Gissa yrket!

Morgon promenad med frugan .blev två timmar idag plockade även granskott .blir riktigt gott te på dessa

IMG_20200527_081635141.jpg

IMG_20200527_080917365_HDR.jpg

IMG_20200527_082341955.jpg
Du är ju också jägare enligt egen utsago.
Då undrar jag vad du jagar med din hund?
Jag har jagat i 30 år men aldrig kommit i kontakt med en sådan hund som jag ser på bilden.

Det beror väl på vad man jagar? Kjoltyg kan man nog jaga alldeles utmärkt med den rasen :xmas_smiley:
Den rasen används som grishund i USA samt i Australien , denna är en utmärkt kortdrivande hund , hon är skalltät med bra hörbarhet, hon trycker iofs allt vilt i ca 10 min en kvart , men gris kan hon hålla på med länge, och grisarna kommer garanterat ut ur såten. Men föredrar Harjakt och rävjakt med Stövare, det jag har sysslat med och haft som favorit under mitt långa jägarliv , en av mina hundar genom åren

Lepus.jpg

Den rasen används som grishund i USA samt i Australien , denna är en utmärkt kortdrivande hund , hon är skalltät med bra hörbarhet, hon trycker iofs allt vilt i ca 10 min en kvart , men gris kan hon hålla på med länge, och grisarna kommer garanterat ut ur såten. Men förderar har och rävjakt med Stövare, det jag har sysslat med och haft som favorit under mitt långa jägarliv , en av mina hundar genom åren

Lepus.jpg
O i Sverige?

De Engelska Bullterriers som föds upp i Sverige är lägre samt tyngre , den här tiken köpte vi i Thailand av en Holländare , Båda föräldradjuren kommer från Australien och används där till jakt, Något högre samt smidigare än den Bullen som avlas som ren sällskapshund, hon är ruskigt snabb och grisen kommer inte åt henne , tyvärr så är hon för vass, så grisen blir ofta biten av henne. Googla på Pighunting with Bullterrier eller leta på youtube , men inte så kul då de inte använder bössa utan låter hunden ta grisen och sen använder kniv , inte alla snyggt på något sätt

De Engelska Bullterriers som föds upp i Sverige är lägre samt tyngre , den här tiken köpte vi i Thailand av en Holländare , Båda föräldradjuren kommer från Australien och används där till jakt, Något högre samt smidigare än den Bullen som avlas som ren sällskapshund, hon är ruskigt snabb och grisen kommer inte åt henne , tyvärr så är hon för vass, så grisen blir ofta biten av henne. Googla på Pighunting with Bullterrier eller leta på youtube , men inte så kul då de inte använder bössa utan låter hunden ta grisen och sen använder kniv , inte alla snyggt på något sätt

Har sett några klipp på den typen av jakt.
Jag undrar mer varför en S.k jägare inte har en jakthund istället för en sällskapshund?
Själv funderar jag på en Pudel.
Pudel skulle nog passa farbror bra!
God Morgon förresten :upanddown:

Den rasen används som grishund i USA samt i Australien , denna är en utmärkt kortdrivande hund , hon är skalltät med bra hörbarhet, hon trycker iofs allt vilt i ca 10 min en kvart , men gris kan hon hålla på med länge, och grisarna kommer garanterat ut ur såten. Men föredrar Harjakt och rävjakt med Stövare, det jag har sysslat med och haft som favorit under mitt långa jägarliv , en av mina hundar genom åren

Lepus.jpg
Finns för mycket vildsvin i landet. Kan du och vovven göra något åt saken är det jättebra. Borde vara landets mest prioriterade jakt.

Finns för mycket vildsvin i landet. Kan du och vovven göra något åt saken är det jättebra. Borde vara landets mest prioriterade jakt.
Min uppfatttning är att det många gånger är tvärtom.Många jägare har medvetet skapat stor vildsvinstam p.g.a att det är ett jaktbart vilt året om.Dessutom mycket gott kött.

Min uppfatttning är att det många gånger är tvärtom.Många jägare har medvetet skapat stor vildsvinstam p.g.a att det är ett jaktbart vilt året om.Dessutom mycket gott kött.
Jag grundade min uppfattning på att vildsvin i närheten av bebyggelse uppför sig konstigt. De springer omkring dagtid i villabebyggelse och skrämmer folk och djur. Dessutom har många fått sina trädgårdar förstörda. Enligt läroboken ska de vara nattdjur. Flera har också krockat med vildsvin.
Av dessa skäl vill jag decimera stammen ordentligt.

Jag har gett två jägare jakträtt på min lilla tomt för vildsvin men ingen har ännu lyckats.

Jag grundade min uppfattning på att vildsvin i närheten av bebyggelse uppför sig konstigt. De springer omkring dagtid i villabebyggelse och skrämmer folk och djur. Dessutom har många fått sina trädgårdar förstörda. Enligt läroboken ska de vara nattdjur. Flera har också krockat med vildsvin.
Av dessa skäl vill jag decimera stammen ordentligt.

Jag har gett två jägare jakträtt på min lilla tomt för vildsvin men ingen har ännu lyckats.
Ring Alquida, då jäklar! :tongue_transparent:

Gissa Jobbet!
En återblick i mitt liv angående jobb,efter diverse sommarjobb och gymnasie/eller yrkes skola som det kanske hette på den tiden om jag minns rätt!
Snickare i 11 år ett kul och bra jobb som jag trivdes med,men som jag lämnade i ett svagt ögonblick för ett produktions/tillverkning kneg i en helt annan branch! Glasögon som jag stannade i ca 3år.
Därefter ett hopp till stål tillverkning/industri i ett dotter bolag till SSAB i 7 år med 5 skift som passade mig bra och i ett trevligt gäng.
Och just nu i gruvbranchen,där det redan hunnit bli 13 år med rullande 5-skift & om inget oförutsett sker så är min tanke & planer att bli kvar där några år till för att sedan avsluta arbetslivet runt 60 strecket.

Hej

Stämmer bra, jägarna köper vildsvin ifrån hägn i södra Sverige, sen transporteras dessa i hästranportsläp till andra delar av landet där dom släpps ut, sen sätter man upp foderstationer där dessa utfodras med majs, fall frukt och annat gott för att stanna kvar.

Det är därför utbredningen har skett fläckvis runt om i och inte jämnt fördelat ifrån syd till norr, men nu håller det här på att grövre styr eftersom vildsvinen förökar sig fortare än vad jägarna hinner skjuta av dom, dessutom drabbas ju många bönder och skogsbrukare som inte själva är jägare och som inte vill ha dessa på sina marker.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp