Fördelen med elbilar…

Det är då själve F-n!

Är det våra sura förvärvade slantar de är ute till varje de där politikerna?

De har ju hela tiden sagt att det är för att rädda miljön! Miljö-diesel bilen blev Omiljö-diesel bilen och E-85 blev också en miljöbov...

Nä ta mig F-n!

Ska det nu bara inte vara för miljön så ska jag ta mig F-n ta och köra med en sådan GENGAS drivet fordom som jag inte ligger med i någon skatteplanering och desutom räknas som ett veteranfordon!

Ved eller koks som bränsle och spännande bilturer. Ja explosivt spännande rent av!

1580478556749.jpeg

En hybrid som ja har funkar bra för mej, sen om de inte är de bästa så åk du vad du vill.men för min del ser ja bara fördelar. Men OK man måste ha råd, men i dom större städerna i dag i thai så verkar de vara positivt. I dom kontroller ja har blivit stoppad

Hjärnorna går som väntat varma, nu gäller det att inte förlora skatteintäkterna! :p

Statligt finansierad utredning föreslår kilometerskatt med GPS-övervakning
31 januari, 2020

I rapporten föreslås kilometerskatten vara högre för körning i storstäder och bara gälla elbilar och laddhybrider under en övergångsperiod då bensin- och dieselbilar successivt ska fasas ut och drivmedlet till dessa redan är hårt beskattat. Övervakningen via GPS väcker frågor om integritetsintrång.
Beror mycket på hur raporteringen utformas. skulle räcka med sumering om km/ prisgrupp.

Vilka fordon får färdas i miljözonen på Hornsgatan?
Miljözon klass 2 som införts på Hornsgatan ställer krav på äldre personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Äldre bensin- och dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar måste minst uppfylla kraven för utsläppsklassen Euro 5 för att få färdas på Hornsgatan. Kravet på Euro 5 gäller även fordon som har etanol, biogas eller naturgas som drivmedel.

Det är tillåtet för alla bilar att korsa Hornsgatan.

Den 1 juli 2022 kommer kraven på miljözonen att förstärkas. Då ska dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar uppfylla utsläppskraven för klassen Euro 6.

Allmänna undantag
Följande grupper och fordon är undantagna från miljözonens regler enligt Trafikförordningen:

Fordon klassade som veteranfordon
------------------------------------------------------------------------------

Aha! Det kan nog bli lite svårt att få ett Gengasdrivet fordon godkänt, men det finns gott om Veteranfordon som är undantagna ;)

Nu bor jag inte på Södermalm i Stockholm som det kryllar av folk som röstar på ett parti som börjar på Miljö....Och dit en stor del av landets journalister har sitt tillhåll oavsett t.ex. tidningarnas tillhörighet på höger-vänster skalan.

Men hade jag bott där så hade jag gärna köpt ett veteranfordon som skulle kunna användas som "rökridå maskin" och kört med Hornsgatan på rent jäv..skap och kunde blivit intressanta pratstunder med somliga haha.

Inte F-an. hade det gått långt innan en lagändring hade kommit i kraft...Men roligt så länge det varade hade det blivit ;)

Allvarligt talat så är för jag för vettiga åtgärder för en bättre miljö när nyttan av åtgärder står i någon slags vettig proportion till det som de konsekvenser detta får.

Men blir förb...ad av det ständiga ljuget om t.ex. fordonsskatt och bränsleskatt att det är mest p.g.a. miljöhänsyn skatterna bara ökas väldigt mycket då det egentligen bara är "sken manövrar som används i politiken" för att kunna ta in ännu mera skatter.

Det kommer inte förbli lika fördelaktigt att köra elbil i längden eftersom staten förlorar mycket i skatteintäkter ju flera som kör eldrivna fordon kan ju alla förstå. Den vanliga taktiken gäller att först låta tillräckligt många skaffa en viss typ av fordon innan man ändrar förutsättningarna och det som människor hade valt av ekonomiska och miljöskäl straffas genom ett plötsligt ökad skatteuttag!

1580516455474.png

Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten.
Förslaget lyfter därför fram en geografiskt anpassad kilometerskatt, eller vägskatt som IVL benämner den, vilket sägs minska ineffektiviteten och snedfördelningen.
Resultatet som IVL och Chalmers har kommit fram till är uppdelat i tre geografiska områden enligt följande:

• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).
  • I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.
  • På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon.
----------------------------------------------------------------------------

Jag ställer mig positiv till förändringar som leder till att förbättringar för att människor som bor utanför städer eller storstäder inte får det ännu sämre!
Men det skulle vara intressant att veta hur gränsdragningarna mellan de tre ovan zonerna är tänkta att se ut i praktiken? Får politikerna som de vill så bor väl samtliga människor i "större städer" då detta ger den största skatteintäkten :rolleyes:

För att kunna ha koll på hur många kilometer som har körts totalt och i vilka zoner som måste det antagligen till GPS övervakning med att varje fordon har någon form av enhet som skickar signaler "in real time" för hur skall det funka annars? Hederliga människor har väl inget att frukta under normala omständigheter av att också detta blir en form av övervakande att lägga till övrigt övervakande som redan finns och som är på väg. Jag gillar dock inte alls denna utveckling och är väldigt emot att Sverige går att bli första landet där kontanta pengar försvinner som betalningsmedel. Det finns flera orsaker till detta men en är att staten vill ha koll över hur varje krona har använts. Men då jag tämligen sällan besöker systembolaget så köper jag min varor med just kontanter så att jag kan njuta av varorna utan att "storebror ser mig". :wai:

Med fler elbilar på vägarna försvinner stora skatteintäkter. Det är tänkt att stävjas med en ny skatt – kilometerskatten.
Förslaget lyfter därför fram en geografiskt anpassad kilometerskatt, eller vägskatt som IVL benämner den, vilket sägs minska ineffektiviteten och snedfördelningen.
Resultatet som IVL och Chalmers har kommit fram till är uppdelat i tre geografiska områden enligt följande:

• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).
  • I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

Jag ställer mig positiv till förändringar som leder till att förbättringar för att människor som bor utanför städer eller storstäder inte får det ännu sämre!
Men det skulle vara intressant att veta hur gränsdragningarna mellan de tre ovan zonerna är tänkta att se ut i praktiken? Får politikerna som de vill så bor väl samtliga människor i "större städer" då detta ger den största skatteintäkten :rolleyes:

För att kunna ha koll på hur många kilometer som har körts totalt och i vilka zoner som måste det antagligen till GPS övervakning med att varje fordon har någon form av enhet som skickar signaler "in real time" för hur skall det funka annars? Hederliga människor har väl inget att frukta under normala omständigheter av att också detta blir en form av övervakande att lägga till övrigt övervakande som redan finns och som är på väg. Jag gillar dock inte alls denna utveckling och är väldigt emot att Sverige går att bli första landet där kontanta pengar försvinner som betalningsmedel. Det finns flera orsaker till detta men en är att staten vill ha koll över hur varje krona har använts. Men då jag tämligen sällan besöker systembolaget så köper jag min varor med just kontanter så att jag kan njuta av varorna utan att "storebror ser mig". :wai:

Låter mest som ett dåligt skämt på 1 april. Tragiskt. Skall dom rädda världen via Hornsgatan???

Om man uppmålar ett klimathot förorsakat av människan måste man granska människan roll.
Under 1900-talet steg den globala genomsnittstemperaturen med 0,74 ± 0,18 °C.
En del säger att ”den onda människan” står för 50% av temperaturökningen, andra 100%.
I själva verket är det ingen som vet. Det är inte ens säkert att ökningen av koldioxid i atmosfären beror på våra utsläpp. Under Medeltiden (slutet av 400-talet till 1400-talet) var det varmt och haven värmdes upp. Varma hav gasar ut CO2 - med fördröjning. Det kan ta 600 - 800 år innan man kan observera hur koldioxidhalten ökar i atmosfären.

Naturen avger ”naturligt” CO2 och vi vet att mänskliga utsläppen står för 4%.
Är det verkligen värt att skolka på fredagar om den mänskliga påverkan är så låg?
Skall man begränsa människan mobilitet för en liten fjärt?

4%.jpg

Kan nog bli schablonskatt som alternativ för de som inte har fungerande registrering. dels så tar det tid att installera i hela fordonsparken, dels så kan mätutrustningen gå sönder.

Om man uppmålar ett klimathot förorsakat av människan måste man granska människan roll.
Under 1900-talet steg den globala genomsnittstemperaturen med 0,74 ± 0,18 °C.
En del säger att ”den onda människan” står för 50% av temperaturökningen, andra 100%.
I själva verket är det ingen som vet. Det är inte ens säkert att ökningen av koldioxid i atmosfären beror på våra utsläpp. Under Medeltiden (slutet av 400-talet till 1400-talet) var det varmt och haven värmdes upp. Varma hav gasar ut CO2 - med fördröjning. Det kan ta 600 - 800 år innan man kan observera hur koldioxidhalten ökar i atmosfären.

Naturen avger ”naturligt” CO2 och vi vet att mänskliga utsläppen står för 4%.
Är det verkligen värt att skolka på fredagar om den mänskliga påverkan är så låg?
Skall man begränsa människan mobilitet för en liten fjärt?

4%.jpg
Ja det är den stora frågan? är det kostnadseffektivt?
Vad är fördröjningen av temperaturstegringen värd att fördröja? Att samhället får några år till för att anpassa sig för efetkerna har ett värde i sig

På sjuttitalet hade man km.mätare i dieselbilar, man fick stämpla och skicka in sen fick man inbetalningskort på avgiften. Var en jätte stab av personal som jobba med det.

Låter mest som ett dåligt skämt på 1 april. Tragiskt. Skall dom rädda världen via Hornsgatan???

Jodå de har tänkt att rädda världen via Hornsgatan.

Men inte bara genom en miljözonen utan också genom dubbdäckförbudet. Tänkte inte på det!

Med denna ”dubbel” så går det kanske? :rolleyes:

Men...Enligt Miljöförvaltningens senaste mätningar uppnår luften på Hornsgatan redan idag den EU-lagstadgade luftkvalitetsnormen, men med liten marginal.

Jodå de har tänkt att rädda världen via Hornsgatan.

Men inte bara genom en miljözonen utan också genom dubbdäckförbudet. Tänkte inte på det!

Med denna ”dubbel” så går det kanske? :rolleyes:

Men...Enligt Miljöförvaltningens senaste mätningar uppnår luften på Hornsgatan redan idag den EU-lagstadgade luftkvalitetsnormen, men med liten marginal.
Hornsgatan är en fråga om närmiljön för de som vistas runt Hornsgatan. En rent komunal fråga. Det är inget som påverkar läget i världen. Det har också en positiv effekt på attraktiviteten för att köpa fastigheter runt Hornsgatan vilket höjer prisnivåerna. Vi har sett samma bevekelsegrunder för att dra in fiber till alla i bostadsområden trots att ett inte betydande antal av de boende ej har behov av fiberuppkoppling.

saxat från en debatt artikel och bortse vänligen från parti politiskt vinklande utan fundera hellre på om Bonus-malus systemet som sådant är vettigt?

Var tredje elbil försvinner till Norge
Vi har beställt en rapport från Riksdagens utredningstjänst som visar en tendens att fordon som registreras i Sverige lite senare exporteras. Trafikanalys kan visa att 100 miljoner kronor av de pengar staten betalade ut i bonus 2018 hamnade i Norge. För 2019 hamnade cirka 400 miljoner kronor i Norge. Sannolikt hamnar var tredje elbil som säljs i Sverige i Norge.

Men de pengar staten betalar ut i bonus har de som köper bensin och dieselbilar i Sverige betalat i straffskatt. En vanlig Volvo på bensin kostar i dag cirka 10 000 kronor per år i skatt de första tre åren. Det innebär att de i Sverige som är beroende av bilen och inte har råd att köpa en elbil betalar en straffskatt som till stor del finansierar norrmännens elbilsköp. Det måste vara den sämsta formen av klimatbistånd att svenska bilägare ska sponsra vårt rikare grannland när de köper elbilar.

De rika får bonus
Bonus-malus är dessutom ett dåligt styrinstrument. De som redan har råd att köpa elbil får en bonus betalt av de som inte har råd att köpa en elbil. Det överför pengar från de som har mycket från dem som har mindre. Det innebär också att pengar överförs från landsbygden in till staden där de flesta elbilarna köps. Det sliter sönder Sverige då stad och land ställs mot varandra. Då de som saknar alternativ till bilen ställs mot de som har fungerande kollektivtrafik.

Det kommer på sikt också att låsa in Sverige med en äldre bilpark då den extremt höga skatten på bilar med bensin och dieselmotor kraftigt höjer inköpspriset och därefter begagnatpriset. Lägg där till regeringens kraftigt höjda skatt på bensin och diesel samt planerade försämringar av reseavdraget. Redan i dag är kostnaden för att ha bil väldigt hög i Sverige. Det är orimligt att fortsätta föra över kostnader på landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen. Vanligt folk måste kunna ta sig till och från jobbet och leva sina liv

Kan nog bli schablonskatt som alternativ för de som inte har fungerande registrering. dels så tar det tid att installera i hela fordonsparken, dels så kan mätutrustningen gå sönder.

En enkel billig box som snabbt pluggas in i diagnosuttaget gör jobbet.
Försäkringsbolaget Paydrive har det redan.
Funkar väl som i din telefon om du har det påslaget där.
Klart det finns riktigt gamla bilar som inte har det

Jag har ingen reservdunk i bilen, den ligger hemma. Hur ser en reservdunk till en elbil ut? Jo, det är en låda med tillhörande kablar som kostar en förmögenhet. Man kan ansluta en dyrbar solpanel som när solen lyser kan ge 80 Watt. Laddar man en timme kan man köra 400 meter. Hurra!

Jag har ingen reservdunk i bilen, den ligger hemma. Hur ser en reservdunk till en elbil ut? Jo, det är en låda med tillhörande kablar som kostar en förmögenhet. Man kan ansluta en dyrbar solpanel som när solen lyser kan ge 80 Watt. Laddar man en timme kan man köra 400 meter. Hurra!
Ett extra batteri eller bärbar bensindriven generator kan med god vilja också ses som reservdunk.

I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.

Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1
Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel
Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

I Thailand har man inte kommit längre än till Euro 4 och men Euro 5 är på väg för bilar med motor under 1000 cc som en lågskatteklass.

Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar

Euro 1

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel

Euro 1

Euro 2
1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3
Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5
Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt. 0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6
Euro 6 är den senaste klassningen och obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.
Jag undrar om Euro-klassifiseringen utsläpp syftar till att utradera fordonsparken?
Finns det ingen Euro-klassifisering för elbilar som stundtals laddas med 99,4% fossil el?

Tillbaka
Topp