En fundering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonym

Gäst
Jag bara funderar på om hämnden är så ljuv som alla säger, vad tycker ni här inne.

Det är en svår fråga eller undran du kommer med.
Jag tror att när man gör hämden så är den ljuv men samtidigt ska man leva med hämden är risken stor att man blir bitter och kommer att leva med bitterhet och då är inte hämden ljuv längre.

Jag vet någon som har hämnats och den personen är bitter idag över sitt liv och över andra.
Personen ångrar idag att personen har missat så mycket under alla år.
Personen har haft fullt upp med sin hämd så personen har glömt bort att leva livet själv.

Det är svårt att förklara vad jag menar i text, men jag tror hämd är skönt för stunden men inte för länge för då glömmer man bort annat viktigt och njutningsfullt.

Beror på kan ju hämnas på många sätt, om en polare har skojat till det lite för dig så är väl hämnden ljuv om du kan få sköjat tillbaks.

Ja hämnden kan nog vara ljuv men jag förstår ju att man inte ska tänka för mycket på det.
Men detta gör mig irriterad så det blir väl payback, på ett eller annat sätt så man kan släppa det sen.
Passar på att önska alla ett riktigt gott nytt år.

Hämnd pga. ilska då är det nog bättre att gå vidare och släppa det annars skall den personen hämnas tilbaks mot dig sen har ni hamnat i en ond cirkel, där bi skall ge igen hela tiden. Nä släpp det glöm personen ifråga och gå vidare är nog bäst i slutändan.

"Länshultaren " sa:
Ja hämnden kan nog vara ljuv men jag förstår ju att man inte ska tänka för mycket på det.
Men detta gör mig irriterad så det blir väl payback, på ett eller annat sätt så man kan släppa det sen.
Passar på att önska alla ett riktigt gott nytt år.

Man ska aldrig hämnas, det mår man själv mest illa av. Jag talar av egen erfarenhet. Jag hämnades en gång och det har jag ångrat i många år. När jag rannsakade mig själv insåg jag att jag själv hade störst skuld i det hela och detta har plågat mig.
Ett gott råd, släpp det hela och gå vidare.

En del jävlar förtjänar att få igen men för det mesta är det nog smartast att bara släppa och gå vidare.

En hämd tillbaka till utövarn är alltid ljuv!

Men som många redan påpekat i tråden, släpp sk-ten och gå vidare i livet och hoppas istället på att resten av hämnarens liv blir ruttet över vad han gjorde, varför ska du behöva lida för dennes illgärning....

Jag tror att hämnden kommer av sig själv som det ser ut, jag tänker inte lägga en massa tid och onödig energi på detta.
Men jag hoppas att människan i fråga får vad den förtjänar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp