När man pratar om elbilar så är det till stor del batterierna som är avgörande.
Tesla har ett nuvarande samarbete med Panasonic som har lång erfarenhet av att bygga Litiumjon batterier. Tesla verkar dock att på sikt ta över allt i egen regi och har gjort ett flertal strategiska uppköp. De Litiumjonbatterier Tesla använder och hur de tänker i sitt modulbyggande och dem mycket batteri övervakningen ligger i framkant. Tesla verkar dock inte att satsa sina pengar så mycket på sk. "Solid State" batteritekniken utan att istället vidareutveckla Litiumjon batterier mm. Det har gjorts väldigt stora framsteg och användningen av Kobolt och andra tungmetaller har minskat väldigt mycket och det jobbas mycket också med att förbättra säkerheten där tyvärr Litiumjon har sina klara nackdelar.
Solid State betyder att Elektrolyten är fast tillstånd till skillnad mot i Litiumjon (eller i tex vanliga bly batterier) där Elektrolyten är flytande eller i geleform. Man hoppas på att nå 2-3 gånger så hög lagringskapacitet med Solid State när genombrottet sker samt mycket säkrare batterier. Det pågår väldigt mycket forskning på alla nivåer men jag har inte funnit något som får mig att tro att vi ser några Solid State batterier i t.ex. några bilar på ett antal ytterligare år. Man kan läsa om genombrott från t.e.x Houston University osv. men när andra forskare tittat på det som släppts så verkar ede ytterst tveksamma. För en del så är strategin att släppa nyheter för att kunna få anslag. För en del stora konsortium så håller man istället det mesta hemligt. Grupper av t.ex olika stora biltillverkare har gått samman. Tyvärr så har dock även dessa problem med att använda Tungmetaller verkar det som i högre eller mindre utsträckning. När någon lyckas med att ta fram Solid State batterier kommersiellt gångbara så det bli ett stort tekniksprång och de som inte har tillgång till dessa kan fort hamna på efterkälken.
IBM verkar vara på väg att hitta en annan teknologi för att bygga batterier som låter väldigt spännande och lägger en med en länk. Dessa skall inte innehålla t.ex. någon Kobolt och andra tungmetaller så det verkar väldigt intressant tycker jag.
The heavy metals used in modern batteries are an environmental and humanitarian nightmare. IBM is developing a novel battery technology which could eliminate the need for such materials.
www.digitaltrends.com