Ubon
Forumveteran
Vill man dö fort och fattig är Filippinerna ett val om man inte har råd med sjukvård. Inga pengar, ingen sjukvård alls.
Nu är Thailand mycket generösare och nekar ingen akut vård de första dygnen även om sjukhusen förlorar en del pengar.
Senaste åren har ju Thailand varit rätt tydliga att man vill ha in rika utlänningar och ut med fattiga utlänningar.
Om jag inte läst fel så kommer Thailand att kompensera alla dom som drunknade i Phuket med mångmiljonbelopp till anhöriga för att inte störa den viktiga kinesiska turismen och det skyndar på detta med obligatoriska försäkringar som är ganska enkelt att genomföra.
Ingen försäkring, inget Visum. Ingen försäkring, nekad incheckning på avreseflygplatsen.
Flygbolagen görs ansvariga för kostnader för oförsäkrade resenärer.
Schengen har ju redan krav på försäkring för turistvisum till Europa sen lång tid tillbaka.
Har svårt att greppa detta, vad har en sjukvårdsförsäkring med en olycka med en båt att göra? Thailand vill kompensera offren? Thailand vill bygga upp en fond för dylika olyckor, om jag åker båt; taxi, buss, osv.osv. så ska enligt min uppfattning försäkringen tillhandahållas av transportören, jag ser inget annat än att detta är ytterligare ett sätt att plocka pengar av turister/besökare, om detta skull bli verklighet att det ska finnas en obligatorisk Thailändsk försäkring, så skulle jag ha 3 olika försäkringar dom första 45 dagarna, Thailändsk försäkring, reseförsäkring genom hemförsäkringen, och en försäkring genom frugan, fortsätter att titta runt på andra länder...