A
Anonym
Gäst
Så du uttalar dig om Apple TV utan att veta något om den. Lite avslöjande.
Självklart har jag sett den hos andra som gått på grejen. Ingen är väl speciellt nöjd när de ser vad Chromecast kan för bråkdelen av priset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så du uttalar dig om Apple TV utan att veta något om den. Lite avslöjande.
Det går ju inte att svara på utan att veta vilken TV du köpt. Det har tidigare inte varit så vanligt att TV:n kan ta emot trådlösa signaler från smartphones och paddor, då löser man det med en extra mottagare som kopplas mellan Internet och HDMI. Sedan finns det ju numera appar i dessa mottagare för alla möjliga saker.Vad är det apple tv och chromecast kan göra som inte min nya smart tv klarar?
Våran nya Samsung har ett annat program = Tivo tror jag det heter..??Det går ju inte att svara på utan att veta vilken TV du köpt. Det har tidigare inte varit så vanligt att TV:n kan ta emot trådlösa signaler från smartphones och paddor, då löser man det med en extra mottagare som kopplas mellan Internet och HDMI. Sedan finns det ju numera appar i dessa mottagare för alla möjliga saker.
Numera bygger ju TV-tillverkarna in detta i Smart TV och är det Android så är det väl likvärdigt med Chromecast. Dock måste jag säga att den Samsung smart TV jag köpte för 5 år sedan var rätt värdelös på funktioner och byta TV är rätt dyrt medan "burken" är billig.
Jag har en ny smart tv inköpt i år och den är betydligt bättre än min förra som var 4 år gammal.
Funkar riktigt bra.
Så det är mer som en extern smart tv dosa då, inte som en mediadator?
Nej därför skrev jag om dom var att likställa.Beror på hur man definierar dator. Processor finns ju och lite minne. Men någon kraft att tala om har de inte utan bara för att köra enklare appar och konvertera signaler.
Skulle inte tro att smart-TV:n är speciellt kraftfull heller.
Nej därför skrev jag om dom var att likställa.
Har du inte hört uttrycket media dator innan?
Kanske var mer brukligt uttryck förr innan all smart teknologi.
Är väl kanske ingen som köper en vanlig dator längre och använder som media station till tv:n längre.
Nä dom datorerna som salufördes som media datorer (mac hade med en) var billigare datorer som ett vanligt hushåll skulle ha råd med för uppspelning av nedladdad film, streaming etc. jag hade en Acer lite mindre än en PS4 med blueray och DVD kopplat till min hemmabio hemma billig liten specialdesignad dator som salufördes som hemmabio, inget du spelade på.Tror det hade att göra med mycket disk (på den tiden), häftig grafik och en processor som kunde hantera det hela.
Idag är all den kraften standard på en PC och näten är så bra så man använder inte lokal disk längre utan streamar allt.
Som salufördes som mediadator menade jag.Nä dom datorerna som salufördes som media datorer (mac hade med en) var billigare datorer som ett vanligt hushåll skulle ha råd med för uppspelning av nedladdad film, streaming etc. jag hade en Acer lite mindre än en PS4 med blueray och DVD kopplat till min hemmabio hemma billig liten specialdesignad dator som salufördes som hemmabio, inget du spelade på.
Jo, där hade jag fel. Det var de svaga, billiga maskinerna med mycket disk.Nä dom datorerna som salufördes som media datorer (mac hade med en) var billigare datorer som ett vanligt hushåll skulle ha råd med för uppspelning av nedladdad film, streaming etc. jag hade en Acer lite mindre än en PS4 med blueray och DVD kopplat till min hemmabio hemma billig liten specialdesignad dator som salufördes som hemmabio, inget du spelade på.
Jag får väl hålla med både Berralund, kurant och en del andra här angående fiber eller inte..Summerat gör detta att jag känner mig ännu säkrare på min sak - Telia kan koppla upp sin fiber någonstans där solen aldrig skiner. Den dag ADSL försvinner så finns x G istället. Fibern är dragen fram till vår tomtgräns, det är kanske 5 meter in till huset. Så det lär inte kosta något astronomiskt belopp för en ny ägare att koppla upp sig. Jag är nu ännu mera nöjd att jag inte hoppade på tåget i höstas när dom körde en ny kampanj, det var ett jäkla tjatande om att man skulle koppla upp sig.
Men man behandlar inte Berra hur som helst, då får man inte sålt ett skit!

Så kan det ju vara..??Jag hade kanske otur med fårskallen jag fick tag i på Telias kundtjänst. Men han kostade dom en kund i alla fall, sällsynt korkad. Mitt beslut är oåterkalleligt, i sådana fall är jag väldigt långsint.
Jag lutar nog åt att köra allt via 4 G eller kanske 5 G när ADSL lägger ner. Har redan ett hyfsat familjeabonnemang där med Telenor, dom har alltid varit väldigt bra att komma överens med. Men så har jag också varit kund där sedan dom hette Europolitan någon gång i forntiden. Eller varför inte snacka med dom redan nu, problemet är kanske larmet i kåken därhemma och ungarnas uppkoppling med I-pad och Mackbook från skolan.Så kan det ju vara..??
Men jag har ju haft med Telia att göra lite då och då under 5 års tid och aldrig råkat ut för någon fårskalle..
Tyvärr använder sig dom ofta av företag som säljer in deras produkter..
Där kan dom ju inte garantera att det är schyssta typer som jobbar..
Han som sålde in våran fiber var inte från Telia och när jag skulle ha tag i honom finns han inte kvar..
Jag ringde Telia och förklarade mitt "case" och dom förstod och beklagade sig..
Dom gav mig först en värdecheck på 500:- som dom inte alls behövde göra..
( Men jag "köpte" en repeater för dom 500:- )
Sen åtgärdade dom vad jag blivit lovad utan krusiduller och misstänksamhet..