Gissa yrket!

Hej

Här är lite info ämnet.

StartsidanJakt & ViltÄlg › Älginventering
ÄLGINVENTERING
Spillning2-2008-150x150.jpg

De metoder vi använder är Spillningsinventering som beräknar antal älgar i vinterstam.

Älgobs, skall föras in i Viltdata för varje dag visar på antalet observationer under jakten , inte antal älgar.

Markinventering, visar på antalet älgar under jakten och användes före 2018 i delområde Väster Åsgarn

Spillnings inventering bestäms och organiseras av ÄFO men utförs av jägarna, är den enda inventering där LST faktiskt tror på resultatet inte som älg i absoluta tal utan som trend, därför är det oerhört viktigt att jägarna håller sig till regelverket som finns runt detta.

Mvh isan lover
Skämtare där
1591020276546.png

IL skrev

"självklart uppger den som räknar fler skitar än det egentligen finns för att få något djur att skjuta" Min fråga till Dig IL.
Hur kan man göra så IL , var har du lärt dig detta ?? Inom något annat område tror jag bestämt, ändra på sanningar och fara med lögner är inte bra ,
Fy skäms IL. Inte lära jägarna sånt inte ;)

Hej

Jag har nog inget att lära ut här, oseriösa jägare klarar det här bra själva, att överlåta beräkningen av älgstammen till jägarna själva är ju lite som att låta alkisar inventera Systembolaget. :)

Mvh isan lover

Hört rykten om att en skål med glykol gör gott för grann- och kattsämjan i värsta fall ;)
En katt dricker inte glykol , en katt har ett av värdens bästa luktsinnen, bättre än hunden när det handlar om den mat den äter, En katt kan skilja på dagsfärsk dtrömming och om den är ett par dagar gammal , då ratas den oftats av katten . Gillar inte riktigt dina tankar i detta , Glykolförgiftning är en plågsam död skall du veta, inget jag önskar varken människa eller djur

Nu e du helt ute o cyklar, Största delen med älgspillnings inventering och samtidigt kollar man betesskador , Har med hur hårt skogen drabbas av betesskador och vad för typ skog som betas trycket ökar på. Ett bra samarbete med skogsägarna och Jägarna, Själv var jag ute i våras på våra 1500ha och fick se en förödelse av spridningen av granbarkborrarna rapporterade naturligtvis det till skogsägarna....Har nära kontakt med en som jobbar på Sveaskog och de har ett datorprogram som de jobbar med, finns ofantligt mycket information då alla som upplåtelsejakt måste göra dessa inventeringar.
Skogsägare vill väl knappast ha varken barkborrar eller älg på markerna..

En katt dricker inte glykol , en katt har ett av värdens bästa luktsinnen, bättre än hunden när det handlar om den mat den äter, En katt kan skilja på dagsfärsk dtrömming och om den är ett par dagar gammal , då ratas den oftats av katten . Gillar inte riktigt dina tankar i detta , Glykolförgiftning är en plågsam död skall du veta, inget jag önskar varken människa eller djur
Stolpskott ä alltid stolpskott hur gärna man än vill att det ska bli mål:'(

Jo jag hade aldrig fått för mig att göra något sånt. Fick höra det av en granne gällande kattproblem, själv har jag noll erfarenhet av djurplågeri. Får erkänna att jag faktiskt trodde på att glykol fungerade men det kanske det inte gör.

Tröttnar jag på att katten förstör så blir det ett snabbt avslut...

Jo jag hade aldrig fått för mig att göra något sånt. Fick höra det av en granne gällande kattproblem, själv har jag noll erfarenhet av djurplågeri. Får erkänna att jag faktiskt trodde på att glykol fungerade men det kanske det inte gör.

Slagfälla för mård ä effektiv.Men säg inte var tipset kom ifrån:afro:

Akta dig för att göra det , du blir åtalad om de kommer på vem som gjort det , En slagfälla funkar i 99% av fallen , men kan gå illa om det tar fel, Bättre att ta den i en levandefälla , Mata in den samt sen ut med fällan i bilen och glöm inte ta med 22an , den är perfekt för jobbet , sen lägger du ut katten på vägen, allt löst till allas bästa, tills de skaffar en ny katt vill säga :p Bättre prata med grannen , snacka med alla i området , tala om vilka lagar som gäller, bara kräva ersättning för möbler och dynor etc , Ta bilder samt dra det långt , Då tar de bort katten själva , eller tar ansvar och sköter om den som en "Huskatt "skall skötas, bäst så , även för katten, katter är trevliga djur tycker jag, men inte i skogen

Senast redigerad av en moderator:
Akta dig för att göra det , du blir åtalad om de kommer på vem som gjort det , En slagfälla funkar i 99% av fallen , men kan gå illa om det tar fel över katten, Bättre att ta den i en levandefälla , Mata in den samt sen ut med fällan i bilen och glöm inte ta med 22an , den är perfekt för jobbet , sen lägger du ut katten på vägen, allt löst till allas bästa, tills de skaffar en ny katt vill säga :p
Slagfälla kan vem som helst köpa.22an ä license på.Kanske lättare med 99 % slagfälla?

Tänk hur en tråd om att gissa yrken kan spåra ur, Ett praktexempel på OT. Mordiska fällor mm. Huga!! :eek:
Ja, men läs mina sista meningar , de visar vad jag egentligen tycker , men slagfällor är faktiskt lagliga , men käver tillstånd för fällfångst , och inte lagliga för Tamkatt . kanske kan vi...... denna tråd nu ??

Ja, men läs mina sista meningar , de visar vad jag egentligen tycker , men slagfällor är faktiskt lagliga , men käver tillstånd för fällfångst , och inte lagliga för Tamkatt . kanske kan vi...... denna tråd nu ??
Ä det nya nya regler för fällfångst så har jag missat det.Men jag ska Gooooogla.

Akta dig för att göra det , du blir åtalad om de kommer på vem som gjort det , En slagfälla funkar i 99% av fallen , men kan gå illa om det tar fel över katten, Bättre att ta den i en levandefälla , Mata in den samt sen ut med fällan i bilen och glöm inte ta med 22an , den är perfekt för jobbet , sen lägger du ut katten på vägen, allt löst till allas bästa, tills de skaffar en ny katt vill säga :p Bättre prata med grannen , snacka med alla i området , tala om vilka lagar som gäller, bara kräva ersättning för möbler och dynor etc , Ta bilder samt dra det långt , Då tar de bort katten själva , eller tar ansvar och sköter om den som en "Huskatt "skall skötas, bäst så , även för katten, katter är trevliga djur tycker jag, men inte i skogen

Har inga planer på att göra något elakt mot något djur i krokarna. Dock kul att reta upp kattägare ibland eftersom att varenda kattägare har just den enda oskyldiga katten i området.

Inget av mitt googlande styrker att man ska ha tillstånd för att använda en slagfälla.
Du får gärna bevisa motsats.

En spann vatten, sedan håller katten sig borta;)
Är väl elakt det också, men betydligt bättre än massa andra dumheter man läser här.

Tillbaka
Topp