Färska grönpepparkorn

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
när vi var hos Gottland på khao lak så fick jag med några kilo färska grönpepparkorn som hans fru plockade ner åt mig på deras träd (slingerväxt).
Vet någon här om man kan frysa ner dom eller om man ska låta dom ligga framme för att torkas?
Är dom svagare än svenska grönpeppar eller vilken mängd ska man lägga i till ex en grönpepparsås?

när vi var hos Gottland på khao lak så fick jag med några kilo färska grönpepparkorn som hans fru plockade ner åt mig på deras träd (slingerväxt).
Vet någon här om man kan frysa ner dom eller om man ska låta dom ligga framme för att torkas?
Är dom svagare än svenska grönpeppar eller vilken mängd ska man lägga i till ex en grönpepparsås?

Går alldeles utmärkt att frysa, gör jag och när du använder dem, krossa dem lite i en mortel och i såsen direkt så behåller de sin färg, låt dem inte tina och ligga i morteln då svartnar de.

Generellt får man ta lite mer, då den vi har i Sverige är inlagd i vinäger och upplevs starkare, du får testa dig fram. jag brukar äta färska till grillad fisk gott, tycker inte de är speciellt starka, men nu äter ju jag stark mat, väldigt stark mat.

Tack Lyco :)
Jag ska ge mamma och svägerskan lite idag, bra att de går att frysa så man kan ha nytta av dom ett bra tag.

Inga bilder? ;)

image.jpg
Det fixar jag

De har redan börjat mogna, de röda är mogen peppar och och lägger du dem i vatten i en vecka kommer skalet att mjukna och ruttna och kan lätt tas bort. Då återstår kärnan som är vitpeppar som du kan torka på ett tidningspapper som du lägger på ett element!
Åh, tack igen för att du delar med dig värdefull och intressant information.
Jag visste inte att vitpeppar kom från samma växt.
Tack än en gång

Åh, tack igen för att du delar med dig värdefull och intressant information.
Jag visste inte att vitpeppar kom från samma växt.
Tack än en gång

Jo, både vit, grön och svartpeppar är från samma växt. Grönpeppar är den omogna frukten med fruktköttet. Svartpeppar är den omogna grönpepparn med fruktköttet, men de kokas i ca 10 minuter för att bryta ner cellväggarna i fruktköttet som därigenom startar färgförändringen, sen får de ligga och jäsa samt torka i solen tills de blir svarta, därför är ju svartpeppar lite skrynkliga från just att fruktköttet är kvar.

Vitpeppar är den röda mogna frukten, men där skalas fruktköttet bort och kvar är kärnan den vita som torkas.
Ja det är en hel vetenskap och det finns olika metoder beroende på vem som tillverkar pepparn och idag har man ju moderna maskiner mm.

En del säger att för att det skall bli hög kvalité på svartpeppar skall de plockas när de börjar gå över från grön till orange, ja kanske det. det är lite som oliver, viktigt det där med när man plockar dem!

Hej Lyco.
Du verkar ha vetskap om svartpeppar och min svågers syster har egen peppar odling i Vietnam.
Jag har liten fråga om man kan frysa ner svartpeppar och du kan väll höra av dig på peter@victorys.se

Jag tackar på förhand. Mvh Peter S

Tillbaka
Topp