Gissa yrket!

Tror jag inte mycket på men man kan ifrågasätta lämpligheten i att utfodra dessa med extra mat. Det decimerar inte beståndet men kan kanske hålla svinen borta från odlad mark.

Hej

Tror du inte att man har köpt och satt ut vildsvin i våra Svenska skogar?

Det är ju allmänt känt både i jaktkretsar och hos ansvariga myndigheter, enligt mig råder det inget tvivel om detta, enligt Skip upphörde jägarna med utsättning av vildsvin för 20 årsedan men då var ju skadan redan skedd.

Mvh isan lover

Tror jag inte mycket på men man kan ifrågasätta lämpligheten i att utfodra dessa med extra mat. Det decimerar inte beståndet men kan kanske hålla svinen borta från odlad mark.
Berra ! Utfodrar gör man för att hjälpa bonden att klara sina grådor , Vad vi gör är att med foder försöka få grisen att ge fn i Bondens grödor , vilket oftast lyckas, Mat finns det för grisen oavsett. så det påverkar inte stammens storlek på något sätt , Grisar är grisiga , allätare dessutom . Varför fortsätta denna diskussion om grisar , Blir ju bara dumt med en massa gissningar utan underbyggd kunskap , Att påstå att grisen körs norrut är enormt dumt , jägare i norra Sverige vill inte ha gris, så det är bara nonsens snack. Att hägna gris är inte lätt , ingen annan än militanta veganer som medvetet släpper ut gris eller andra hägnade djur , Grisen är en djäkel på att gräva, Nästan omöjligt att hägna dessa djur, så behövs inte släppas ut , det fixar de själva , Dessutom oerhört starka i trynet , de bökar upp staket som är nergrävt halvannan meter i marken

Hej

Du vet mycket väl hur det går till när man avgör hur många älgar som får skjutas av ett jaktlag, man räknar själva antalet älgskitar på en viss yta, sen meddelar man detta som sen utgör grund för tilldelningen, självklart uppger den som räknar fler skitar än det egentligen finns för att få något djur att skjuta, skulle man ha rapporterat korrekt antal älgskitar hade ju jakten fått ställts in eftersom man då fått 0 i tilldelning.

Mvh isan lover
Jaså, är det så det går till , bra att du vet IL , Riktigt duktigt , vet du vad Älg Obs är ?? .. Tänker inte diskutera detta med dig , du vet noll och ingenting om detta med jakt och viltvård .. Tror du hatar jägare däremot , Men det är ju upp till var och en fritt att tycka som man vill

Berra ! Utfodrar gör man för att hjälpa bonden att klara sina grådor , Vad vi gör är att med foder försöka få grisen att ge fn i Bondens grödor , vilket oftast lyckas, Mat finns det för grisen oavsett. så det påverkar inte stammens storlek på något sätt , Grisar är grisiga , allätare dessutom . Varför fortsätta denna diskussion om grisar , Blir ju bara dumt med en massa gissningar utan underbyggd kunskap , Att påstå att grisen körs norrut är enormt dumt , jägare i norra Sverige vill inte ha gris, så det är bara nonsens snack. Att hägna gris är inte lätt , ingen annan än militanta veganer som medvetet släpper ut gris eller andra hägnade djur , Grisen är en djäkel på att gräva, Nästan omöjligt att hägna dessa djur, så behövs inte släppas ut , det fixar de själva , Dessutom oerhört starka i trynet , de bökar upp staket som är nergrävt halvannan meter i marken
Ja jag håller med dig. detta har blivit en svinaktig tråd så vi lägger ner diskussionen.

Utfodring är ett problem .
15FCFDF6-7DCB-4CBB-B712-7DB3212D79EB.png

Hej

Du vet mycket väl hur det går till när man avgör hur många älgar som får skjutas av ett jaktlag, man räknar själva antalet älgskitar på en viss yta, sen meddelar man detta som sen utgör grund för tilldelningen, självklart uppger den som räknar fler skitar än det egentligen finns för att få något djur att skjuta, skulle man ha rapporterat korrekt antal älgskitar hade ju jakten fått ställts in eftersom man då fått 0 i tilldelning.

Mvh isan lover
Räkna Älgbajs hör nog inte till jägarnas favoritsysselsättning.Men många jägare valde detta istället för flyginventering vilket skulle bli mycket kostsamt o bekostas av jägarna själva.

Jaså, är det så det går till , bra att du vet IL , Riktigt duktigt , vet du vad Älg Obs är ?? .. Tänker inte diskutera detta med dig , du vet noll och ingenting om detta med jakt och viltvård .. Tror du hatar jägare däremot , Men det är ju upp till var och en fritt att tycka som man vill

Hej

Nu är du ute och cyklar igen, är uppväxt i en familj där jakt var och är vanligt, har själv fällt en del djur, kan flå och stycka djur o.s.v, enligt mig är jakt helt naturligt och något som människan har ägnat sig åt i urminnes tider.

Bara för att man vågar erkänna att jägare har släppt ut vildsvin och att det myglas med statistik för att få djur att fälla vid älgjakten innebär det ju inte att man måste vara emot jakt.

Mvh isan lover

Hej

Här är lite läsbart för dom som tvivlar på att jägare är inblandade i vildsvins utbredningen.

Mvh isan lover

Naturligtvis finns det mer eller mindre seriösa jägare.Så ä det med det mesta här i livet.
Jag betvivlar inte Skippers kunskap inom jakt men att försvara en hel Jägarkår o anklaga alla som tycker annorlunda är fel.
Tycker jag iallafall:hug_transparent:

Bara rykten inget annat , du gillar ju inte rykten IL , utom när du själv får sprida osanningar om tillex jägare..

Naturligtvis finns det mer eller mindre seriösa jägare.Så ä det med det mesta här i livet.
Jag betvivlar inte Skippers kunskap inom jakt men att försvara en hel Jägarkår o anklaga alla som tycker annorlunda är fel.
Tycker jag iallafall:hug_transparent:

Hej

T.o.m jägarna själva, deras organisationer och tidskrifter tar ju öppet upp dom problem som Skip förnekar, tänker då främst på utsättning av vildsvin ifrån jägare.

Mvh isan lover

Räkna Älgbajs hör nog inte till jägarnas favoritsysselsättning.Men många jägare valde detta istället för flyginventering vilket skulle bli mycket kostsamt o bekostas av jägarna själva.

Hej

Lite konstigt att Skip som påstår sig vara jägare inte kände till detta. :)

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Nu e du helt ute o cyklar, Största delen med älgspillnings inventering och samtidigt kollar man betesskador , Har med hur hårt skogen drabbas av betesskador och vad för typ skog som betas trycket ökar på. Ett bra samarbete med skogsägarna och Jägarna, Själv var jag ute i våras på våra 1500ha och fick se en förödelse av spridningen av granbarkborrarna rapporterade naturligtvis det till skogsägarna....Har nära kontakt med en som jobbar på Sveaskog och de har ett datorprogram som de jobbar med, finns ofantligt mycket information då alla som upplåtelsejakt måste göra dessa inventeringar.

Nu e du helt ute o cyklar, Största delen med älgspillnings inventering och samtidigt kollar man betesskador , Har med hur hårt skogen drabbas av betesskador och vad för typ skog som betas trycket ökar på. Ett bra samarbete med skogsägarna och Jägarna, Själv var jag ute i våras på våra 1500ha och fick se en förödelse av spridningen av granbarkborrarna rapporterade naturligtvis det till skogsägarna....Har nära kontakt med en som jobbar på Sveaskog och de har ett datorprogram som de jobbar med, finns ofantligt mycket information då alla som upplåtelsejakt måste göra dessa inventeringar.
Nej Wavis , inte säga emot sakkunskapen, inte bra , då slutar han aldrig , låt han tro att allt är jägarnas fel , då sover han nog sött också , nöjd och belåten
Djäkla jägare , hatar dem

Arg katt me bössa.gif

IL skrev

"självklart uppger den som räknar fler skitar än det egentligen finns för att få något djur att skjuta" Min fråga till Dig IL.
Hur kan man göra så IL , var har du lärt dig detta ?? Inom något annat område tror jag bestämt, ändra på sanningar och fara med lögner är inte bra ,
Fy skäms IL. Inte lära jägarna sånt inte ;)

Hej

Här är lite info ämnet.

StartsidanJakt & ViltÄlg › Älginventering
ÄLGINVENTERING
Spillning2-2008-150x150.jpg

De metoder vi använder är Spillningsinventering som beräknar antal älgar i vinterstam.

Älgobs, skall föras in i Viltdata för varje dag visar på antalet observationer under jakten , inte antal älgar.

Markinventering, visar på antalet älgar under jakten och användes före 2018 i delområde Väster Åsgarn

Spillnings inventering bestäms och organiseras av ÄFO men utförs av jägarna, är den enda inventering där LST faktiskt tror på resultatet inte som älg i absoluta tal utan som trend, därför är det oerhört viktigt att jägarna håller sig till regelverket som finns runt detta.

Mvh isan lover

Det är väl Länstyrelsen som beslutar om spillningsinventering o tilldelning av avskjutning av älgar om jag inte missminner mig.

Tillbaka
Topp