en lång sträcka och förstörde badturismen för kanske all framtid.

Fick vid ett tillfälle när vi stoppade på vägen för att äta, ett klibberis med ingefära i smakade underbart...

Enligt min fru så är det vare sig Jasmin eller Basmati utan nåt hon benämner "Kao Niao" (Ursäkta stavningen)
Samma ris används när man skall ha det till desserter ex. med mango och då blandas det med kokosmjölk och socker samt lite salt.
Mango & sticky rice är ju bara så j...a gott! :)

ris.JPG

Kao niao är ju klibbris och de flesta andra kallas för kao suay, stavningen kan diskuteras.
Sedan finns det otroligt många olika sorter av ris.
Hemma äter jag numera nästan bara så kallad råris eller vildris som är röd. Sambons syster odlar det så det finns alltid. Det är opolerad och i mitt tycke så gott.
Även jasmin och basmati är gott men min mage och hela mig gillar mest det jag beskrev.
Fördel med ris framför t ex potatis är att man kan äta och sedan träna en haltimma efter om man nu inte har stoppat i sig massa annat onyttigt.
Fast i sammanfattnig kan sagas att det mest onyttiga är som oftast godast i allt annat än ris.
Fast det är vad jag tycker.

Fast Yogamannen finns du på riktigt eller är du en troll?
Det gör mig inget vad du än är men är ju lite nyfiken sen födseln.
Du skriver så otroligt gulligt så. :xmas_smiley:

Här hemma blandar vi alltid i vildris (Röda) med det vanliga Jasminriset..
Blir ca: 70/30 då vildriset är galet dyrt i Sverige = 50:-/kg..

Enligt min fru så är det vare sig Jasmin eller Basmati utan nåt hon benämner "Kao Niao" (Ursäkta stavningen)
Samma ris används när man skall ha det till desserter ex. med mango och då blandas det med kokosmjölk och socker samt lite salt.
Mango & sticky rice är ju bara så j...a gott! :)

ris.JPG

Jo, det är riktigt och det sa jag i mitt inlägg också #2, det är ett speciellt ris glutinous rice, kallas mycket riktigt också som på din bild Sweet Rice eller Wax Rice och på Thai heter det mycket riktigt Khao Niaow. Mango och khao niaow med kokos är som du säger mumma!

Finns khao niaow dam svart sticky rice eller som de säger i norr ข้าวก่ำ khao gam som betyder bright rice eller briljant/lysande ris och sägs att man blir just briljant och intelligent om man äter riset:D

Det är detta ris som de andra i tråden benämner "röda riset".

Min fru har börjat äta vildris ... är det så dyrt, kanske få dra in på ransonen :D

Tillbaka
Topp