Elpriser

Samt bra se på vanor från Thailand:
- Vana att ha strykta kläder(gäller alla Thai som arbetar, till och med bönderna när dom skall besöka farm bank en gång per månad.
- Har fortsatt skola efter grundskolan.
- Socialt inbjudande(bjuder på sig själv jämt i alla lägen om möjligt).
- Vill och tycker om farangen :thumbsup:
- Tar SFI på allvar trots alla östlänningar.
- Tycker att snö är fantastiskt mer än på sprayburk.
- Försökt att äta bruna bönor en gång;).

Resten är mer likt Robinsson Cruse äventyr...

Samt bra se på vanor från Thailand:
- Vana att ha strykta kläder(gäller alla Thai som arbetar, till och med bönderna när dom skall besöka farm bank en gång per månad.
- Har fortsatt skola efter grundskolan.
- Socialt inbjudande(bjuder på sig själv jämt i alla lägen om möjligt).
- Vill och tycker om farangen :thumbsup:
- Tar SFI på allvar trots alla östlänningar.
- Tycker att snö är fantastiskt mer än på sprayburk.
- Försökt att äta bruna bönor en gång;).

Resten är mer likt Robinsson Cruse äventyr...
Frugan har fått en nykommen thailändska som klasskamrat, bor 1km från oss.
Hon berättar vad hon säger.
Gillar inte farangen men låtsas för hennes butik gick dåligt i Rayong.
Hon kom precis till Sverige men letar aktivt efter ny gubbe med mer pengar.
Helst vill hon åka hem igen och hitta en thaiman men ekonomin tillåter inte.
Dock är hon väldigt flitig på SFI för hon vill komma ut i arbetslivet snabt och tjäna pengar.
Vad frugan berättar för mig efter hon kommer hem från SFI och lyssnat på henne.

Har sagt till frugan, perfekt, kan du få en thaikompis.
Men frugan är inte lika enig, frugan har ju bil, hon åker buss, sagt till frugan att hon kan ju åka med dig.
Hon har fått åka med en gång men annars vill inte frugan ha henne i bilen.
Så thailändska vänliga sociala, kanske skall se bakgrunden, aldrig träffat folk som ler så mycket och snackar skit när kommit en meter ifrån.
Istället för leendets land borde det stå falska leendets land.
Läste bok skriven av thailändska att leendet är historia att när man gick förbi någon från annan by så log man för att visa att vänligt sinnad och inte ville ha väpnad konflikt.

Minns en gång på restaurang i Jomtien där alla servitriserna gick och hälsade vita kvinnor med maa-dam och thaiarna i bakgrunden stod och småfnissa
Även frugan.
Svarte hund.
Vita tanterna hörde ju madam och trodde var vänligt.

Minns en gång på restaurang i Jomtien där alla servitriserna gick och hälsade vita kvinnor med maa-dam och thaiarna i bakgrunden stod och småfnissa
Även frugan.
Svarte hund.
Vita tanterna hörde ju madam och trodde var vänligt.

Men frugan är inte lika enig, frugan har ju bil, hon åker buss, sagt till frugan att hon kan ju åka med dig.
Så thailändska vänliga sociala, kanske skall se bakgrunden, aldrig träffat folk som ler så mycket och snackar skit när kommit en meter ifrån.
Läste bok skriven av thailändska att leendet är historia att när man gick förbi någon från annan by så log man för att visa att vänligt sinnad och inte ville ha väpnad konflikt.
Det vore ju bra om din fru vill umgås lite med den andra tjejen, då kanske din fru börjar förstå att inte alla svenska män vill och har råd att betala för div skönhetsingrepp som inte behövs.

Testa sådana här block, brinner rätt bra och ett paket håller minst om inte längre än en vedsäck men ger mer värme.
69kr.

20260215_190705.webp

Det vore ju bra om din fru vill umgås lite med den andra tjejen, då kanske din fru börjar förstå att inte alla svenska män vill och har råd att betala för div skönhetsingrepp som inte behövs.
Det har hon förstått nu och att hon är lite priviligerad.
Så den delen har varit positiv, hon har fått en ögonöppnare och div skönhetsingrepp har inte vart på tapeten sen jag skrev om det.

Det är lätt att vänja sig med bra lön.
Värre är det när man måste vänja sig med mindre lön.
Ja men har fortsatt ok lön men inte som på den tiden, äh vafan cashar en condo för skoj skull.
Den delen finns inte längre, jag har löneanpassat mig rätt bra men visst ibland kan det kännas surt.
Var påväg tillbaks i julas, dom ville att jag skulle komma tillbaka men nu hade dom flaggat ut nybyggena och bo i Sverige med skatten på bahamas flagg så blev det att jag tackade nej.
Hade vi bott kvar i Thailands annan sak för då hade det blivit skatteförmånligt och som innan pandemin.

Ja men har fortsatt ok lön men inte som på den tiden, äh vafan cashar en condo för skoj skull.
Den delen finns inte längre, jag har löneanpassat mig rätt bra men visst ibland kan det kännas surt.
Var påväg tillbaks i julas, dom ville att jag skulle komma tillbaka men nu hade dom flaggat ut nybyggena och bo i Sverige med skatten på bahamas flagg så blev det att jag tackade nej.
Hade vi bott kvar i Thailands annan sak för då hade det blivit skatteförmånligt och som innan pandemin.

Ja, det är alltid lättare att leva med en fördubblad lön än en halverad lön.
1 mille netto är riktig bra lön.
Folk däremot tror att det är sjukt mycket pengar, men det är det inte.

Har 950.000 brutto nu i årslön jämfört med 1.100.000 netto innan pandemin.
Är viss skillnad men känner fortsatt att jag gjorde rätt, saknade min son så mycket under tiden jag var utestängd från Thailand så ångrar inte beslutet en sekund.
Elen är dyr men förbrukningen går snart ner.

Har 950.000 brutto nu i årslön jämfört med 1.100.000 netto innan pandemin.
Är viss skillnad men känner fortsatt att jag gjorde rätt, saknade min son så mycket under tiden jag var utestängd från Thailand så ångrar inte beslutet en sekund.
Elen är dyr men förbrukningen går snart ner.

Vill du så kan du alltid ta och jobba på friveckorna om det behövs.
Men 950.000 och relativt låg skatt bör man leva ok på med tanke på att genomsnittsinkomsten för två blir 475.000kr….fast med högre skatt.
Fortfarande mer än tillräckligt.

Men 950.000 och relativt låg skatt bör man leva ok på med tanke på att genomsnittsinkomsten för två blir 475.000kr….fast med högre skatt.
Får se när skatteuträkningen kommer.
När vi låg på engelsk sektor fick jag tillbaka 115k, nu har vi legat på tysk och holländsk, vet inte hur skatten räknas då.

Men ja vi klarar oss, kan gå ut och äta, har ju skatteavdrag för sjömän i Norge så blir inte högre skatt. Tror ligger på ca 28% sen lägre för fått en del tillbaks pga legat mycket i engelsk sektor och ytterligare avdrag men inte räknat in det.

Men ja vi klarar oss, kan gå ut och äta, har ju skatteavdrag för sjömän i Norge så blir inte högre skatt. Tror ligger på ca 28% sen lägre för fått en del tillbaks pga legat mycket i engelsk sektor och ytterligare avdrag men inte räknat in det.

Då är det ju som två vettiga löner.
Är väl få i din kommun som tjänar de pengarna.
Får frun din ett jobb så kan ni elda upp 20.000kr/månad på rent skräp utan att sänka eran standard

Då är det ju som två vettiga löner.
Är väl få i din kommun som tjänar de pengarna.
Får frun din ett jobb så kan ni elda upp 20.000kr/månad på rent skräp utan att sänka eran standard
Nej, i våran komun har jag högt då det är en av dom med lägst medellön i landet.
Har nästan 3x snittlönen här jag bor enligt scb.
Billiga hus dock, om man tar bort elkostnaden så kostar huset 1800 i månaden plus sopor/vatten 1500.
Blir sen frugan klar med sfi och får arbete blir vi nog rätt välställda.

Så kan det väl vara, men gammal tradition är lika bra i Thailand som här men anammas sämre. Oftast gäller det att få träffa en "handsam" farang precis som här i landet? Kan vara så att fru @Nemo redan går på magkänslan att inte villa ha ett närmare umgänge med studie kamraten i fråga. Kan bero på olika tidigare upplevelser och oro från vad man inte vill bli inblandad i. Förekommer nog mycket hitlurade asiater av "vinda" faranger med dålig agenda. Jag har påpekat tidigare att den dagen man ansöker om en levnad tillsammans så medför det ett större ansvar på individen i fråga lika som immigrations myndigheten också vill upprätta.

Så kan det väl vara, men gammal tradition är lika bra i Thailand som här men anammas sämre. Oftast gäller det att få träffa en "handsam" farang precis som här i landet? Kan vara så att fru @Nemo redan går på magkänslan att inte villa ha ett närmare umgänge med studie kamraten i fråga. Kan bero på olika tidigare upplevelser och oro från vad man inte vill bli inblandad i. Förekommer nog mycket hitlurade asiater av "vinda" faranger med dålig agenda. Jag har påpekat tidigare att den dagen man ansöker om en levnad tillsammans så medför det ett större ansvar på individen i fråga lika som immigrations myndigheten också vill upprätta.
Imponerad på att du kan skriva ett klart inlägg utan gåtor som gör en oförstående.
Men ligger lite i det du skriver men då att frugan säger "come here for what, she maybe try take you".

Imponerad på att du kan skriva ett klart inlägg utan gåtor som gör en oförstående.
Men ligger lite i det du skriver men då att frugan säger "come here for what, she maybe try take you".
Hon är kär i @Nemo punkt slut :thumbsup: . Men kan vara som jag påpekat tidigare också...En kvinna är "sensetive" oavsett ursprung och ska få stöd från sin "erövrare" oavsett när man väl är här och har påböjat ett liv tillsammans...I annat fall ligger en dåld agenda eller krimmilatet bakom och det har vi nog av redan:mad:.

Tillbaka
Topp