En ärlig byggare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Frugan hade fått för sig att det blir varmt på framsidan under mars-juni månad.
Nu skulle hon bygga extra tak runt om hela huset. :o
Jag lyssnade på henne i några sekunder och sade min mening. "Det kommer att bli fult som fan" gjorde jag klart för henne.
Nåväl Thai vet bäst, så en dag när vi satt ute i ölstugan så kommer det en byggherre och säger "nema problemas" 85000Thb och kärringen går igång som Knutby pastorn under en predikan.
Byggherren försvinner och jag sägen att det kommer att se ut som husen i BKK-slummen.
"Jo men han kan bygga jätte fina tak" tycker givetvis min fru.
Gör som du vill, sa jag och tänkte redan på min replik nästa gång vi kommer hit "vad var det jag sa".
Nåväl, likförbannat kommer det en till byggherre och ska se på det hela. Varför vet jag inte, men kanske frun ville ha ett annat pris.
När jag märker att denna herren nästan börjar skratta och skakar på huvudet så fyller jag på och gestikulerar och förklarar för frun exakt varför det kommer att se fördjävligt ut så är gubben helt med på mina noter.
Och sedan så tillägger jag att även om hon bygger ett tak för 3miljoner Thb så blir det inte bra om vi inte bygger om hela huset, alternativt hela hustaket.

Ok, inget takbyggande förutom att hon måste få lite rätt. Så hon beslutar sig för att bygga om taket på baksidan till uteköket för 10.000Thb.

Det jag ville komma fram till var att den första "takbyggaren" hade gjort vad som helst för lite stålar.
Den andra takbyggaren hade tydligen något som jag anser vara ovanligt här, nämligen yrkesstolthet. Man gör inte något fult bara för att det erbjuds stålar!
All heder till nr2!

• Like
Reactions: jp
Jaha, nu är vi där igen... :-\

Först hade vi våran "ölhydda" felplacerad, den stod i vägen för dessa tramsiga spökhus som man måste ha för att inte få otur. Hittills i mitt liv har jag ännu inte haft otur och jag har altrig ägt något litet låtsastempel. Thailändarna har dröser av dessa och ändå verkar dom jämt och ständigt ha otur.

Nu hade vi tänkt köpa bil till nästa gång vi kommer hit.
Till saken hör att vi inte har helt gott om plats för bilar på gården och allt är felplanerat, eller det är fan inte alls planerat, från början.

Bilingången i staketet ligger ossymetriskt i förhållande till allt och frun vill ha någon typ av car-port.

Gud hjälpe mig!
Jag undrar om jag måste bli förbannad denna gång eller om det kommer någon som ger mig medhåll.

Att placera en massa tak i olika vinklar, helt ossymetriskt och totalt utan något sammanhang gör att man känner sig som att man befinner sig i någon av kåkstäderna i valfritt u-land.

I den här matchen tror jag på en solklar etta, inget behov av att gardera. Odds står efter tipset
Thaiwife-Sweden farang 1 X. 2
1
Odds
1: 1,09
X: 992
2: 999

"b-tung " sa:
I den här matchen tror jag på en solklar etta, inget behov av att gardera. Odds står efter tipset
Thaiwife-Sweden farang 1 X. 2
1
Odds
1: 1,09
X: 992
2: 999

Ja, fast som första gången så kan det komma med en skräll in i bilden. En annan thai som är på min sida och dessutom har kunnande.

Men är det bara Thaiwife-Sweden Farang, så.......stortorsk för mig.

Ärliga byggare...
Jag har funderat på att starta en ny byggfirma med namn ZEBRABYGG... Lite svart och lite vitt..

Ibland så funderar jag på om det inte är dags för ett nytt hus....med lite mer plats på gården.

Allt här är genomfört i bästa thai-planering och ingenting funkar som det skulle kunna funka.
Äh, en månad per år står man nog ut med...tills vidare

Jaha, nu är vi där igen... :-\

Först hade vi våran "ölhydda" felplacerad, den stod i vägen för dessa tramsiga spökhus som man måste ha för att inte få otur. Hittills i mitt liv har jag ännu inte haft otur och jag har altrig ägt något litet låtsastempel. Thailändarna har dröser av dessa och ändå verkar dom jämt och ständigt ha otur.

Nu hade vi tänkt köpa bil till nästa gång vi kommer hit.
Till saken hör att vi inte har helt gott om plats för bilar på gården och allt är felplanerat, eller det är fan inte alls planerat, från början.

Bilingången i staketet ligger ossymetriskt i förhållande till allt och frun vill ha någon typ av car-port.

Gud hjälpe mig!
Jag undrar om jag måste bli förbannad denna gång eller om det kommer någon som ger mig medhåll.

Att placera en massa tak i olika vinklar, helt ossymetriskt och totalt utan något sammanhang gör att man känner sig som att man befinner sig i någon av kåkstäderna i valfritt u-land.

Dags att sätta ner foten hårt, läser jag.
"Städa" upp på tomten, och släng allt trams som du inte gillar, annars blir det ingen bil.

Det här orkade jag gräva fram.
Tror att bilderna är från 2010 (hus) och 2011 (ölstuga)

IMG_1442.jpg

IMG_0471.jpg

Läste början på tråden angående extra tak runt hela huset ... det är med smakfullt är väl inte thais starkaste sida ... tur att du vann första perioden där ...

Mycket vackert @andrejsdenruskige. Det måste du väl vara nöjd med.

Nja, nöjd och nöjd.
Ölstugan var ok, men lacken börjar släppa.
Huset är ok, men jag skulle inte kunna bo där permanent.

Oavsett, för min del skulle allt fast få brinna upp. Men jag skulle inte bygga upp det igen.
Att ha en fast plats i Thailand är både på gott och ont. Helst hade jag bara rest runt.

Nackdelen att vara tillsammans med thai är ju just det att när man kommer på besök så är det många måsten till olika platser än just att resa runt och se andra delar. Det är en av anledningarna att jag inte bygger något nu. Jag vill inte vara fast, och om och när vi ska flytta ner vill vi kanske bo någon annanstans ...

Nackdelen att vara tillsammans med thai är ju just det att när man kommer på besök så är det många måsten till olika platser än just att resa runt och se andra delar. Det är en av anledningarna att jag inte bygger något nu. Jag vill inte vara fast, och om och när vi ska flytta ner vill vi kanske bo någon annanstans ...

Ja, det som är byggt för min del är bara förbrukningsvara.
Tror inte att huset står fram tills den dagen jag tar pension.

Det andra som är tråkigt med en thai fru är att det knappast blir några turer till Brasilie Japan, Korea eller Nya zeeland....eller annat som kan vara intressant.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp