F--n! Nu har man ställt till det.

1638433540673.png

För att hård dra det ytterligare så startade allt redan 10 Jan. 2020, @eirkar.

Den 10 Jan. stod jag på ARN för att åka hem till familjen i 60dagar, så på Arlanda tog jag min sista cigarett, men jag hade en dosa portionssnus i fall att.
Efter flygresan som gick bra, så landade jag i BKK tog en Taxameter hem till Ban Beung och Klong Kiou, väl hemma så pratade jag med dotter och gav henne behövda kramar och pussar för mamma var ute på jobb.
När mamma kommit hem, så sa jag eller talade om att jag har slutat att röka och jag kanske behöver lite moraliskt stöd så jag kommer igenom rökbegäret och kan bli rökfri och då kom det klassiska från thai"sure, up to you!".
Men samtidigt efter hade landat och kommit hem, så säger också frugan att om jag ska åka någonstans så måste jag ha en mask över munnen, p.g.a. någon ny sjukdom har börjat sprida sig i Kina och det fanns en risk att den kunde komma till Thailand, men i alla fall 60 dagar rusar iväg och det är dags att och åka hem igen, väl landat på Arlanda så slås jag med att hela Sverige är ned stängt över den nya viruset Covid 19.

Själv är jag stolt över inte har tagit eller rökt en endaste cigarett på ca. 50 dagar, så väl hemma och tillbaka till mitt jobb.
Efter ett tag så ser jag och känner jag att inte får de där fördelarna man ska få efter slutat röka det, som står i alla läkar rapporter, lägre blodtryck, åter hämtning av andning o.s.v. ingenting händer för mig, sommar kommer och går hösten anländer.
Så jag börjar undra varför? så jag tar kontakt med vår lokala sjukvård, jag, förklara för läkarn om varför jag inte får det som står i skrifter ang sluta röka.
Så jag blir skickad på Spiro test, lungröntgen, test av hjärtat efter att läk. hört blåsljud.

Tiden går och tester görs men inga vettiga svar kommer om varför, det enda jag märker är att jag inte har någon ork, när jag ska gå till bilen på morgonen så efter ca. 150-200m måste jag sätta mig ner och hämta andningen tillbaka innan jag kan fortsätta, så håller det på till jul och nyårs helg.
Efter helg ledigheten, så känner jag att inte blivit bättre, så ner till lokala distriktvården igen väl där så skulle jag lämna blod för ett ärende, väl där så frågade sköterskan om jag ville lämna till det andra ärendet också och naiva svaret blev självklart gör vi det.

Så nu kommer upptakten till min långa frånvaro från yrkeslivet.
Efter blod lämnande på torsdags förmiddagen, så på kvällen vid sjutiden ringer det en sköterska från Danderyds sjh och säger att jag bör komma in till dem och jag replikerar att finns möjlighet att komma i morgonbitti istället, men hon står på sig och säger att hon redan beställt en taxi och den är på väg för att hämta mig.
Så det blev till att packa en väska med lite saker som kan behövas, väl på sjh. så började det saker.
Under den helgen som jag låg inne på avd. så fick jag tre påsar blod, en påse järn, genom gick endoskopi, gastroskopi, röntgen vilket gjorde att de upptäckte min grovtarmscancer, tur i oturen!
Och nu är vi inne på 2021 och hela Sverige är lamslaget på grund av Corona.

Tha, tha, tha, that's all folks!!!

@Jo-Be
@Jo-Be, jag måste beundra dig att du orkar och orkade med allt detta :thumbsup:. Att hitta något positivt i allt eländet, är att du fortfarande lever :thumbsup:. Tack att du @Jo-Be delger dina erfarenheter från sjukhusvärlden @eirkar sjuksyrra :).

1638433540673.png

Phuu!!
Å herre j-vlar, det är snart en månad sen jag var här inne och härjade, så det är väl dags för en uppdatering.

Min sjukskrivning rullar på sina sista dagar, så det är dags att prata med El Doctore om förlängning hos min lokala sjukvård.
Medan mitt huvudbry över varför Ersta Sjh inte hört av sig på två(2) månader(senaste kontakt 30 Aug), så tar jag beslutet att kontakta sköterskan på kirurgen i fredags(14 Okt.).
Jag, ville bara ha lite info. angående var någonstans jag ligger till i deras planering, jodå, jag finns i rullorna och är planerad för återbesök, när kunde sköterskan inte säga, min läk. hade även tagit upp mitt ärende nyligen i interna möte.

