Grattis Finland

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Spasiba! Men det kostade 90000 finnars liv + ett tio tal svenskar åxå!
Man ställde upp 100% i Sverige för 70 år sedan!

Grattis alla finnar! :)
Tack, Det var länge sedan jag flyttade till Sverige men det är något speciellt ändå att vara finne. Känner mig som svensk men ändå. lustigt Hoppas vi får leva i fred ändå oavsett vart vi kommer ifrån. Kommer så väl ihåg mammas ord när hon berättade att 28 av unga män kom hem i Kista på en enda dag. Det var ett litet samhälle och i stort alla unga män hafe fått sätta livet till för att rädda landet. Bland dessa hennes fästman.
Försöker flytta bilden till dagens situation, Det går inte.
Män, kvinnor var difinitivt annorlunda då.

Ja man får gratulera mitt gamla fäderneland Finland. Mina avlidna föräldrar fick dra sina tunga lass under krigsåren.
Mottot var man gör allt för att Finland för att kunna leva i fritt Finland. Jag hedrar alla dessa män, kvinnor och unga som fick sätta sitt liv i kampen om frihet. Deras offer ska inte glömmas. Jag har lämnat Finland av olika orsaker, men landet kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Det är dags damma av filmen Edvin Laines Okända soldat och titta på den.

Jag som är uppvuxen i byggbranschen på 70-talet får nog påstå att jag är lite präglad av alla finnar jag jobbade med, en del tokiga fyllskallar men jag har stor respekt för de flesta av dem jag jobbade med på den tiden så "krattis krabbar"

Ja man får gratulera mitt gamla fäderneland Finland. Mina avlidna föräldrar fick dra sina tunga lass under krigsåren.
Mottot var man gör allt för att Finland för att kunna leva i fritt Finland. Jag hedrar alla dessa män, kvinnor och unga som fick sätta sitt liv i kampen om frihet. Deras offer ska inte glömmas. Jag har lämnat Finland av olika orsaker, men landet kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Det är dags damma av filmen Edvin Laines Okända soldat och titta på den.
Du behöver inte damma av den , den kommer nu i ny Tappning av samma ursprung en av mina favoriter , Sverige skulle behöva en dos av det Finska tankesättet om sitt Fosterland.. Ett stark folk som älskar sitt land :thumbsup::thumbsup:

Japp , nästan , på Djurö närmare bestämt
På Djurö bodde jag för för ca 15 år sedan vi varvet, hyrde ett hus där av han som ägde varvet! Kommer inte ihåg vad han hette men han var ganska tät! Han vad VD för Teleka ett år typ men när fasta telefonin började gå ner så fick dom stryk! Nu har jag bott strax före Stavsnäs i snart 2 år med egen brygga och allt! Före detta bodde jag vid Södernäs och före det i Sigtuna efter att jag bott vid just Djurö! He he, snurrigt vah? Första stället i Stockholm 1980 när jag flyttade hit var Brandbergen! Så det har vart många ställen under dessa 38 år!

Det finns ju många skrönor om finnarna bland annat om drickandet eller kanske supande är rätta ordet.
Hörde en historia idag av en som kände Matti Nykänen gamle backhopparen och han är ju känd att inte spotta i glaset. Han lär ha sagt att vätskebalansen innebär att man har ett fullt ölglas i båda händerna. o_O
Till den motsträvige barmästren sa han att du är Barmästare men jag är Världsmästare.

Där har jag också bott och i Gustavsberg
Har du sett Gurraberg idag? Det ser ju helt annorlunda ut nu med ett höghus i mitten där gamla fabriken låg förut! Ja tiderna ändras, allting blir annorlunda. Åkte förbi Malmö 1980, kommer ihåg dom stora lyftkranarna i hamnen, nu är det bostäder överallt där! Kommer att åka förbi där igen om en vecka när MPR har sin återkommande träff i Götlaborg den 4,e! Sedan blir det en thaikompis och den gode Joern som får besök i Danmark! Någon här kanske känner han?

Liknande trådar

A
Svar
21
Visningar
2 K
magnusjansson
M
A
Svar
22
Visningar