Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Denkis

Nykomling
Vi tänker flytta till Sverige från Thailand, jag och min sambo. Boende har vi. Boendet, och de av migrationsverkets beräknade levnadsomkostnaderna uppgår till 400 000:- de första två åren, vilket är kravet för uppehållstillstånd. Väldigt få människor har så mycket pengar på ett vanligt bankkonto. Någon som vet om det godkäns av migrationsverket om man har motsvarande summa i värdepapper (aktier och fonder)? Vi bortser nu helt från inkomst och pension. Att ringa migrationsverket verkar vara hopplöst. Har även skrivit några gånger man aldrig fått några klara svar.

Migrationsverkets hemsida. För dig som är anhörig i Sverige

Din försörjning​

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

• lön från arbete
  • arbetslöshetsersättning
  • sjukpenning
  • inkomstgrundad ålderspension.
Du kan också uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva på under minst två år.

----------------

Så ja.

Det var ungefär det svaret jag fick från migrationsverket. Klippt och klistrat direkt från deras sida. Tror knappast du heller ens läst min fråga. Trist.
Välkommen till forumet, härligt att ha dig här.

Det bedöms individuellt från fall till fall.

Du kan ringa Migrationsverket 100 gånger och fråga och kommer inte få ett bättre svar där som du redan upptäckt.

Lycka till!

Vi tänker flytta till Sverige från Thailand, jag och min sambo. Boende har vi. Boendet, och de av migrationsverkets beräknade levnadsomkostnaderna uppgår till 400 000:- de första två åren, vilket är kravet för uppehållstillstånd. Väldigt få människor har så mycket pengar på ett vanligt bankkonto. Någon som vet om det godkäns av migrationsverket om man har motsvarande summa i värdepapper (aktier och fonder)? Vi bortser nu helt från inkomst och pension. Att ringa migrationsverket verkar vara hopplöst. Har även skrivit några gånger man aldrig fått några klara svar.
Här är du minst 6 år för sent ute. efter flyktingkrisen så är det dödfött utan att ha ekonomin ordnad.

Här är du minst 6 år för sent ute. efter flyktingkrisen så är det dödfött utan att ha ekonomin ordnad.
Jag tror han vill veta vad "ordnad ekonomi" innebär, dvs vad finns för kriterium för att kalla det ordnad. Det är jag också lite intresserad av, dvs hur stor pengahög behöver man ha. Hur mycket fast egendom, aktier och fonder bör man ha för att släppas genom luppen? Kan man kanske ha kryptovaluta? Görs det löpande kontroll av dess värden?
Det kanske är någon här på forumet som sitter inne på hur det beräknas?

Ja, oklart är det. Men när det gäller mer kontanta tillgångar är det glasklart -den totala boendekostnaden plus 8 200:-/mån för två personer är det som gäller. (Jag förmodar att en kombination pension/ bankkonto också funkar, men det framgår inte heller.)

Väldigt många har ju en stor del av sina tillgångar i aktier som räknas som riskbärande tillgångar i motsats till bankkonto och obligationer som räknas som säkra. Det känns lite nervöst om migrationsverket gör en godtycklig bedömning av värdepapperens värde, speciellt med tanke pa den långa handläggningstiden. Hade varit bättre om de använde sig av någon form av schablonavdrag från marknadsvärdet, som skatteverket gjorde en gång i tiden. Eller varit så justa att i god tid åtminstone meddelar: "Sälj så beviljar vi ansökan om försäljningen täcker summan för boende o uppehälle i två år". När det gäller cryptovalutor är det nog kört.

Jag tror han vill veta vad "ordnad ekonomi" innebär, dvs vad finns för kriterium för att kalla det ordnad. Det är jag också lite intresserad av, dvs hur stor pengahög behöver man ha. Hur mycket fast egendom, aktier och fonder bör man ha för att släppas genom luppen? Kan man kanske ha kryptovaluta? Görs det löpande kontroll av dess värden?
Vad jag menade var att efter flyktingkrisen så kan han glömma försörjningsstöd.

jobbigt att inte få klara svar. Skall man se det som bankerna så är det månadsinkomst som gäller. Många som pensionärer får nej till renoveringslån.
hoppas att mig. har en flexiblare syn.

Reglerna har nog inte ändrats så betydande, men att få kontakt med en handläggare verkar numera stört omöjligt. De är nog väldigt stressade.

Tillbaka
Topp