Ha eller inte ha gasoltub inne i thaihuset

Har just skaffat en gasolflaska och ställt den utomhus. På förmiddagen står den i skugga men framåt em lyser solen direkt på den i ca 5 tim.

Ni med erfarenhet; är det någon risk med att flaskan står i direkt solljus. Den blir lite varm, uppskattningsvis 60 gr , man kan inte hålla handen på....

/Torbjörn
Faran är väl att slangen kanske inte är uv beständig.

Och här kommer Ubon med ett par alternativ, elspis, eller varför inte prova Hedenhösvarianten, ett gäng pinnar, gör en brasa å se glad ut, sen finns naturligtvis solen, den stora gula...:)
Varför byta ut något som är lika säkert som elspisen , dessutom helt suveränt att laga mat på , finns inget bättre , fråga en Kock vad de säger

Farligt att ha gasoltub inne , ja säger jag . Varit med om en gång skruven (kranen) du öppnar tuben med läckte, då hjälper varken proffsig installation av regulator slangar osv . Luktade gasol ett år efter i den jaktstugan. Någon som vet om man tillsätter luktmedel i gasen i Thailand som vi gör i Europa.

Farligt att ha gasoltub inne , ja säger jag . Varit med om en gång skruven (kranen) du öppnar tuben med läckte, då hjälper varken proffsig installation av regulator slangar osv . Luktade gasol ett år efter i den jaktstugan. Någon som vet om man tillsätter luktmedel i gasen i Thailand som vi gör i Europa.
Svar ja, den luktar .. Huvudkran är nog djäkligt ovanligt ,, hur är det med el och elolyckor :rolleyes: Är El farligt ?? Svar JA !!

Oki Tack bra att veta......Visst e det ovanligt, Men de tuber jag sett hos svärföräldrarna o i byn är inte märkta med något alls, Hur gamla e dom o vad har dessa varit med om . Visst el e farligt därför gäller bra installation o framförallt underhåll.

Oki Tack bra att veta......Visst e det ovanligt, Men de tuber jag sett hos svärföräldrarna o i byn är inte märkta med något alls, Hur gamla e dom o vad har dessa varit med om . Visst el e farligt därför gäller bra installation o framförallt underhåll.
De flaskor vi köper i vår by , är alla i samma nivå med de Svenska , plomberade är de inte ,men de har en röd propp , kolla att regulatorn med backventil är ordentligt inskruvad så att gummikonan verkligen tätar , samt köp den bästa som ni kan finna i till Home Pro ,kanske 500 thbt för en i bra kvalitet , att vara snål här kan kosta mer än det smakar

I Sverige så ska flaskorna var märkta med vilket år senaste provtryckningen gjordes, har för mej att det är vart tionde år det ska göras, får kolla när jag fyller nästa gång.

Tillbaka
Topp