Digitalt TM6 Arrival Card från 1:a maj ?

Hej

Thailand’s ditching arrival cards—but the digital fix is a mess (video)​

Last Updated: Saturday, March 29, 2025
2 minutes read

Thailand’s ditching arrival cards—but the digital fix is a mess (video)
Photo courtesy of Bangkok Post

Thailand is finally ditching its notorious TM6 paper arrival form—but don’t celebrate just yet. From May 1, every foreigner entering the country must now navigate the Thailand Digital Arrival Card (TDAC) system. And as usual, it’s already a hot mess.

The government has launched an operational website for the TDAC, which is set to replace the old-school blue-and-white forms used for decades. But while the site is live, it has triggered more questions than answers.

According to the official user manual, the TDAC is mandatory for all non-Thai passport holders arriving by air, land or sea. Travellers must submit personal details, travel plans and accommodation information online before entering the country. Once completed, users are supposed to receive a QR code to show to immigration officers on arrival.

Sounds simple enough? Not quite.

Mvh isan lover

Hej

Thailand’s ditching arrival cards—but the digital fix is a mess (video)​

Last Updated: Saturday, March 29, 2025
2 minutes read

Thailand’s ditching arrival cards—but the digital fix is a mess (video)
Photo courtesy of Bangkok Post

Thailand is finally ditching its notorious TM6 paper arrival form—but don’t celebrate just yet. From May 1, every foreigner entering the country must now navigate the Thailand Digital Arrival Card (TDAC) system. And as usual, it’s already a hot mess.

The government has launched an operational website for the TDAC, which is set to replace the old-school blue-and-white forms used for decades. But while the site is live, it has triggered more questions than answers.

According to the official user manual, the TDAC is mandatory for all non-Thai passport holders arriving by air, land or sea. Travellers must submit personal details, travel plans and accommodation information online before entering the country. Once completed, users are supposed to receive a QR code to show to immigration officers on arrival.

Sounds simple enough? Not quite.

Mvh isan lover
Det kan i alla fall inte bli sämre än TM6 i pappersform.

Dom har dock en bit kvar till Singapores smidiga system.

Där räcker det att scanna pass och QR kod utan att passera någon immigration officer.

Vad menar du? Vad har 90 dagars rapporteringen med detta att göra?
Det här digitala ankomstkortet fungerar på samma gång som notifiering. I och med att du lämnat in det har du också meddelat din ankomst till landet och var du ska bo.
Läser du länken ovan står det att du inte behöver göra notifiering förrän om 90 dagar. Gäller alltså 90 dagars notifieringen.

Det här digitala ankomstkortet fungerar på samma gång som notifiering. I och med att du lämnat in det har du också meddelat din ankomst till landet och var du ska bo.
Läser du länken ovan står det att du inte behöver göra notifiering förrän om 90 dagar. Gäller alltså 90 dagars notifieringen.
Ja det kan bli en förbättring att ersätta även TM28 och TM30 redan innan ankomst.

Får man dessutom ett konto med User och lösenord kan man logga in och göra ändringar eller komplettera med nya adresser under vistelsen.

90 dagars rapportering har inget med inresa och Arrival card.

Låter ju som en förbättring. Så det kommer nog dras tillbaka... :afro:

Nej just den länken hade jag missat. Men det står ju bara att man måste göra 90 dagars rapportering om man ska stanna längre än 90 dagar vilket väl knappast är någon nyhet. Det står inget om att du slipper rapportera tm30 om du bor privat. Eller vart läser du det?

90 dagar rapporteringen tm47 och tm30 är två skilda saker.

Ska testa systemet i mitten av maj.

Då kan jag återkomma med en recension.

Matchar det Singapores eller Filippinernas arrival cards online?

Malaysia och Vietnam, även Laos vinner på att inte hålla på med sånt trams.
Bara lämna över passet och få sina dagar och en stämpel i passet.

Ja det kan bli en förbättring att ersätta även TM28 och TM30 redan innan ankomst.

Får man dessutom ett konto med User och lösenord kan man logga in och göra ändringar eller komplettera med nya adresser under vistelsen.

90 dagars rapportering har inget med inresa och Arrival card.
Jag tolkar det i varje fall så att eftersom alla fyller i digitalt Arrival card, behöver man inte göra den första anmälan till immigration. Den man ska göra direkt du kommer till landet.
Man slipper alltså den första anmälan till immigration pga att du redan har gett de uppgifterna digitalt. Även om 90 dagars rapporteringen egentligen kanske hör samman med vilket visa du har, så finns ett samband med inresan och det digitala arrival card.

Nej just den länken hade jag missat. Men det står ju bara att man måste göra 90 dagars rapportering om man ska stanna längre än 90 dagar vilket väl knappast är någon nyhet. Det står inget om att du slipper rapportera tm30 om du bor privat. Eller vart läser du det?

90 dagar rapporteringen tm47 och tm30 är två skilda saker.
Som vanligt så finns det frågetecken. Vi gör olika tolkningar du och jag.
Jag kanske är för logisk och tar för givet att de redan har de uppgifterna när man har fyllt i det digitala ankomstkortet. Det vore ju typiskt thai att krångla till det istället för att se möjligheterna.
Vi får vänta på kurants förtydligande.
Det blir aktuellt för mig i höst, så jag har tid på mig att få ett förtydligande.

Jag kanske är för logisk och tar för givet att de redan har de uppgifterna när man har fyllt i det digitala ankomstkortet. Det vore ju typiskt thai att krångla till det istället för att se möjligheterna.
Det blir aktuellt för mig i höst, så jag har tid på mig att få ett förtydligande.

Jag tolkar detta som att det enbart är en digitalisering av det gamla pappersbaserade TM6 och inget annat

Ersätter inte TM30 (24h-rapporteringen) som fortsätter precis som förut och för de som har visum för det (DTV, Non-o etc) ska de fortsättningsvis precis som förut göra TM47-rapporteringen (90-dagarsrapporteringen)

TM30 gäller ju inte bara 24h efter du kommit in i landet utan 24h efter varje adressändring du gör oavsett när under perioden du får vistas i landet. Varje hotell/boende etc ska ju rapportera in att du bor hos dom i TM30-systemet. Även om du bor privat hos vänner eller frun/sambon.

Om det i framtiden även kan påverka TM30 är något jag hoppas men det får framtiden visa.

Bara att hoppas att systemet blir lika enkelt som när vi lämnade Thailand i januari.
Bara lägga passet i en läsare och scanna handen i en annan scanner och titta in i en kamera för igenkänning av ansiktet.
"That's it "

Det kan man nog göra i förväg för en inresa och i en app eller websida att ta en selfie i appen ta ett foto av passet i appen och är man en förstagångs resenär tas fingeravtryck på plats.
Uppladdade bilder godkänds inte.

Med passnummer kan systemet snabbt hitta både biometriska uppgifter och lagrade foton på några sekunder av tidigare inresor.

Bara att hoppas att systemet blir lika enkelt som när vi lämnade Thailand i januari.
Bara lägga passet i en läsare och scanna handen i en annan scanner och titta in i en kamera för igenkänning av ansiktet.
"That's it "

Det kan man nog göra i förväg för en inresa och i en app eller websida att ta en selfie i appen ta ett foto av passet i appen och är man en förstagångs resenär tas fingeravtryck på plats.
Uppladdade bilder godkänds inte.

Med passnummer kan systemet snabbt hitta både biometriska uppgifter och lagrade foton på några sekunder av tidigare inresor.
Nu när vi lämnade för en dryg vecka sedan var det ännu enklare. Bara scanna passet och vänta tills dörren som släppte fram dig öppnades. Förmodligen fanns det en kamera där också som jämförde att du var samma en som passet tillhörde. Kommer inte ihåg att jag fick scanna handen. Det brukar jag komma ihåg då det ofta brukar krångla.

Filippinerna går ett steg längre med lanseringen av Filippinernas Advance Passenger Information System (APIS).

Tanken är att kunna använda Interpols databas över efterlysta och även personer som är klassade som terrorister vid registrering av eTravel som ersatt Arrival card och tulldeklaration.
Utan detta godkännande ska det inte gå att checka in på flygplatser i världen med slutdestination Filippinerna.

Nu är det inte så många kriminella som är efterlysta av Interpol så de flesta klarar granskningen.

Nu när vi lämnade för en dryg vecka sedan var det ännu enklare. Bara scanna passet och vänta tills dörren som släppte fram dig öppnades. Förmodligen fanns det en kamera där också som jämförde att du var samma en som passet tillhörde. Kommer inte ihåg att jag fick scanna handen. Det brukar jag komma ihåg då det ofta brukar krångla.
Nä bara scanna pass men ditt ansikte scannas samtidigt. Väldigt smidigt och självinstruerande. Gjorde ju samma procedur när jag kom till Finland men där strulade det som vanligt. Tog tre försök innan jag kom igenom. Fanns en personal där men hon pekade bara på en annan automat när det sket sig. Tror felen dom två första gångerna var att jag tittade på fel ställe. Inga klara instruktioner om var man skulle titta och damen som stod där och skulle hjälpa till sade inget. På Suvvan var det smidigt som sagt.

Man ser framför sig 200 indier i kö på Suvarnabhumi 1 Maj där ingen fyllt i TDAC , undrar vad som händer , om de bara blir förbivinkade ....

Eftersom jag bor i Thailand, provade att fylla i "Country of Residence" Thailand, men får till svar "This field is required", mao man kan inte skriva Thailand, Sweden fungerade dock att skriva. Så kan bli lite problem för oss som bor här.
Nja, har du svenskt pass så fyll i Sweden.
Onödigt att krångla till det.

Tillbaka
Topp