Electric! Bra el. Dåligt?!?

Bäst tänkbara scenariot är om elbilens batteri produceras i Sverige och att bilen används i Sverige. Över hela sin livscykel släpper då elbilen ut 80% mindre CO2 jämfört med motsvarande dieselbil och 81% mindre CO2 jämfört med motsvarande bensinbil. Redan efter 1 150 mil är elbilen bättre för miljön.

Batterier påverkar miljön på olika sätt. Naturskyddsföreningen tar upp problematiken med litiumjonbatterier som är den vanligaste batteritypen för elfordon idag. De skriver att först och främst krävs flera typer av metaller för att tillverka batterierna, bland annat litium, koppar, aluminium och kobolt.

I dag tillverkas de flesta batterier i Kina och Sydkorea, och där är elproduktion för det mesta inte lika ren som i Norden, men det finns ändå större möjlighet att välja produktionsmetod för bil- och batteritillverkares elkonsumtion, liksom för konsumenter som laddar sin bil.

Mitt första motorfordon var en moped, en begagnad Viktoria påhäng för 100 kr. Ny med framfjädring kostade den 705 kr. Den gick till mångas förtret mycket snabbare än de mopeder som inte var ”borrade”. Tankningen gick till så att man stoppade in en enkrona och kunde därefter pumpa upp en liter oljeblandad bensin till en glasbehållare. Vicky förbrukade 0,15 liter per mil. Min kompis hade en en 125 cc Vespa som drog 0,26 liter per mil. Nu kör vi en hybridbil, Toyota Prius. Med luftkonditionering och stereo på förbrukar den 0,52 liter per mil. Full tank på 60 sekunder! Jag garanterar att utsläppen från mopeden och Vespan var värre. Utvecklingen har gått framåt. Om någon erbjöd mig att gratis byta ut vår hybridbil mot en Tesla skulle det bli ett genomtänkt NEJ.

Vicky.png

Det blir väl allt tydligare att vindkraft - kanske bra på marginalen - är en återvändsgränd och en felsatsning. Den här professorn har verkligen lyckats med att sammanställa allt elände som den medför. Varför är det inte fler ingenjörer som blir politiker? Vi får sätta vårt hopp till att Elsa W. för in förnufter i riksdagen. :p

"Om vi ska ställa om, varför då ställa om till sol- och vindkraft som är funktionellt och miljömässigt mycket sämre och dyrare än det system vi haft? När den politiskt drivna satsningen på sol- och vindkraft startade i Sverige sammanfattade den förre vd:n för ABB, Percy Barnevik, läget på följande mycket träffande sätt: “Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.”

Ok! Här kommer det...

La di da!
Kända och okända, förespråkar att vi alla ska gå över elbilar och minska vårt förbrukade av fossila bränslen, okej, är alla med på den tanken ??

Men vad som slår mig är, jag, är en sån där som tycker att diesel och bensin är bra varor och vi gör allt för att minska vårt avtryck på kommande generation.

MEN! Här är grejen, den dag som elbilen är slutkörd och skrotningsdags, är den så jävla "REN" eller vänlig mot naturen, vad jag menar är battericeller som innehåller div. kemikalier och andra hemskheter.
Vem ska ta hand om dessa och göra det under ordnade förhållande, vem ska kontrollera??
Att det utförs på rätt sätt och att inget kommer ut i natur eller atmosfär och hotar den nästkommande generation av "Gretor".

Alla säger att "EL"bilar är så jävla bra och rena, är dom verkligen det ??
Alla pratar nutid inte om vad som händer sen !?!

Men ärligt talat gubbs n' girls!!
Är en "EL"-bil så jävla ren när det kommer till skrotning av den.
Jämfört med en bensin eller diesel bil, där vi redan nu, vet hur mycket vi kan återvända till nya bilar i miljösynpunkt och vad vi kan ta hand om.
Men elbilar är det inte en käft som sagt ett jävla ord om, förutom att de är bra för miljön.
När de väl måste skrotas och jag säger "VEM" är skyldig till när det går fel, lilla Greta kommer faan inte stå i fronten och ta skiten, även fast hon startade allt...

@Jo-Be

Men ärligt talat gubbs n' girls!!
Är en "EL"-bil så jävla ren när det kommer till skrotning av den.
Jämfört med en bensin eller diesel bil, där vi redan nu, vet hur mycket vi kan återvända till nya bilar i miljösynpunkt och vad vi kan ta hand om.
Men elbilar är det inte en käft som sagt ett jävla ord om, förutom att de är bra för miljön.
När de väl måste skrotas och jag säger "VEM" är skyldig till när det går fel, lilla Greta kommer faan inte stå i fronten och ta skiten, även fast hon startade allt...

@Jo-Be

Helt riktigt. Men nu gillar ju Greta kärnkraftverk då hon inser att hennes goda tankar skapar helt felaktiga resultat.

Jaja, vi lär alla på olika sätt.

Tillbaka
Topp