Get insured or get out.

Njaa, där tror jag nog att du har fel Krister , jag kan inte säga att Cityakuten i Stockholm har bättre utrustning än vad de hade på sjukhusets tandvård i Naphoo, kommun sjukhuset i Buriram provindsen . ;)
Kanske sjukhuset i Naphoo är dåligare än andra på att förskingra sina pengar... ?
Farsan drog ju med mig till en privat tandläkare för säkert 16-17 år sedan i Udon. Visst var han billig men fy helsike vilka tortyrredskap han hade på den rosyfria vagnen. Ett rum och stol som hämtad från en skräckfilm.. "nej farsan... mina tänder lagar jag inte idag"

Detta är inget annat än att Th-myndigheten biter sig själva i svansen, om dom nu har någon kvar, spårbar sökning, vilket är som jag ser det en kränkning av den enskilda personens integritet, att sen lägga över betalningsansvaret för olyckor på den enskilda besökaren är bedrövligt, en kollektiv bestraffning, min uppfattning är att det är transportörens sak att tillse att godtagbar försäkring finns, och samtidigt så säger myndigheterna att staten behöver få in pengar.
I fallet med kineserna så var det ju i deras egen regi och dom skiter ju i allt bara cashen rullar in. Att dom får fortsätta e en gåta

krister; visst kan det vara så, money talk...

Var ligger brytpunkten? hur många besökare behövs det som avstår sin resa, innan man uppnår ett + - resultat? och vad gör myndigheterna i detta läge? höjer avgiften? och nu har vi en nedåtgående ond spiral...desto mer höjningar, desto fler som avstår sitt besök, så kan det nog bli i min fundering.

Om man tänker så här, en familj på 4 personer som tänkt sig att semestra i Thailand 6 veckor, hur mycket spenderar dessa 4 personer i Thailand under 6 veckor, och här vill Thailändska staten snika till sig några hundralappar per person, kanske denna familj tänker om och lägger sin semester i något annat land...detta innebär att TH.staten får inte in sina snikpengar och missar även vad denna familj kunde spendera i landet...
Hur ska Thai-staten få in några extra pengar på familjen som tecknar sin reseförsäkring i hemlandet?
Är det en svensk familj på 4 personer boende på samma adress så ingår 6 veckor redan i hemförsäkringen.
Kanske borde resebyråerna och flygbolagen redovisa vilka länder som inte kräver försäkringar så folk av misstag inte åker på några hundralappar i onödiga utgifter eller visumkostnader.

Hur ska Thai-staten få in några extra pengar på familjen som tecknar sin reseförsäkring i hemlandet?
Är det en svensk familj på 4 personer boende på samma adress så ingår 6 veckor redan i hemförsäkringen.
Kanske borde resebyråerna och flygbolagen redovisa vilka länder som inte kräver försäkringar så folk av misstag inte åker på några hundralappar i onödiga utgifter eller visumkostnader.

Vad jag läst mig till tidigare så ska försäkringen finnas hos ett av myndigheterna anvisat thailändskt försäkringsbolag.
Just nu så är det bara att avvakta och se vad som komma skall.

Vad jag läst mig till tidigare så ska försäkringen finnas hos ett av myndigheterna anvisat thailändskt försäkringsbolag.

Det borde, obs borde, isf endast gälla dom som inte redan har försäkring.
Kan ju vara ett svepskäl att införa försäkring för utlänningar som payback för att våra länder gör det för thailändare som besöker.
Jag tror inte heller andra försäkringsbolag bara står och tittar på. Bara på frugans arbetsplats betalar dom ca. 500 personer (främst expats) med AIA, även en del BUPA så det kan nog bli krig tillbaka.

/ SatanG

Senast ändrad:
Kanske sjukhuset i Naphoo är dåligare än andra på att förskingra sina pengar... ?
Farsan drog ju med mig till en privat tandläkare för säkert 16-17 år sedan i Udon. Visst var han billig men fy helsike vilka tortyrredskap han hade på den rosyfria vagnen. Ett rum och stol som hämtad från en skräckfilm.. "nej farsan... mina tänder lagar jag inte idag"
Vad tror du händer på 17 år i Thailand ??:)

Vad tror du händer på 17 år i Thailand ??:)
Jo men ditt sjukhus är nog unikt iallafall.
Kan ju jämföra Sahlgrenska där jag gjort sjukvårdspraktik på akuten par gånger och Bangkokhospital Pattaya.
Bangkokhospital är inte närheten av lika modern utrustning, bara datorerna och teknisk utrustning ser ju ut att vara 90 tal.
Så nä du har nog ett sjukhus som skiljer sig ifrån mängden här nere och ingen standard.

I statliga sjukhuset hos svärföräldrarna ligger dom nog på 1920 års standard.

Har läst något liknande för de som kommer oförsäkrade till landet så ska man kunna köpa en reseförsäkring med kort i automat eller via disk innan man passerar IM från ett thailändskt godkänt försäkringsbolag.
De som redan har reseförsäkring behöver inte en till reseförsäkring.

Samtidigt håller väl en grupp svenskar att försöka få till en gruppförsäkring för expats boende i Thailand med några thailändska bolag.

Har läst något liknande för de som kommer oförsäkrade till landet så ska man kunna köpa en reseförsäkring med kort i automat eller via disk innan man passerar IM från ett thailändskt godkänt försäkringsbolag.

Samtidigt håller väl en grupp svenskar att försöka få till en gruppförsäkring för expats boende i Thailand med några thailändska bolag.

Var inte den bara för pensionärer? Då faller ju intresset bort för en del härnere.

/ SatanG

Var inte den bara för pensionärer? Då faller ju intresset bort för en del härnere.

/ SatanG
En försäkring för bara pensionärer torde vara ett lönlöst förslag att få ihop till vettiga villkor och premier.
Man vill inte bara ha högriskpersoner i kundbasen.
Det behövs flest kunder med låg risk.

Jag har motsatt erfarenhet här nere och tycker försäkringsbolagen är väldigt lätta att ha att göra med och blivit förvånad många gånger hur lätt det är att använda sina olika försäkringar här nere jämfört med Sverige.
Aldrig någon diskussion vilken typ av försäkring det än gällt och jag har nyttjat olika försäkringar 7 gånger här nere inte bara sjukvård men det med och alla tecknade i Thailand.
Nu har jag iofs bara använt dom i Pattaya, kanske enklare i civilisationen ;)
Beror ju på vilket bolag man har, dom med lägst premie är oftast krångliga, dom har ju inte råd.
Folk jämför ju ofta försäkringar å säger att dom hittat en jättebra för den va billig, troligtvis är den dock helt kass när den väl ska användas, existerar inga billiga bra försäkringar, det bolag som säljer dem skulle snabbt gå i konken.
Vill man veta vilken försäkring som är bäst så gå till sjukhuset och fråga vilka som inte krånglar med betalningen, Bupa har bra rykte av dom inhemska här. Heter väl iofs nåt annat nu.

Blir intressant hur dem hanterar dem över 65-70 år som kommer utan försäkring.
Skyhög premie i automaten eller skickas hem.

En försäkring för bara pensionärer torde vara ett lönlöst förslag att få ihop till vettiga villkor och premier.
Man vill inte bara ha högriskpersoner i kundbasen.
Det behövs flest kunder med låg risk.

Ok det var något i deras förslag som dödade mitt intresse. Kanske var att den skulle kunna gälla för alla som betalar skatt/Sink eller nåt.
Själv anser jag den isf borde gälla svenskar, med eller utan detta, då det finns de som lever på bidrag men därigenom betalar skatt och därmed skulle kvalificera sig. Borde alltså inkludera alla svenskar i Thailand.

/ SatanG

Ok det var något i deras förslag som dödade mitt intresse. Kanske var att den skulle kunna gälla för alla som betalar skatt/Sink eller nåt.
Själv anser jag den isf borde gälla svenskar, med eller utan detta, då det finns de som lever på bidrag men därigenom betalar skatt och därmed skulle kvalificera sig. Borde alltså inkludera alla svenskar i Thailand.

/ SatanG
Det var 2 saker jag störde mig på.
1. Den skulle bara gälla på statliga sjukhus.
2. Samma premie oavsett ålder, innebär ju att yngre betalar för äldre.

Det var 2 saker jag störde mig på.
1. Den skulle bara gälla på statliga sjukhus.
2. Samma premie oavsett ålder, innebär ju att yngre betalar för äldre.

Alla statliga sjukhus är inte dåliga alls, kolla Siriraj eller Chulalongkorn i Bkk t.ex.
För mig är det en självklarhet att alla skulle betala samma premie, är den skattefinansierad/sponsrad av svenska skattebetalare bör den vara likt skatten, dvs samma % på inkomst etc. De flesta blir ju, förr eller förhoppningsvis senare, äldre så det är väl ok.

/ SatanG

Alla statliga sjukhus är inte dåliga alls, kolla Siriraj eller Chulalongkorn i Bkk t.ex.
För mig är det en självklarhet att alla skulle betala samma premie, är den skattefinansierad/sponsrad av svenska skattebetalare bör den vara likt skatten, dvs samma % på inkomst etc. De flesta blir ju, förr eller förhoppningsvis senare, äldre så det är väl ok.

/ SatanG
Handlade väl inte om ett skattefinansierat alternativ?
Handlar väl om försäkring framförhandlad med bolag här nere som alla kan täckna till ett rimligt pris oavsett ålder, Svenska staten är väl inte inblandad i det här, man får betala själv eller har jag missförstått?
Skall det vara att den skall skattefinansieras tror jag aldrig den kommer gå igenom.

/ SatanG
Skattefinansierad?
Vi pratar inte om samma sak, länk till den du tänker på?

Handlade väl inte om ett skattefinansierat alternativ?
Handlar väl om försäkring framförhandlad med bolag här nere som alla kan täckna till ett rimligt pris oavsett ålder, Svenska staten är väl inte inblandad i det här, man får betala själv eller har jag missförstått?
Skall det vara att den skall skattefinansieras tror jag aldrig den kommer gå igenom.

Den jag tänker på är den som svenska föreningar säger sig arbetar på.

"i är ett flertal föreningar för svenskar boende i Thailand och gemensamt för medlemmarna är att de bor stora delar eller hela året i Thailand. Dessa föreningar försöker på olika sätt övertyga svenska myndigheter om att sjukvården för svenska skattebetalare som bor i eller besöker Thailand skall betalas genom det svenska hälso- och sjukvårdssystemet eftersom vi alla betalar skatt (Sink-skatt eller normal skatt) i Sverige. "
Ja till sjukvårdsförsäkring i Thailand

/ SatanG

Frugan vart ju tvungen att teckna livsförsäkring när hon tog huslån hos SCB.
Visade sig vara bättre än jag trodde först, trodde bara det var livförsäkring som täckte huslånet.
Det var livsförsäkring om hon dör nu betalar den huset, senare när huset är nedbetalat betalar huset samt resterande belopp går till barnen, sjukvård på tex Bangkokhospital, står för avbetalning av hus om hon skulle bli sjuk och inte kunna jobba (om hon hade gjort det), brand och stöldförsäkring på huset.
Allt för runt 190.000 baht för 15 år hos SCB, antar att den bara går att få när man tar huslån hos dom.

Tillbaka
Topp