En båt blir till...

 

kurant

Forumveteran
Startar en ny då Gubben och Tunan främst skulle hända om fisket.
Det var ett misstag att blanda in bygget av en båt..

För att få experthjälp om stabilitet bifogar jag uppskattade data om själva skrovet.

Längd vattenlinje 11m
Längd totalt 17m
Höjd till däck 120cm
Djupgående 40 cm
Bredd vattenlinje 50cm.
Bredd vid däck 170cm.
90% av vikten är ovanför vattenlinjen
Tyngdpunkten är 50 cm ovanför vattenlinjen.
25% av vikten är ovan däck.
 
Finns massor av båtar som är godkända för passagerare och då främst dykning som jag letar idéer ifrån.
Gemensamt är ganska rejäla påbyggnader ovan däck.
Mitt bygge kommer inte att sticka ut och avvika från andra.


IMG_20201227_233420.jpg
IMG_20201227_232128.jpg
IMG_20201227_233515.jpg
IMG_20201227_234002.jpg
IMG_20201227_234441.jpg
IMG_20201227_234705.jpg
IMG_20201227_231444.jpg
IMG_20201227_231919.jpg
IMG_20201227_231346.jpg
IMG_20201227_230839.jpg
 
Det finns hur mycket som helst..

Troligen skulle inte det godkännas i Sverige.

IMG_20201227_230858.jpg
IMG_20201227_230547.jpg
IMG_20201227_230518.jpg
IMG_20201227_230448.jpg
IMG_20201227_230121.jpg
IMG_20201227_225733.jpg
IMG_20201227_225702.jpg
IMG_20201226_125902.jpg
IMG_20201203_124900.jpg
IMG_20201117_091415.jpg

Finns trimaraner även i Sverige. De är godkända.

Bygger på samma principer. Lite båt i vattnet som kan bromsa, då de oftast är snabba segelbåtar som byggs så.

Så principen i sig är det inget fel på. Det som för mig känns "osäkert" är konstruktionen oå utliggarna och deras fastsättning i skrovet, då det känns som den svaga punkten.
 
Finns trimaraner även i Sverige. De är godkända.

Bygger på samma principer. Lite båt i vattnet som kan bromsa, då de oftast är snabba segelbåtar som byggs så.

Så principen i sig är det inget fel på. Det som för mig känns "osäkert" är konstruktionen oå utliggarna och deras fastsättning i skrovet, då det känns som den svaga punkten.
Jag ska försöka ta lite närbilder på detta hur det är fastsatt i skrovet.
Bara kraftig förspänning med nylonlina.
Balkarna som dom är fästa i är limmade, bultade och/eller spikade i skrovet, kraftiga spant var det ord vi kallade det i Sverige.

Det svagaste punkten är om bambun blir rötskadad eller angripna av myror.
Då tappar den all styrka.



Får mig att tänka på ett modernt större flygplan.
Tar man bort motorerna från vingarna så går det knappt att flytta ekipaget. Det tippar omkull.
Balans och motvikt samt att en flygplansvinge måste vara väldigt töjbar.
 
Skrovet i sig är är ingen stabil båt alls.

Jag gissar att den skulle kantra omgående utan sina "vingar" och pontoner till stöd.

Som att parkera en tvåhjuling utan stöd...

Längre "vingar" och större pontoner med både motvikt och flytkraft ger extra stöd.
Samtidigt nackdelar som hanterbarhet och större påfrestningar.
Det blir två stänger på15cm gånger 12 meter på varje sida.
Min uppskattning är att det ger 350kg flytkraft men det kanske en fel uträkning?
Känns det för lite är det bara att utöka med en stång till.

Men lokal expertis säger att det inte behövs.
Svårt att gå emot deras kunskaper.
 
Jag ska försöka ta lite närbilder på detta hur det är fastsatt i skrovet.
Bara kraftig förspänning med nylonlina.
Balkarna som dom är fästa i är limmade, bultade och/eller spikade i skrovet, kraftiga spant var det ord vi kallade det i Sverige.

Det svagaste punkten är om bambun blir rötskadad eller angripna av myror.
Då tappar den all styrka.



Får mig att tänka på ett modernt större flygplan.
Tar man bort motorerna från vingarna så går det knappt att flytta ekipaget. Det tippar omkull.
Balans och motvikt samt att en flygplansvinge måste vara väldigt töjbar.
Hej

Lägger dom bambun i en damm, sjö eller i några veckor innan den används?

Så gör dom i Isaan för att förhindra angrepp ifrån myror och andra insekter, vet inte vad det är som sker men det fungerar, sätter man ex.vis upp ett staket med bambu som inte har legat i vatten en tid äts den upp av myror och faller isär på något år eller två, efter blötlöggning kan dom hålla i tiotals år.

Mvh isan lover
 
Hej

Lägger dom bambun i en damm, sjö eller i några veckor innan den används?

Så gör dom i Isaan för att förhindra angrepp ifrån myror och andra insekter, vet inte vad det är som sker men det fungerar, sätter man ex.vis upp ett staket med bambu som inte har legat i vatten en tid äts den upp av myror och faller isär på något år eller två, efter blötlöggning kan dom hålla i tiotals år.

Mvh isan lover
Man blötlägger i havsvatten, salt vatten.
Vatten från dammar har ingen effekt.

Blötläggning gör bambu mjukt och följsamt,
även i dammar men inget skydd mot myror.
Ska man ha större "krokar'" som till en båt är det värme, hetta och fukt/ånga som krävs.

Som vi byggde träbåtar förr i Sverige.
I Norrland kallade vi det att "Basa" brädorna i långa rör i timmar.
Blev mjukt och följsamt, men stenhårt när det torkat.
 
Hej

Lägger dom bambun i en damm, sjö eller i några veckor innan den används?

Så gör dom i Isaan för att förhindra angrepp ifrån myror och andra insekter, vet inte vad det är som sker men det fungerar, sätter man ex.vis upp ett staket med bambu som inte har legat i vatten en tid äts den upp av myror och faller isär på något år eller två, efter blötlöggning kan dom hålla i tiotals år.

Mvh isan lover
Blev ett svar till, vanligt här är att bestryka bambu med spillolja för staket mm.
Även bord, bänkar mm i bambu.
 
Jag ska försöka ta lite närbilder på detta hur det är fastsatt i skrovet.
Bara kraftig förspänning med nylonlina.
Balkarna som dom är fästa i är limmade, bultade och/eller spikade i skrovet, kraftiga spant var det ord vi kallade det i Sverige.

Det svagaste punkten är om bambun blir rötskadad eller angripna av myror.
Då tappar den all styrka.



Får mig att tänka på ett modernt större flygplan.
Tar man bort motorerna från vingarna så går det knappt att flytta ekipaget. Det tippar omkull.
Balans och motvikt samt att en flygplansvinge måste vara väldigt töjbar.
om det visar sig att stabiliteten blev för dålig är det ju bara att lägga till ytterligare bambu på utriggarna =smart och enkelt
 
om det visar sig att stabiliteten blev för dålig är det ju bara att lägga till ytterligare bambu på utriggarna =smart och enkelt
Ja, man har många alternativ.
Det jag har sett här att när man fraktar gods mm, då lastar man oftare en bit från centrum.
2-3 meter ut.
Förmodligen ger det helt andra egenskaper i sjön.
Konstruktion är ju instabil i grunden
Någon ingenjör kan säkert räkna om det är bättre att flytta vikterna ut från skrovet?
Förmodligen mindre rullningar som PanPan var inne på.
 
Lite bilder och info hur uteliggarna i bambu är fastsatta i skrovet.
Fast egentligen är hela "kittet" en fristående del som kan tas bort när man vill.
Många sprättar bort nylonlinorna och bär bort all bambu i ett paket och förvarar skrovet upp och ner.

IMG_20201229_162243.jpg



Utliggarna fästs på några ställen som är förstärkta, både horisontellt och vertikalt i balkar.

IMG_20201229_110708.jpg

IMG_20201229_103349.jpg

IMG_20201229_105607.jpg

IMG_20201229_105615.jpg


Dessutom en förspänning så dom pekar uppåt och förankring i flera master som en snedkabelbro.

IMG_20201229_105122.jpg


IMG_20201229_162111.jpg
 
Bambu säljs av grossister som har de flesta dimensioner och längder i lager.

IMG_20201229_111902.jpg


Utliggare sälj parvis.. samt i set med fyra till sex stänger.

IMG_20201229_111919.jpg


De flesta, även större båtar kör med single uteliggare.

IMG_20201229_162341.jpg

IMG_20201229_162628.jpg

IMG_20201229_162204.jpg



Jag har valt dubbla överallt.
IMG_20201229_162702.jpg


Först gör man ett paket av två stänger, vill man ha dubbla som jag buntar man två gånger två.

IMG_20201229_105615.jpg


IMG_20201229_104156_1.jpg

IMG_20201229_104950.jpg
 
Nu är jag både besviken och sur på byggaren.
Han som alltid, nja nästan alltid varit noga har nu gjort flera usla jobb under dagen.
Att något ska se snyggt ut för ögat finns inte här.
Bara funktion.

Vi har obegränsat med virke, så det är bara dumt att blanda dimensioner och göra fula skarvar.
Behövs inga skarvar alls.

Gör om, gör rätt blir efter helgen
IMG_20201231_145856.jpg
IMG_20201231_144441.jpg
IMG_20201231_144309.jpg
IMG_20201231_133151.jpg


.
 
Nu är jag både besviken och sur på byggaren.
Han som alltid, nja nästan alltid varit noga har nu gjort flera usla jobb under dagen.
Att något ska se snyggt ut för ögat finns inte här.
Bara funktion.

Vi har obegränsat med virke, så det är bara dumt att blanda dimensioner och göra fula skarvar.
Behövs inga skarvar alls.

Gör om, gör rätt blir efter helgen
IMG_20201231_145856.jpg
IMG_20201231_144441.jpg
IMG_20201231_144309.jpg
IMG_20201231_133151.jpg


.
Står bygget stilla? Väntar med spänning på fortsättningen
 
Nu är jag både besviken och sur på byggaren.
Han som alltid, nja nästan alltid varit noga har nu gjort flera usla jobb under dagen.
Att något ska se snyggt ut för ögat finns inte här.
Bara funktion.

Vi har obegränsat med virke, så det är bara dumt att blanda dimensioner och göra fula skarvar.
Behövs inga skarvar alls.

Gör om, gör rätt blir efter helgen
IMG_20201231_145856.jpg
IMG_20201231_144441.jpg
IMG_20201231_144309.jpg
IMG_20201231_133151.jpg


.
Men han är fortfarande noggrann ser jag, raka sitt samt hak:) Den där "form djävulen" som jag och många andra drabbats av här hemma har nog aldrig visat sig I Asien då ingen har klagat på hantverk. Kanske beror på religion och eller Ave Maria och annat skrock som kan ge otur....?
 
 
 
Tillbaka
Topp