edvardpops resebilder

edvardpop

Aktiv medlem
Var på väg att lägga upp en post i Dagens bild till bredden fylld med fotografier(typ 45 st!) som jobbats med de senaste dagarna.
Ändrade mig dock pga av den stora mängden och hade dessutom svårt att sovra, så i motsats till vad som tidigare skrivits tänkte jag
starta en tråd med mestadels längre bildserier som tagits på resande fot främst i Thailand men även i några ut av grannländerna.
Tiden får utvisa hur många fler storys det ev kan bli här fortsättningsvis och hur frekvent den i så fall kommer fyllas på.
Man får helt enkelt se när andan faller på.

Börjar med två bilder som en introduktion till den första bildberättelsen. Den är från Nam Xay Viewpoint som finns att besöka i
Vang Vieng i Laos. Den populära utsiktsplatsen är känd för sina två motorcyklar på toppen och 360-graders utsikt.
Här är jag just på väg att nå toppen efter viss möda. Sista halvan upp var ganska svårframkomlig. Har för mig att det tog en
35-40 minuter ungefär att ta sig dit.

Z18C5638 copy ram.webp

Z18C5637 copy auto haze removal bw ram.webp

Senast ändrad:
Nam Xay Viewpoint, del 1/2

Lätt hänt att bli lite mätt på alla dessa sevärdheter som ska betas av när man är ute och reser, många till synes ganska snarlika.
Detta gällde dock inte Nam Xay Viewpoint. Till att börja med var utsikten över landskapet fantastisk, vädret likaså.
Fast det var inte själva platsen som var mest hänförande med denna visit. Det kanske framkommer. Först hade jag tänkt kalla
denna story Brudar och berg men lät det sedan va. Tyckte mest det var en bra titel bara... Har väl hänt ibland att nån eller fler
besökare fotats och integrerats i bilderna på de turistattraktioner som gästats tidigare men denna gång var det extremt, som att
det var dem som var själva huvudanledningen till att befinna sig där.

Som kanske synes verkade det inte ha spenderats några större summor på säkerheten uppe på toppen och det var inte mycket
att hålla sig i. Möjligt att spänningen som det medförde bidrog till att upplevelsen förstärktes. Jag är inte särskilt förtjust i höjder
men efter stund kändes det ganska ok trots allt. Tog man det bara lugnt och inte gjorde några häftiga manövrar skulle väl en olycka
inte behöva hända. Möjligt också att vissa av besökarna till denna magnifika turistattraktion skymde sikten något och även bidrog
till att min höjdskräck inte blev så på påtaglig. För ett tag glömde jag nästan bort det storartade landskapet...

Tjejen i rosa tights och topp tex som figurerar på flera av bilderna verkar vara aktiv värre på sociala medier. Efter vad jag förstått
jobbar hon som lärare på en skola i Khon Kaen när hon inte knäcker extra som modell. Hon bad mig skicka de bilder jag tagit
som hon själv var med på vilket gjordes sent om sider efter att ha editerats med följande kommentar som tillägg:
"Hi. Sorry if I have kept you waiting. It was a lovely afternoon on Nam Xay Viewpoint in Vang Vieng and your presence there
made everything look even more beautiful." Föga förvånande inget svar på denna kanske något insmickrande kommentar...
Möjligtvis verkade det överdrivet men jag menade förstås vad jag skrev. Ungefär som att 1+1 blir 3

Z18C5642 copy 2.webp

Z18C5654 copy.webp

Z18C5658 copy.webp

Z18C5667 copy 2.webp

Z18C5684 copy 4 bw.webp

Z18C5691 copy 2.webp

Z18C5694 copy 2.webp

Z18C5700 copy bw.webp

Z18C5707 copy.webp

Z18C5712 copy.webp

Z18C5728 copy kontrast.webp

Z18C5730 copy bw.webp

Z18C5731 copy 2.webp

Z18C5732 copy.webp

Z18C5738 copy 2.webp

Z18C5745 copy.webp

Z18C5748 copy.webp

Z18C5749 copy 2 (kopia).webp

Senast ändrad:
Nam Xay Viewpoint, del 2/2

Det var fler där uppe som gjorde sig bra på bild vilket bidrog till att det inte blev så många rena landskapsbilder
tagna som man kanske hade kunnat tro. Jag föredrar dessutom oftast att det finns människor i bild som gör att
det händer mer och blir mer livfullt. Att motorcyklarna står fastkedjade på toppen gör givetvis att platsen sticker
ut lite extra. Någon tyckte tom att Nam Xay Viewpoint var den mest Instagramvärda platsen i Laos.

Om motorcyklarna på toppen står det bla på Wikipedia:"There is no track to ride a motorbike to that place, accessible
only via a steep and slippery climb. The vehicle was routed there some years ago by a team of experimented climbers
equipped with ropes, and now constitutes a sort of unusual or surrealistic item within this scenery."
Tippar på att åtskilliga besökare blivit fotade sittande på nån av hojarna sedan dem hamnade där dem står men för
min del fick det vara. Jag hade utmanat ödet tillräckligt ;)

Z18C5774 copy 2.webp

Z18C5781 copy 2.webp

Z18C5796 copy 2 bw.webp

Z18C5787 copy 2.webp

Z18C5800 copy.webp

Z18C5803 copy 4.webp

Z18C5816 copy 2.webp

Z18C5820 copy 2 bw.webp

Z18C5823 copy 2.webp

Z18C5825 copy 2.webp

Z18C5826 copy bw.webp

Z18C5834 copy.webp

Z18C5856 copy 2.webp

Z18C5868 copy 3.webp

Z18C5870 copy.webp

Z18C5885 copy 2 ahr.webp

Z18C5903 copy 2.webp

Z18C5888 copy 2.webp

Z18C5918 copy.webp

Z18C5922 copy.webp

Senast ändrad:
Hej

Härliga bilder, var i Vang Vieng för ca 20-25 årsedan och det var fin natur där, höga berg, grottsystem, gott om vilda djur i nationalparken, rent vatten i floden som vi badade i o.s.v.

Undrar om mycket har ändrats där sedan dess eller om det är lite som förut ?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Härliga bilder, var i Vang Vieng för ca 20-25 årsedan och det var fin natur där, höga berg, grottsystem, gott om vilda djur i nationalparken, rent vatten i floden som vi badade i o.s.v.

Undrar om mycket har ändrats där sedan dess eller om det är lite som förut ?

Mvh isan lover

Tack! Tja, inte lätt att veta men antar att en del ändrat sig under den långa tiden. Har själv bara varit där en gång och det
var för tre år sedan. Verkar ha gått från att vara ett backpacker och partyställe till mer äventyr och storskalig turism numera.

Mindes förresten att jag även hade rörliga bilder från besöket på Nam Xay Viewpoint...

Senast ändrad:
Tack! Tja, inte lätt att veta men antar att en del ändrat sig under den långa tiden. Har själv bara varit där en gång och det
var för tre år sedan. Verkar ha gått från att vara ett backpacker och partyställe till mer äventyr och storskalig turism numera.

Mindes förresten att jag även hade rörliga bilder från besöket på Nam Xay Viewpoint...

Hej

Ja att besöka dom mindre utvecklade platserna i Laos är lite som att besöka Thailands landsbygd för 30-40 årsedan, helt klart mer äventyrligt, exotiskt och annorlunda än Thailand, gillar Laos och återvänder gärna dit.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp