Gult och fyrkantigt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Nu skall jag berätta om hur jag änteligen fick lära mig skillnaden på gult och fyrkantigt. Berättelsen är tänkt att vara en liten del av en reseskildring, men min tama datanörd har gett mig en svag fotobox, som inte klarar turbominnet i min kamera, så jag får inte ut bilderna och då kan det ju vara f-n det samma med berättelsen. Ni går ännu ett tag miste om bilderna av Legolas i badbyxor och av andra bemärkelsevärda illustrationer!

Nu var det emellertid så här, att jag hade beställt grävningsarbete på min allt som ofta älskansvärda hustrus tomt, i och för uppförandet av en stor tomt( 900 tarrangmet) på vilken jag i sinom tid vill uppföra ett hus, komplett med bastu och barskåp. Samt spis, men barskåpet är nog viktigare.

För att få ihop jordmassor, måste vi ju gräva upp tomten, vlket resulterar i stora hål varur vi hämtar jordmassorna och detta blir ju till sist dammar eftersom hålen vattenfylls. Nu är det så att jag avskyr räta former, jag vill inte alls att mina dammar skall se ut som tropiska versioner av " Vallhallabadet", utan vill jag fastmer att de skall se ut som om de inte vore av människor skapade, utan som om det funnits där sedan våra förfäder ännu ägnade sig åt att kasta sten på mammutarna.

Min svärson hade att ordna saken. Han talar inte engelska. Min thai är en sorts "Rinkebythai"., Problem förelåg.

Nu föärklarade min svärson, den förtäfflige Boun, att falangen inte alls ville att dammarna skulle vara gula. Och det var ju rätt, jag hade ingen särskild åstundan efter gula dammar! Men varför skulle dom bli gula? Nu kan man ju hävda att jorden i Isaan är gul, fast jag menar nog att den snarare är röd, men det är klart att man kan beskriva jorden som "lejongul" och med lite fantasi kan man väl då påstå att dammarna är gula och att detta inte är bra. Eller nåt. Fast om man grävde djupt nog, kom man nog ner till leran och den är grå.

Jag fattade ingenting. Det gjorde ingen annan heller! Till sist böjer sig den förtäfflige boun ner över marken, svettig och med håret på ända, och ritar en fyrkant. Han tittar desperat på mig och skriker " det är så här dom inte skall vara, va? va? Va!" Ja, just det, säger jag, jag vill inte att dammarna blir fyrkantiga! Jag vill att dom får naturliga former. Jaharuru, jä vlig a farang, det är siliang Du menar och inte Siluang! Fyrkantigt, inte gult.

Och så skrattade alla och dammarna blev vackert ovala och inte särskilt gula och vatten kom det också, trots torkan. Och nu vet jag skillnaden mellan siluang (gult) och siliang (fyrkantigt) . Och se där!alltid lär man sig något

"legolas " sa:
En alldeles förträfflig rubrik som du kan hålla fast vid i den fortsatta serien av kåserier som du nu kan börja skriva.

See luaang kan vara lurigt... men du klarar dig säkert... Jag tror att du bara får bli lite mer råbarkad när du snackar din thai och hysta in rejält med lao-ord (Isaan) i meningarna, sedan kommer du att vara som en göteborgsk buddistisk pastor ju i din talade dialekt... ;D ;D ;D

legolas

Se där - en framtid värd att sträva efter! När jag blir riktigt uråldrig, skall jag hasa runt i byn och ptata lao och vara helig till förbannelse.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp