Get insured or get out.

Vill man dö fort och fattig är Filippinerna ett val om man inte har råd med sjukvård. Inga pengar, ingen sjukvård alls.
Nu är Thailand mycket generösare och nekar ingen akut vård de första dygnen även om sjukhusen förlorar en del pengar.

Senaste åren har ju Thailand varit rätt tydliga att man vill ha in rika utlänningar och ut med fattiga utlänningar.
Om jag inte läst fel så kommer Thailand att kompensera alla dom som drunknade i Phuket med mångmiljonbelopp till anhöriga för att inte störa den viktiga kinesiska turismen och det skyndar på detta med obligatoriska försäkringar som är ganska enkelt att genomföra.
Ingen försäkring, inget Visum. Ingen försäkring, nekad incheckning på avreseflygplatsen.
Flygbolagen görs ansvariga för kostnader för oförsäkrade resenärer.
Schengen har ju redan krav på försäkring för turistvisum till Europa sen lång tid tillbaka.

Har svårt att greppa detta, vad har en sjukvårdsförsäkring med en olycka med en båt att göra? Thailand vill kompensera offren? Thailand vill bygga upp en fond för dylika olyckor, om jag åker båt; taxi, buss, osv.osv. så ska enligt min uppfattning försäkringen tillhandahållas av transportören, jag ser inget annat än att detta är ytterligare ett sätt att plocka pengar av turister/besökare, om detta skull bli verklighet att det ska finnas en obligatorisk Thailändsk försäkring, så skulle jag ha 3 olika försäkringar dom första 45 dagarna, Thailändsk försäkring, reseförsäkring genom hemförsäkringen, och en försäkring genom frugan, fortsätter att titta runt på andra länder...

Har man inga pengar eller väljer att leva utan försäkring är det väl ett beslut man tagit. Det värsta som kan hända är väl om man blir sjuk och plågas men då får man väl ta sitt liv eller ta sig till Sverige om man tror det blir bättre där. Tycker inte man skall vara så rädd för just döden när det är slut så är det.

Har svårt att greppa detta, vad har en sjukvårdsförsäkring med en olycka med en båt att göra? Thailand vill kompensera offren? Thailand vill bygga upp en fond för dylika olyckor, om jag åker båt; taxi, buss, osv.osv. så ska enligt min uppfattning försäkringen tillhandahållas av transportören, jag ser inget annat än att detta är ytterligare ett sätt att plocka pengar av turister/besökare, om detta skull bli verklighet att det ska finnas en obligatorisk Thailändsk försäkring, så skulle jag ha 3 olika försäkringar dom första 45 dagarna, Thailändsk försäkring, reseförsäkring genom hemförsäkringen, och en försäkring genom frugan, fortsätter att titta runt på andra länder...
Du har helt rätt Ubon , jag skulle förutom en sjukförsäkring behöva en olycksfall samt även en som täcker ex rättsliga kostnader , dvs jag behöver en försäkring som tar allt som den jag tecknar på halvårsbasis genom Dina försäkringar som ett tillägg till min hemförsäkring , ett nytt sätt att tjäna stålar på faranger , just så är det , kanske blir det aldrig verklighet som så många ideer de myntar där nere , sen kommer de på att det kostar mer än det smakar

En reseförsäkring för turister täcker ju både olycka och sjukdom.
Det pinsamma för Thailands del är att väldigt många transportörer är oförsäkrade när olyckan är framme till sjöss, till lands etc.
Thailändska turistföretag med licenser kör utan försäkringar, myndigheterna är nästan utan kontroll av säkerhet och försäkringar hos massor av transportörer och operatörer som utländska resebyråer bokar med.

Nog ska det räcka det med en enda försäkring från hemlandet för turisterna.
Så hemskt dyr är inte en reseförsäkring. Fruns reseförsäkring för en månad i Thailand kostade under 1000thb i premie, täcker olycka, sjukdom, ansvar och flygförseningar mm.
Kineserna som sällan är mer än 10 dagar utomlands blir ju billigare.

Personligen tror jag att kraven på försäkring för turister är infört inom något år, det skulle nog alla tjäna på.

Det pinsamma för Thailands del är att väldigt många transportörer är oförsäkrade när olyckan är framme till sjöss, till lands etc.
Thailändska turistföretag med licenser kör utan försäkringar, myndigheterna är nästan utan kontroll av säkerhet och försäkringar hos massor av transportörer och operatörer som utländska resebyråer bokar med.

Så hemskt dyr är inte en reseförsäkring. Fruns reseförsäkring för en månad i Thailand kostade under 1000thb i premie, täcker olycka, sjukdom, ansvar och flygförseningar mm.

Personligen tror jag att kraven på försäkring för turister är infört inom något år, det skulle nog alla tjäna på.
Har du helt missat innehållet i texten Kurant ?? , Turist and visitors , vad är expats ?? De kommer även dem att få detta krav , och då till en betydligt högre kostnad , tror inte att du kan få en vettig försäkring under 100K om du är 65 +

Har du helt missat innehållet i texten Kurant ?? , Turist and visitors , vad är expats ?? De kommer även dem att få detta krav , och då till en betydligt högre kostnad , tror inte att du kan få en vettig försäkring under 100K om du är 65 +
Nej, jag har bara fokuserat på turist delen. Detta med visitors är ett svårtolkat ord som ändå för mig betyder tillfällig besökare.
Tolkar du visitor som bofasta expats blir det ju något helt annat, men jag gör inte den tolkningen i texten.
Blir det försäkringskrav för bofasta pensionärer blir det riktigt dyrt för dessa som är en högrisk för bolagen.

Nej, jag har bara fokuserat på turist delen. Detta med visitors är ett svårtolkat ord som ändå för mig betyder tillfällig besökare.
Tolkar du visitor som bofasta expats blir det ju något helt annat, men jag gör inte den tolkningen i texten.
Blir det försäkringskrav för bofasta pensionärer blir det riktigt dyrt för dessa som är en högrisk för bolagen.
Jo så är det . men varför skulle då någon visitor alls vara befriade , det står det inget om .. Det är nog din egen tolkning , iofs så hoppas jag du har rätt , för det blir ett dråpslag för massor av expats , Inte svårtolkat som jag ser det , men hoppas på att jag målar fn på väggen:)

Här är nog den billigaste försäkringen så långt, Kurant, vilket bolag håller dessa priser? 1000 thb...:)

En månads reseförsäkring ing¨år i hemförsäkringen resterande utöver 45 dagar för mig kostade 4700 sek , då är jag förs. i 6 månader för denna summa

Hej

Det är nog önsketänkande ifrån hans sida, själv kan jag inte se någon skillnad alls på landets kostnader beroende på om man är turistfelet expat, enligt media är det väl normalt just expats som utgör det största problemet och som kostar Thailand mest.

Thailändska myndigheter gjorde ju ganska nyligen en undersökning på expats gällande försäkring och det var ju en stor majoritet som saknade försäkring helt, själv är jag nog inne på att turister i högre grad än expats har försäkringar, detta p.g.a att det ingår i hemförsäkring när det handlar om resor kortare än 45 dagar.

Mvh isan lover

Här är nog den billigaste försäkringen så långt, Kurant, vilket bolag håller dessa priser? 1000 thb...:)

Detta pris är från Pacific Cross Phil. En reseförsäkring och bara för resa inom ASEAN länderna.
För resa i 90 dagar till Europa tar samma bolag 5000thb (högsta ersättning 30.000€) ERV vill ha nästan det dubbla för samma försäkring.
För asiatiska medborgare som reser som turist finns det många alternativ att teckna försäkringar.
Gott rykte har bolag från Singapore och Hong Kong och det är lätt att köpa reseförsäkringar på nätet med kort.

Hej

Det är nog önsketänkande ifrån hans sida, själv kan jag inte se någon skillnad alls på landets kostnader beroende på om man är turistfelet expat, enligt media är det väl normalt just expats som utgör det största problemet och som kostar Thailand mest.

Thailändska myndigheter gjorde ju ganska nyligen en undersökning på expats gällande försäkring och det var ju en stor majoritet som saknade försäkring helt, själv är jag nog inne på att turister i högre grad än expats har försäkringar, detta p.g.a att det ingår i hemförsäkring när det handlar om resor kortare än 45 dagar.

Mvh isan lover
Tror nog inte vi ska blanda äpplen och päron nu.
Visst är det ett stort antal expats som saknar försäkring.

Detta med att nästan alla kinesiska turister saknar reseförsäkring och de thailändska turismbolag som transporterar kineserna saknar också försäkringar är en annan fråga med visst finns det likheter.
Väldigt många kineser har omkommit i olyckor sista året, förlisningar, busskracher, kollisioner mellan speedboats, exploderande båtar, båtbränder mm och avbokningarna från kinesiska researrangörer har varit 15%.

Artikeln som tråden handlar om är ett seminarium som fokuserar på turism och reseförsäkringar samt ekonomiska skadestånd från Thailand.

"The government's tourist compensation fund has been heavily depleted as it has already paid out about 60 million baht in total to the Phoenix boat victims and the families of the deceased"

Tror nog inte vi ska blanda äpplen och päron nu.
Visst är det ett stort antal expats som saknar försäkring.

Detta med att nästan alla kinesiska turister saknar reseförsäkring och de thailändska turismbolag som transporterar kineserna saknar också försäkringar är en annan fråga med visst finns det likheter.
Väldigt många kineser har omkommit i olyckor sista året, förlisningar, busskracher, kollisioner mellan speedboats, exploderande båtar, båtbränder mm och avbokningarna från kinesiska researrangörer har varit 15%.

Artikeln som tråden handlar om är ett seminarium som fokuserar på turism och reseförsäkringar samt ekonomiska skadestånd från Thailand.

"The government's tourist compensation fund has been heavily depleted as it has already paid out about 60 million baht in total to the Phoenix boat victims and the families of the deceased"

Ny biz för min del.
Skicka ut hopplösa släktingar på båtar i Thailand och kassera in stålar av thailändska staten.

Detta pris är från Pacific Cross Phil. En reseförsäkring och bara för resa inom ASEAN länderna.
För resa i 90 dagar till Europa tar samma bolag 5000thb (högsta ersättning 30.000€) ERV vill ha nästan det dubbla för samma försäkring.
För asiatiska medborgare som reser som turist finns det många alternativ att teckna försäkringar.
Gott rykte har bolag från Singapore och Hong Kong och det är lätt att köpa reseförsäkringar på nätet med kort.

Försäkringen gäller endast inom ASEAN-länderna, nu funderar Ubon lite, om jag behöver en försäkring i Thailand, (vilket jag just nu inte behöver) så kanske man kunde mellanlanda i Phil,. ordna med försäkringen och fortsätta resan till TH-land, och stanna dom månader man önskar? eller finns det ytterligare begränsningar som förstör denna soliga morgon? kanske detta endast gäller folket i Asean? eller gäller den för andra som är utskrivna från hemlandet och skriven i något Asean-land? vidare så är frågan ställd, vad händer med gruppförsäkringen?, hur långt har man kommit? inte så värst långt enligt Ubon, det som läckt ut är att man förhandlar med ett antal försäkringsbolag, (60-80 stycken), för att försöka knyta ihop denna försäkring, samt att man väntar på ett godkännande av dom thailändska myndigheterna, kommer man att få ett godkännande? detta med tanke på att myndigheterna själva vill ha en obligatorisk försäkring för turister/besökare, varför skulle man ge ett godkännande till denna försäkring? detta innebär att bolaget tar vinsten och myndigheterna får nöja sig med smulorna från kakfatet, myndigheterna vill nog ha detta för själva utan inblandning av andra aktörer, fördelen med försäkringen är att det ska inte finnas en begränsning när det gäller ålder, (kan ändras vilken tid som helst), nackdelar, försäkringen justeras över tid, (endast uppåt?) spontant tycker jag nog att marknadsundersökningen får underkänt, ytterligare nackdelar, försäkringen gäller endast på statliga sjukhus, samt att den gäller endast när försäkringsinnehavaren blir INLAGD på sjukhuset, och av vad jag förstått så ska försäkringen innehålla oförskämt många undantag, samt att priset skulle enligt uppgift ligga på c:a 2.500 bth, inte långt ifrån c:a 4000 bath som jag kan teckna en försäkring i Sverige för, och som gäller för betydligt mer, sen är det upp till varje enskild som vill ha en försäkring att kontakta försäkringsbolaget, kan bli så att denna gruppförsäkring prissätts individuellt, en tanke Ubon har med tanke på hur annat fungerar i Thailand, dubbel prisättning.

Ubon , du skriver "c:a 4000 bath som jag kan teckna en försäkring i Sverige för, och som gäller för betydligt mer, " Vilken försäkring syftar du då på , du kan inte teckna en på hemförsäkringen som gäller år efter år , du måste du dessutom ha ett boende med hemförsäkring och även hem någon månad varje år , inte riktigt som var meningen , eller är det någon annan typ du avser i detta påstående ??;)

Skulle inte två personer kunna sitta i en båt?
Tycker du att även denna tråd skall svamlas sönder nu ? Snälla ,för en vettig dialog om detta med försäkringar , det är för oss som bor där eller tänker bo där permanent en ytterst viktig fråga:(

Tillbaka
Topp