Nu, i måndags så ringde jag till mitt lokala kontor för att be min läk. ringa mig för min sjukskrivning skull, väl, pratande med sköterskan så i förbifarten nämner hon att hon ser på skärmen att Ersta sjh är på gång att skicka brev till mig.
Och mycket riktigt så kom det ett brev igår med information om att jag ska infinna mig hos Ersta Sjh den 22:a Nov. kl. 13:00 för ett återbesök.

Sen 2021 Aug månad. när min remiss gick till Ersta Sjh från Danderyds sjh, så har jag gjort 4st besök, 2st röntgen, + har lämnat mina röntgen bilder tagna från min(1)ett års kontroll ang. cancern.
Fortfarande under snart 14 månader har de inte fått tummen ur X och kunnat ordnat fram en operationstid för mig.

Men i alla fall, idag nu på förmiddagen så hörde sig min personliga läk. av sig och undrade hur läget ligger till, och jag förklarade och beklagade mig över denna förbannade utdragna tid det har tagit sen min remiss gick iväg.
Min läkare, ojade sig bakgrunden och förstod inte heller varför, enl. honom så var hans tanke att kunde skett tidigare med all information som finns samlad i min journal.
Han kunde också genom den information han kan se i min journal och räkna ut att någon"operation"kommer nog inte att ske i år i alla fall, med tanke på att jag ska vara på Ersta Sjh för ett sent återbesök den 22 Nov. och sen ska de planera in min"operation", vilken jag och min doktor inte tror kommer att hända i december månad, med tanke på alla kommande helger.
Så, min läk. säger då eftersom att allt ligger så sent i planeringen för det här året, så kommer han att förlänga min sjukskrivning förbi årsskiftet i hopp att Ersta sjh skickar och har en"tid"för mig ang. operation.

@Jo-Be

Ps. Vad ni än gör, se för fan till att inte bli sjuk!! Ds.

Senast ändrad:
1638433540673.png

Phuu!!
Å herre j-vlar, det är snart en månad sen jag var här inne och härjade, så det är väl dags för en uppdatering.

Min sjukskrivning rullar på sina sista dagar, så det är dags att prata med El Doctore om förlängning hos min lokala sjukvård.
Medan mitt huvudbry över varför Ersta Sjh inte hört av sig på två(2) månader(senaste kontakt 30 Aug), så tar jag beslutet att kontakta sköterskan på kirurgen i fredags(14 Okt.).
Jag, ville bara ha lite info. angående var någonstans jag ligger till i deras planering, jodå, jag finns i rullorna och är planerad för återbesök, när kunde sköterskan säga, min läk. hade även tagit upp mitt ärende nyligen i interna möte.

Nu, i måndags så ringde jag till mitt lokala kontor för att be min läk. ringa mig för min sjukskrivning skull, väl, pratande med sköterskan så i förbifarten nämner hon att hon ser på skärmen att Ersta sjh är på gång att skicka brev till mig.
Och mycket riktigt så kom det ett brev igår med information om att jag ska infinna mig hos Ersta Sjh den 22:a Nov. kl. 13:00 för ett återbesök.

Sen 2021 Aug månad. när min remiss gick till Ersta Sjh från Danderyds sjh, så har jag gjort 4st besök, 2st röntgen, + har lämnat mina röntgen bilder tagna från min(1)ett års kontroll ang. cancern.
Fortfarande under snart 14 månader har de inte fått tummen ur X och kunnat ordnat fram en operationstid för mig.

Men i alla fall, idag nu på förmiddagen så hörde sig min personliga läk. av sig och undrade hur läget ligger till, och jag förklarade och beklagade mig över denna förbannade utdragna tid det har tagit sen min remiss gick iväg.
Min läkare, ojade sig bakgrunden och förstod inte heller varför, enl. honom så var hans tanke att kunde skett tidigare med all information som finns samlad i min journal.
Han kunde också genom den information han kan se i min journal och räkna ut att någon"operation"kommer nog inte att ske i år i alla fall, med tanke på att jag ska vara på Ersta Sjh för ett sent återbesök den 22 Nov. och sen ska de planera in min"operation", vilken jag och min doktor inte tror kommer att hända i december månad, med tanke på alla kommande helger.
Så, min läk. säger då eftersom att allt ligger så sent i planeringen för det här året, så kommer han att förlänga min sjukskrivning förbi årsskiftet i hopp att Ersta sjh skickar och har en"tid"för mig ang. operation.

@Jo-Be

Ps. Vad ni än gör, se för fan till att inte bli sjuk!! Ds.
Hej @Jo-Be . Du får vara glad att du lever :). Sjukvården är inte som förr, då fick man klara svar. Själv hjälper jag min sjuke make med hans tabletter. Ofattbart att ordinerande läkare inte kontrollerar i FASS om tabletten är delbar, kan dela i två delar alltså två doser ???????:mad::mad::mad::mad:
Jag hoppas att du @Jo-Be opereras nån gång. Tack att du delar med om sjukvårdens ogrundliga vägar :oops::unsure::'(:rolleyes:o_O
Eirkar pensionerad syrra

Hej @Jo-Be . Du får vara glad att du lever :). Sjukvården är inte som förr, då fick man klara svar. Själv hjälper jag min sjuke make med hans tabletter. Ofattbart att ordinerande läkare inte kontrollerar i FASS om tabletten är delbar, kan dela i två delar alltså två doser ???????:mad::mad::mad::mad:
Jag hoppas att du @Jo-Be opereras nån gång. Tack att du delar med om sjukvårdens ogrundliga vägar :oops::unsure::'(:rolleyes:o_O
Eirkar pensionerad syrra
Hade farsans läkare kollat i fass så hade farsan ev levt än idag, rent för djävligt, skriver ut läkemedel med kontraindikation, slog helt ut två friska njurar, hemdialys under två år sen sjukhus i tre månader och sen godnatt.RIP min underbara far :mad: :mad: :mad: :mad:

1638433540673.png

Idag är det den stora dagen, jag, ska träffa min läkare på Ersta sjh. kl. 13:00.
Men gårdagens förbannade fallande Lapptäcke har satt käppar i hjulen för mig att träffa honom.

Utan eget fordon att transportera mitt fläsk till Ersta sjh. så måste jag hasa mig upp till närmaste busshållplats som sponsras SL(aka Sthlm lathund), men det visar sig att den ena busslinjen som startar hos mig och flyttar mig till Danderyds station och tunnelbanan som sen tar mig till Slussen och sista bussen till Hållplatsen vid Ersta sjh.

Så p.g.a. vädret så är bussen från mig inställd el. reducerad körning(va fan det nu innebär), även fast jag lyckas ta mig till Danderyd så finns risken att tunnelbanan inte går som den ska och det påverkar att ta mig till Slussen och hinna med sista transportsträckan.
Mitt andra alternativ är att ta buss nr 2 mot Upplands Väsby vilket inte heller ser så mycket bättre ut, den bussen går också med reducerad trafik och skulle jag lyckas komma till U-Väsby och till pendeltåget så finns risken att de är inställda el. går med reducerad trafik och enl. SL så vill de att jag ska starta min resa tidigare för att hinna i tid.

Utan störningar så kan min resa ta ca. 85-90min. från hemmet till Ersta sjh.
Oavsett om jag startar min resa tidigare så finns det ingen garanti från SL att jag hinner dit i tid, så jag tog beslutet att ringa till Ersta & kirurg avd. för att tala om p.g.a. gårdagens nederbörd och SLs usla trafik/transportering av mig till dem är uteslutet för min del.
Så, sköterskan förstod att jag inte kan vara där den angivna tiden kl.13:00, så vi kommer överens om att doktorn får lyfta på luren och ringa till mig istället, som han gjorde den 30:e Aug.

Men i a.f. så hoppas jag på att få en tid för kommande operation...

@Jo-Be

1638433540673.png

Idag är det den stora dagen, jag, ska träffa min läkare på Ersta sjh. kl. 13:00.
Men gårdagens förbannade fallande Lapptäcke har satt käppar i hjulen för mig att träffa honom.

Utan eget fordon att transportera mitt fläsk till Ersta sjh. så måste jag hasa mig upp till närmaste busshållplats som sponsras SL(aka Sthlm lathund), men det visar sig att den ena busslinjen som startar hos mig och flyttar mig till Danderyds station och tunnelbanan som sen tar mig till Slussen och sista bussen till Hållplatsen vid Ersta sjh.

Så p.g.a. vädret så är bussen från mig inställd el. reducerad körning(va fan det nu innebär), även fast jag lyckas ta mig till Danderyd så finns risken att tunnelbanan inte går som den ska och det påverkar att ta mig till Slussen och hinna med sista transportsträckan.
Mitt andra alternativ är att ta buss nr 2 mot Upplands Väsby vilket inte heller ser så mycket bättre ut, den bussen går också med reducerad trafik och skulle jag lyckas komma till U-Väsby och till pendeltåget så finns risken att de är inställda el. går med reducerad trafik och enl. SL så vill de att jag ska starta min resa tidigare för att hinna i tid.

Oavsett om jag startar min resa tidigare så finns det ingen garanti från SL att jag hinner dit i tid, så jag tog beslutet att ringa till Ersta & kirurg avd. för att tala om p.g.a. gårdagens nederbörd och SLs usla trafik/transportering av mig till dem är uteslutet för min del.
Så, sköterskan förstod att jag inte kan vara där den angivna tiden kl.13:00, så vi kommer överens om att doktorn får lyfta på luren och ringa till mig istället, som han gjorde den 30:e Aug.

@Jo-Be
Viktigt skulle jag tycka har ni inte Taxi där ???

@Boa52

Ur egen ficka så kostar det mig 2200kr tur & retur och sjukhuset står inte för några taxiresor/sjukresor

@Jo-Be
"Om du inte kan resa med allmän kollektivtrafik till vården, till exempel med buss och tunnelbana, kan du ha rätt att bli beviljad sjukresa med taxi, rullstolstaxi eller egen bil. Det är alltid det medicinska behovet som styr om du har rätt till sjukresa och det är den som ger dig vård som bestämmer.
Här får du veta mer om vad som gäller för sjukresor.

"Om du inte kan resa med allmän kollektivtrafik till vården, till exempel med buss och tunnelbana, kan du ha rätt att bli beviljad sjukresa med taxi, rullstolstaxi eller egen bil. Det är alltid det medicinska behovet som styr om du har rätt till sjukresa och det är den som ger dig vård som bestämmer.
Här får du veta mer om vad som gäller för sjukresor.

@Fritz

Har ställ frågan om taxiresa hos Ersta Sjh och svaret som kommit min väg från doktor, sköterska efter gångers frågande är :
Nej! Vi varken ger el. delar inte ut Taxiresor.

That's it!
Och jag tänker inte hålla på och tjafsa med dem om det.

@Fritz

Har ställ frågan om taxiresa hos Ersta Sjh och svaret som kommit min väg från doktor, sköterska efter gångers frågande är :
Nej! Vi varken ger el. delar inte ut Taxiresor.

That's it!
Och jag tänker inte hålla på och tjafsa med dem om det.
Dom verkar snåla på Ersta! De senaste åren har jag beställt många sjukresor till alla möjliga sjukhus och kliniker och jag har inte blivit nekad en enda gång.

Dom verkar snåla på Ersta! De senaste åren har jag beställt många sjukresor till alla möjliga sjukhus och kliniker och jag har inte blivit nekad en enda gång.
Fast de gör väl en medicinsk bedömning? Om man behöver det eller inte.

Skulle Ersta vara ett privat sjukhus som skickar pengarna för sjukresor till skatteparadis?

Fast de gör väl en medicinsk bedömning? Om man behöver det eller inte.

Skulle Ersta vara ett privat sjukhus som skickar pengarna för sjukresor till skatteparadis?
Det görs säkert en medicinsk bedömning.
Jag var nere i Landskrona i oktober och fick en slyng operation utförd.
Nedresan mellan Karlshamn och Landskrona med tåg stod region Blekinge för.
Hemresan dagen efter operationen gick med taxi och den stod också region Blekinge för..kostade mig bara 60 kr.:)
Billig och bra service.:thumbsup:

Nu vet ju inte jag men kan verkligen sjukresorna skilja sig så mycket mellan de olika regionerna?

1638433540673.png

@Jo-Be

1638433540673.png

Som, en liten uppdatering!

P.g.a. tidigare vederläken i veckan så har gångna missade möte blivit uppskjutet och doktor skulle ta tag i det så fort möjligt är och ordna fram ny tid!
För övrigt så vidhåller han samma diskussion som skett tidigare, men önskar personlig träff vid bättre lädervek, där av senare läggs vårt möte.

@Jo-Be

Tillbaka
Topp