Gubben och Tunan.

 
Idag blir det timeout, för månen går in i fel fas och det är inte lönsamt att fiska.

Samtidigt är det "PayDay" eller lön på svenska.
Det har gått bra på slutet trots en del strul.

Varje gubbe fick +5000p för sista veckan och vi kammade in 32.000p som "ägare".
Det blev en fest direkt med Tanduay och tillbehör.
Nestorn i gänget promenaderade två km Tor för att skaffa kalla öl till mig.
Trevligt med sån uppskattning och han sa att vi är den bästa båtägare/arbetsgivare han jobbat under hela sitt liv.
Han fyller 60 år nästa vecka.
Det måste värma i hjärtat att höra,
 
Det måste värma i hjärtat att höra,
Ja, uppskattning värmer i värmen... :):):)

IMG_20201120_183855.jpg


Vi hann flytta båtskrovet innan promillen blev för dominerande.
Den nya platsen blir för slutförande, tillräckligt med utrymme för utriggarna i bambu.


IMG_20201121_080127.jpg
IMG_20201120_120211.jpg
IMG_20201120_161650.jpg
 
I dag kom motorn till åkeriet.
Som vanligt fanns det inte några hjälpmedel.

IMG_20201121_132142.jpg


IMG_20201121_133001.jpg


IMG_20201121_133053.jpg


IMG_20201121_133104.jpg


IMG_20201121_133159.jpg
Nä vissa gillar att leva innan hjulet var uppfunnet.
Inget negativt med det och förståeligt, för vi alla borde kanske ta ett steg tillbaks för att rädda den värld vi lever i, kunde dom bara sluta pippa som en kycklingsfabrik hade det kunna gå bra för det landet med läget mitt i world trade.
 
Jag har några lösningar till min idé.
Sen justeras allt nästa dag.
Det blir inget av dessa idéer.
Men det är en bra input....

IMG_20201102_094206.jpg


IMG_20201102_094144.jpg


170.jpg


RDbDObEQBbiEWGBCZFBFXGBI0.jpg


001608_239333729_e4069722(0).jpg


IMG_20201013_121458.jpg


IMG_20201017_075542.jpg


cebu_10_philippines.jpg
Bra me olika lösningar en del funkar bra men många får man skrota eller konstruera om ,man lär sig av misstag Men bygger du flera båtar så har du mer erfarenhet att ta med dig Känns skönt när det fungerar hyfsat å inte köpt som alla me pengar kan inhandla så lycka till med erfarenheter som inte kan köpas thjong .
 
Montera inte vevaxeln rakt mot proppelleraxeln om du har knutkors för dom behöver arbeta lite, som på fordon tex. Enligt min åsikt. Tja rätt e fel?
Det blir som montören och båtbyggaren anser vara rätt.
Tja rätt eller fel?
Dom är båda över 50år och har det som yrke sen dom var unga.
Dom har massor av installationer av motorer från lastbilar och bussar i bagaget.

Kan inte lägga mig i sånt som utlänning om jag vill ha vänner här.
Bara att acceptera att det inte går att göra underverk.
Får vara nöjd om dom byter olja och filter innan.

Vet att dom var på en mekanisk verkstad igår för att göra en ny inkoppling för axeln mot transmissionen.
 
Senast ändrad:
Poletten har trillat ner, dom vet att jag är noga och kräsen samt att billigt blir dyrt i längden.
Här handlar det om max ett år i framförhållning.

Konvertering mellan motor och drivaxel vågade dom sig inte på här utan det blir en verkstad i Masbate City som ska göra jobbet.
Det handlar nog om svetsning, centrering och balansering.

I alla fall är motorn på plats.

Jag gissar att det blir 5°-10° lutning mellan motor och axel.

Kanske som Volvo Penta med dubbla knutkors till 280/290 dreven.

IMG_20201125_155425.jpg


IMG_20201125_161947.jpg


IMG_20201125_132736.jpg
 
Poletten har trillat ner, dom vet att jag är noga och kräsen samt att billigt blir dyrt i längden.
Här handlar det om max ett år i framförhållning.

Konvertering mellan motor och drivaxel vågade dom sig inte på här utan det blir en verkstad i Masbate City som ska göra jobbet.
Det handlar nog om svetsning, centrering och balansering.

I alla fall är motorn på plats.

Jag gissar att det blir 5°-10° lutning mellan motor och axel.

Kanske som Volvo Penta med dubbla knutkors till 280/290 dreven.

IMG_20201125_155425.jpg


IMG_20201125_161947.jpg


IMG_20201125_132736.jpg
Duger inte knutkors från bil? Jag svetsade själv kardanrör till min Transit - 71 för att korta röret å vinkelslip använde jag, borde finnas där, +lite tänkande.
 
Tänkte ja me men svårt råda en som kan allt
Ja det finnes många lösningar till en ca 50hkr/ förstärkt hardy skiva,flexibel axelkoppling bara fantasin finnes, man tager vad som finns på ön, det märks hur det funkar i längden förmodar jag, men knutar till 280-290 drev är överklass det är ingen BB på 500 hkr +
 
 

Liknande trådar

G
Svar
5
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp