Ge mig idéer!

• Trådstartare Trådstartare nakonsawan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hallå,

Följade är lite off-topic men måste likaväl sägas. Jag ber om ursäkt till trådstartaren för detta.

I vilket fall, mitt intresse för den här tråden väcktes av rubriken väcktes av jag är i en liknande situation som trådstartaren. Jag är 33år gammal och är också intresserad av andras idéer och eventuella förslag på vad som skulle kunna fungera som företagsidé för oss västerlänningar i Thailand.

Jag har funderat mycket själv, och har väl egentligen, inte kommit på något som kan konkurrera med mitt nuvarande yrke. I grunden håller jag dock med tidigare inlägg om att det bör vara något som ligger inom det intresseområdet Dels för att hålla ut i motgång men också för att jag tror att man helt enkelt har störst chans att lyckas med något som man tycker är kul och är duktig på.

För mig själv, så är jag i likhet med trådstartaren, väldigt intresserad av det thailändska språket. Drömmen är att en dag kunna lära ut engelska i den skola som ligger i närheten av där jag bor. Jag tror dock att det krävs en ganska god grund i det thailändska språket innan man effektivt lära ut engelska till thailändska barn och ungdomar.

Till sist så tänkte jag passa på att ge en känga till en del personer som skriver på det här forumet. Ibland blir jag förundrad över hur en del verkar ta sig rätten att döma andra personer i sin närhet, att till exempel de flesta västerlänningar som lever i mindre thailändska samhällen skulle vara psykiskt sjuka är ju ett helt befängt uttalande. Jag bor själv med min fru och våra två barn i en liten by utanför Udon Thani och upplever snarare att många av de västerlänningar jag träffat på vischan är rätt trevliga personer. Dock givetvis ingen regel utan undantag.

Sedan tycker jag att det i vissa fall skulle vara en bättre idé om vissa personer helt enkelt avstod från att skriva istället för att endast bidra med negativa inlägg. Om rubriken på en viss tråd inte är av intresse, då är väl enklast om man helt enkelt undgår att läsa eller ens kommentera innehållet.

Såja, då har jag fått gnälla av mig. Tackar för ordet och önskar trådstartaren lycka till med sina drömmar.

/K

Ubon: Bra att du förklarade dig. Tänk om du kunde ha givit ett så nyanserat svar i första inlägget. Tycker fortfarande du hade en kass attityd från första början men nu vet jag hur du menar, även om jag inte håller med.

Kodok: Kul att du skrev det där, ibland känns det som att jag är den enda under 40 som läser/skriver här på chaimai ;D Är mycket pensionärs frågor här annars. Lite PRO - exotiska divisionen syd :nod: :nod: Hur stor är din (pension) och hur ordnade ni retirement visa osv... Men bra med lite rutin och erfarenhet i diskutionerna också :wai:

Själv så har jag ett bra liv i Sverige. Tjejen trivs här hon med. Har ett bra jobb här som jag fått jobba hårt för att få och ekonomin är helt ok. Alltså ingen panik att göra något i Thailand för jag lider inte som det är nu heller. Jag är faktiskt ganska säker på att jag blir kvar i Sverige i några år minst om inte många år pga barnen som ska börja svenska skolan nästa läsår. Vill ge dom tid att bo och gå i skolan här.

Men det hindrar mig inte från att läsa på, ta reda på fakta och lära mig regler och lagarna och bolla med idéer på saker jag skulle kunna pyssla med i Thailand. Att jag bott och arbetat i Thailand några år tidigare och trivdes som fisken i vattnet är säkert en av anledningarna till det.

Det är lite det som motiverar mig att lära mig thailändska just nu. Behöver inte lära mig thai för familjens skull, de kan engelska och svenskan blir bättre hela tiden. Det mest skulle vara en kul grej för dom och svärföräldrarna men absolut inget måste. Däremot skulle det vara ett stort plus om jag vill bo och driva någon rörelse där nere senare, i vissa fall ett krav. Det beror ju på vad man väljer att göra.

Har en Amerikan runt 35 års åldern i hembyn ( min frus kusins man) han ær fast anstælld som Engelska lærare på skolan (detta ær en skola som kostar pengar skall vara den bæsta i stan). hans løn ligger på 15000 baht i månaden. Nu ær han lite underbetald før det var vad skolan hade råd med, men annars ligger en normal farang Eng-lærares løn på 30 000 baht enligt han.
Han har æven jobbat som eng lærare nere i sødra thailand innan, det viktigaste tyckte han var att ha ett bra utbildnings upplægg, inte kunskapen i det Thailændska språket. Nær han jobbade som eng lærare i sødra thailand kom han in utan någon plan och det gick inte så bra, denna gång hade han planerat ett upplægg innan och nu flyter det på bra.
Men Behøver ju arbetstillstånd med.
Thailand har væl satsat lite på att faranger skall åka runt lite i skolar och læra eng nu och då i førsta hand uttal.
Var tre stycken farang som ær runtresande lærare uppe i byn nu och frugan sa att dem åker runt och stannar 3 månader sen åker dom vidare till næsta skola och verkar finnas en del såna lærare.

"nakonsawan " sa:
Det var väldigt vilken bitter person du var då. Du kan ju inte riktigt ha vaknat på rätt sida? ont i huvudet idag? Jag förstår inte vad du vill ha sagt här i tråden egentligen? Vad ger det dig att va otrevlig och negativ och sen toppa det med personliga påhopp?

Ja vissa saker i livet är svåra att förstå sig på.

Han e bara sådan när han glömt o ta sin medicin

Envisas med att påstå att man ska syssla med sådant man finner intressant eller roligt.
Att bara titta på vad det ger i pengar kan vara farligt.
Är man bara intresserad av pengar och inget annat, så bör man nog inte flytta till Thailand. Här blir man knappast rik på att arbeta. Då vore det bättre att satsa på pokerspel eller travet, för att sedan åka hit när man har pengar.
Vill man dock ha en liten inkomst som man kan leva på här nere så finns det massor.
Har man en bra utbildning så finns ju möjligheten att få arbetstillstånd.
Kvalificerad arbetskraft söks ju alltid.

Ge mig idéer!

Ett bageri kombinerat med shop och servering. Borde funka på alla turistställen och lite större städer.

"Kentbra " sa:
Envisas med att påstå att man ska syssla med sådant man finner intressant eller roligt.
Att bara titta på vad det ger i pengar kan vara farligt.
Är man bara intresserad av pengar och inget annat, så bör man nog inte flytta till Thailand. Här blir man knappast rik på att arbeta. Då vore det bättre att satsa på pokerspel eller travet, för att sedan åka hit när man har pengar.
Vill man dock ha en liten inkomst som man kan leva på här nere så finns det massor.
Har man en bra utbildning så finns ju möjligheten att få arbetstillstånd.
Kvalificerad arbetskraft söks ju alltid.

Om TS är ärlig i sin fråga är det den enda vägen. Och om TS nu har ett sånt bra liv i Sverige kanske det bästa vore om denne arbetade i Sverige och semestrade i Thailand?

Och det där med datorcafé tror jag inte en sekund på. Inte heller det där att man inte måste dra in så stora pengar. Det är ju Thailand vi pratar om.. Just därför måste man sikta högre.

När man får drömma varför drömma smått?

Vilka intressen har du förutom att starta ett datorcafe´?

Edit: Sir One, sorry men du kommer inte i min pajaskostym ;D

Ja det där med datorcafé var bara ett exempel på hur det lätt blir mycket pengar även om man säljer billiga grejer. Många försöker hitta saker där det rör sig om stora summor och missar att många små fort blir en stor summa :) Men nej det är inte något jag tror så mycket på själv heller, i alla fall inte ett renodlat internetcafé. Finns vissa varianter och kombinationer jag tror skulle kunna fungera dock.

Håller med dig helt om att man inte enbart kan titta på pengar eller att bli rik. Vill man det så har man nog bättre förutsättningar i västvärlden? Oavsett så är inte min drivkraft att tjäna stora pengar utan att hitta något som jag tycker är kul att ägna min tid åt samtidigt som det ger tillräckligt med inkomst för att ha ett ok liv där nere. Men först måste man ju hitta idéerna sen får man räkna på hur det skulle fungera ekonomiskt och vad som krävs för att det ska gå runt osv. Pengar är inte så viktigt för mig, om det vore det viktigaste skulle jag nog stanna kvar i Sverige. Kanske ska tillägga att jag helst vill hitta något där jag inte behöver bo mitt i phuket eller pattaya för att få kunder :nod: Men jag har inte någon farangskräck heller så visst kan jag tänka mig att leva i närheten av andra turister och roffa åt mig deras pengar på något sätt :P

Internetcafé är en bransch som är mycket mättad som någon sa och just därför inte så lätt att slå sig in på. Men det beror nog helt på vart och på vilket sätt man gör det. Samma sak gäller med den bransch jag jobbade i tidigare när jag bodde i Thailand, dyk branschen. Finns dyk firmor precis överallt, där kan man snacka om en mättad bransch fylld med drömmare ;)

Men det finns ju mycket annat man kan ge sig på, och en del idéer har redan kommit fram här. Den där med gummiträd som som legolas föreslog och som någon ratade så hårt tycker jag inte alls är en så dålig idé efter att ha läst den andra tråden om det ämnet. Som jag sagt så har jag inte bråttom, kommer dröjja minst några år innan jag flyttar ner i alla fall, och troligtvis mellan 5-10år. Då skulle träden vara produktiva och ge en fin liten basinkomst. Men det finns en massa risker med det också så det skulle nog vara en bisyssla i så fall.

Som sagt jag letar egentligen efter något att ägna min tid åt om och när jag flyttar ner så jag inte blir helt uttråkad. Samtidigt något som kan ge mig en liten inkomst då jag inte har något pension att luta mig åt än på 25+ år. Jag är "bara" 32år! Men rik det har jag inte sagt att jag har som mål och jag ogillar poker och hästspel :wai:

"ledarn " sa:
Ett av problemen som jag ser det med att hitta något att göra pengar på i byn är ju att den stora massan av potentiella kunder inte har det så "fett" ställt..
Alltså måste man ju koncentrera sig på något billigt..

Och då finns ju det mesta redan..
Eller att Thai redan testat och det inte bar sig ekonomiskt och därför inte finns..?

Skulle ju själv bli själaglad om man kunde komma något att dra in levnadskostnaderna på..

Men vi får väl fundera vidare vi unga som inte har pension på väldigt många år..
(Eller får man ta och stympa sig lite lindrigt så man får sjukpension) :)
Du skulle inte klä i en kortare livrem?
Int vet ja för ja har ente sitt di i värklia live.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp