För husintresserade. Isolering

Jag har Town House och det är ingen sol på väggarna , bara på taket som har bra isolation

Men då tror jag vi närmar oss lösningen:). -Att inte låta solen värma upp väggarna...
Min tes är att om väggarna är väl isolerade men solen skiner på dessa så tar det naturligtvis längre tid innan värmen kommer in. Men när dessa har blivit uppvärmda under dagen av solen så tar det lika lång tid för dom att svalna.
Jag är inte Einstein men skugga på väggarna och reflektion av värmestråling (under takpannorna/plåttak) borde bli den bästa lösningen?

Eftersom solen inte värmer upp dina väggar så håller dessa en genomsnittstemperatur på luftens dygnstemperatur. Vilket ger svalare temp på dagen (jämfört med ute) och varmare på natten.

Jo det menade jag. Nallen får ju för sig att rättstava vilket blir tokigt ibland.

Nej att den inte står i zenit men blir skillnaden så stor att det fungerar. December och januari är ju kallast och mars till maj varmast. Känns som mm anpassning av takets uthäng för att det ska fungera.

Det vore onekligen intressant att göra ett skalenligt hus med justerbart tak (med olika vinklar och utskjut) för att göra observationer i gång i månaden på 4 olika fasta tidpunkter med olika "takmått" för att se hur skuggan faller.
För det skilde på min förra stuga mellan skugga på terassen under sommaren till helsol på vintern.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har grannar på 3 sidor , baksiden- norr siden och söder sidan , framsida kommer det inte sol på .

Min kära hustru hade ju precis byggt färdigt sitt hus i Isaan när jag träfffade henne i Sverige 2006 . Så det var inte mycket att diskutera om detta , iofs så har hon å senare år byggt ett stort tak efter hela husets solsida , på taket liger ett eternittak :confused: OK , jag vet att de är relativt ofarliga så länge man inte kapar eller borrar . Detta stora tak tillsammans med fö. långt utstickande tak skyddar huslivet bra för solen och håller huset ganska svalt , tyvärr även under vintern då vi skulle behöva solen för uppvärmning Jag har läst bla. detta ämne med isolering på KTH , samt jobbat med detta samt kyla och ventilation under många år , klart är att en dubbelvägg av tillex röd tegel .gärna med en spalt emellan bör vara det bästa , man kan då i spalten dra elrör av hög kvalitet (ej vanliga skitrör som vanligt är i detta land ), även då fräsa in dosor i väggar samt montera vägguttag av bra kvalitet . Om man bygger dubbla väggar så skall ju naturligtvis även fönsterpartier ha moptsvarande krav . Högt i tak är ju en fördel på sommaren då varmluften då samlas högst uppe under taket .. ventilationen är ju sen en viktig del i det hela , intressant att få höra hur ni tänkt här ;) Finns ju även bättre lättbetongblock att använda , block med en kärna av frigolit ingjuten , dessa sk. "Smartblocks" bör ju vara intressanta i sammanhanget . Någon nämnde gifter , tror det var Pjodd , ja det förstås , men då skall man nog inte alls bo i detta land ,så djäkla fullt av miljögifter som det är så skulle jag aldrig bo här med mina barn .......
Kul att läsa om era erfarenheter samt åsikter om isolering samt husbygge . Själv skulle jag nog använda mig av en balanserad mekansk ventilation i ett fö tätt hus , då kan jag balansera till och frånluft efter behov , fundera gärna på hur jag tänker nu . Någon nämde även kondens , och ja! det är högst intressant härnere ,kallt inne varmt ute ,var hamnar kondenseringen i väggkonstruktionen ?;)

Mycket intressant inlägg av dig @Phonta .
Högt i tak är det, mekanisk ventilation it is men jag tror inte på täta hus här för som du säger -var hamnar kondensen?
Airflow som de gamla husen är baserade på tror jag på. Det gäller bara att inte ackumulera för mycket energi i väggarna (från solen) under den varma perioden. Men som jag nämnde tidigare och nu Phonta bekräftade att under vintern så vill man ta vara på solstrålningen.

Mycket intressant inlägg av dig @Phonta .
Högt i tak är det, mekanisk ventilation it is men jag tror inte på täta hus här för som du säger -var hamnar kondensen?
Airflow som de gamla husen är baserade på tror jag på. Det gäller bara att inte ackumulera för mycket energi i väggarna (från solen) under den varma perioden. Men som jag nämnde tidigare och nu Phonta bekräftade att under vintern så vill man ta vara på solstrålningen.

Man kan lösa avventilering ganska enkelt med ett frånluftsgaller på högsta punkten i hustaket samt ett tilluftsgaller/hål på den sidan av huset som befinner sig minst i solen .. Frånluften skall då vara ansluten till en högre skorsten för att ta vara på vad som vi tekniker i branschen kallar "skorstenseffekten ", Dvs att varm luft stiger i en skorsten som har en avvikande temp utanför , detta är naturligtvis mer effektivt i nordliga länder med vinterhalvår men ibland kan det då bli alldeles för mycket avluft pga denna effekt , denna borde då fungera även nattetid i norra Thailand . Helt gratis drift av en effektiv ventilation . Samma system som man använt i Sverige under sekler innan man började med mekanisk ventilation .. Naturligtvis skall dörrar från angränsande rum ha luftspalt.
Att ha en bra ventilation är nödvändigt då det handlar om att ventilera av tillex ev. mögelsporer mm ..

Helt ärligt så ville jag bygga en öppen spis med en skorsten som fyller svensk standard men blev totalt nedröstad av både familj och andra. Nu när det har varit så kallt så frågade jag om det inte hade varit skönt med en öppen spis. Heh, jo jag fick medhåll, men så dax nu...

Precis vad jag sade , om jag bygger ett hus så bygger jag även en eldstad , då har jag även pipan dvs frånluftsvent när jag inte eldar ... men Thai tänker oftast inte längre än näsan räcker , och Thainäsan är kort ;)

upload_2016-2-12_7-31-21.webp
60 l /min vid maxeffekt o_O man kanske behöver många men korrekt placerat för frånluft:) Vad tror ni, kanske billigare med skorsten:(

Satt egentligen och sökte efter dom där "snurrgrejorna som man sätter på skorstenen eller i frånluftsdorn för att forcera frånluften med hjälp av temperatur skillnader" Fick inga bra träffar:rolleyes:

Vet ni vad jag menar? Stenbordskunskapen säger :wai: "Jag har hört att" :) luftcirkulationen ökar med flera hundra % o_O Isf fall borde de vara bra grejor.

upload_2016-2-12_7-31-21.webp
60 l /min vid maxeffekt o_O man kanske behöver många men korrekt placerat för frånluft:) Vad tror ni, kanske billigare med skorsten:(

Räcker till fyra personer (Max) om man går efter Svenska OVK regler . Och ja dessa snurror som sågs nästan på varje hustak för ett sekel sedan i Svenska storstäder ,dessa är mycket effektiva , har inte sett dom här , hade själv en på kåken ute på Värmdö . kostnad ca.3000 svkr ...................................................,Det blåser ju nästan alltid här så det vore en bra och billig lösning på evakuering av varm och dålig luft ........................:thumbsup::thumbsup:

Tillbaka
Topp