Min kära hustru hade ju precis byggt färdigt sitt hus i Isaan när jag träfffade henne i Sverige 2006 . Så det var inte mycket att diskutera om detta , iofs så har hon å senare år byggt ett stort tak efter hela husets solsida , på taket liger ett eternittak

OK , jag vet att de är relativt ofarliga så länge man inte kapar eller borrar . Detta stora tak tillsammans med fö. långt utstickande tak skyddar huslivet bra för solen och håller huset ganska svalt , tyvärr även under vintern då vi skulle behöva solen för uppvärmning Jag har läst bla. detta ämne med isolering på KTH , samt jobbat med detta samt kyla och ventilation under många år , klart är att en dubbelvägg av tillex röd tegel .gärna med en spalt emellan bör vara det bästa , man kan då i spalten dra elrör av hög kvalitet (ej vanliga skitrör som vanligt är i detta land ), även då fräsa in dosor i väggar samt montera vägguttag av bra kvalitet . Om man bygger dubbla väggar så skall ju naturligtvis även fönsterpartier ha moptsvarande krav . Högt i tak är ju en fördel på sommaren då varmluften då samlas högst uppe under taket .. ventilationen är ju sen en viktig del i det hela , intressant att få höra hur ni tänkt här

Finns ju även bättre lättbetongblock att använda , block med en kärna av frigolit ingjuten , dessa sk. "Smartblocks" bör ju vara intressanta i sammanhanget . Någon nämnde gifter , tror det var Pjodd , ja det förstås , men då skall man nog inte alls bo i detta land ,så djäkla fullt av miljögifter som det är så skulle jag aldrig bo här med mina barn .......
Kul att läsa om era erfarenheter samt åsikter om isolering samt husbygge . Själv skulle jag nog använda mig av en balanserad mekansk ventilation i ett fö tätt hus , då kan jag balansera till och frånluft efter behov , fundera gärna på hur jag tänker nu . Någon nämde även kondens , och ja! det är högst intressant härnere ,kallt inne varmt ute ,var hamnar kondenseringen i väggkonstruktionen ?