fullmakt

• Trådstartare Trådstartare öbon
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ö

öbon

Gäst
Hej alla.
Är ny medlem som kommer att bo ca 5 månader per år i Thailand. Har ett problem. Min far har ett bankkonto i Bangkok bank och har slagit in fel kod tre gånger så det är spärrat. då jag skall ner nu i februari vill han att jag skall gå till banken och fixa ny kod. Vi får inget begripligt svar av banken när vi mailar ner för att fråga vilken typ av fullmakt jag behöver ha med mig ner Är det någon som vet och kan hjälpa mig?

öbon

Lycka till, det finns nog inga givna regler för detta utan upp till personalen på kontoret, tror tyvärr inte att du kommer att lyckas om du inte står för kontot.

Får du inte ens i Sverige med fullmakt, skulle ha ny bankdosa det kunde dom ge ut med fullmakt men inte koden till dosan, ger inte ut kod så annan person kan komma åt kontot så svårt att tro du skall lyckas med det i Thailand, sen är väl kortet spärrat efter 3 felslagningar konstigt att automaten inte sluka det.

En full makt av advokat o apostilje så ska det funka så gör jag när jag har affärer me estland o då får jag mitt bankkort o kod

"glimten66 " sa:
En full makt av advokat o apostilje så ska det funka så gör jag när jag har affärer me estland o då får jag mitt bankkort o kod

Nu börjar det kännas enklare och billigare för fadern att ta en långweekend till Thailand och fixa ärendet på banken själv på plats :)

"bson " sa:
Lycka till, det finns nog inga givna regler för detta utan upp till personalen på kontoret, tror tyvärr inte att du kommer att lyckas om du inte står för kontot.

Precis så är det. Förmodligen måste din pappa själv uppsöka exakt det bankkontor där kontot en gång öppnades. De samarbetar nämligen inte mellan olika kontor. Sen så är osäkerheten alltid mycket stor bland bankanställda vad de får lov att utföra. Det är alltid säkrast för dom att neka och säga att det inte går. Det är så det fungerar i Thailand.

Om kontot blivit låst pga felaktiga inloggningar på internetbanken kan det eventuellt gå att låsa upp genom att gå in på en av bankens bankomater och göra det. Det fungerar på vissa banker men det är inte ofta som personalen känner till detta. Det är inte heller så lätt att hitta den upplåsningsfunktionen i de thailändskspråkiga bankomatmenyerna.

"öbon " sa:
Hej alla.
Är ny medlem som kommer att bo ca 5 månader per år i Thailand. Har ett problem. Min far har ett bankkonto i Bangkok bank och har slagit in fel kod tre gånger så det är spärrat. då jag skall ner nu i februari vill han att jag skall gå till banken och fixa ny kod. Vi får inget begripligt svar av banken när vi mailar ner för att fråga vilken typ av fullmakt jag behöver ha med mig ner Är det någon som vet och kan hjälpa mig?

öbon

Om banken skickar han ett nytt kort, får han inte även en ny kod då?

Tack för alla svar. Inte särskilt uppmuntrande. Jag har fixat en fullmakt på engelska och skall testa när vi kommer ner. meddelar hur det går.

Ps. 10 minus.

"öbon " sa:
Tack för alla svar. Inte särskilt uppmuntrande. Jag har fixat en fullmakt på engelska och skall testa när vi kommer ner. meddelar hur det går.

Ps. 10 minus.

Alla vet hur det slutar, bara bankbok och pass. samt kontohavaren på plats som gäller. Thaibankerna är stenhårda på detta.

"Grannen Olsson " sa:
Om kontot blivit låst pga felaktiga inloggningar på internetbanken kan det eventuellt gå att låsa upp genom att gå in på en av bankens bankomater och göra det. Det fungerar på vissa banker men det är inte ofta som personalen känner till detta. Det är inte heller så lätt att hitta den upplåsningsfunktionen i de thailändskspråkiga bankomatmenyerna.

Har själv provat detta, det fungerar perfekt om kan logga in på deras ATM. Kravet är att man har det rätta lösenordet samt har registrerat sitt telefon nr. för "One time password"

Om du vill ha ett exakt svar vad som gäller kontakta banken direkt.

Contact us by mail:

Bangkok Bank PCL
333 Silom Road Bangkok 10500
Thailand

Contact us by telephone:

Call our Customer Service Representatives at Bualuang Phone service on 1333 in Thailand or (66) 0-2645-5555 from overseas. The service is available 24 hours a day, seven days a week.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp